Herfstachtige zomerdag.

Wat een weer, zo op de laatste dag van mijn vakantie! Het is gewoon herfstachtig. Als ik om 5 uur op de wekker kijk, denk ik even dat het maandag is, maar nee. Gelukkig is het nog zondag, maar de wekker gaat wel af! Dennis had vrijdag gevraagd of ik nog kon vissen een ochtendje. Zodoende kwamen we uit op zondag ochtend.

Dus hup, weer vroeg uit bed! Dat was alweer 3 weken geleden dat ik met de wekker moest op staan!
Het was nog stikdonker toen ik naar buiten keek. Maar ik kon wel zien dat het zwaar bewolkt was en hard waaide. Brrr, het leek wel herfst. Ook toen ik naar buiten liep, pakte ik nog maar snel even me jas mee. Zo warm was het niet!

Om half 6 precies kreeg ik een whatsapp bericht van Dennis, hij stond er! Ik pakte net me laatste spulletjes en sprong bij hem in de auto.
Hij had al bedacht om naar de polder sloot te gaan waar we al vaker veel succes hadden geboekt. Misschien dat er nu wat minder planten begroeiing was.

Dus rond 6 uur vlogen de pluggen voor het eerst het water in. We jerkbaiten de kanten goed uit, omdat ze daar gewoon tussen moeten liggen! Het duurt ook niet heel lang, of Dennis heeft de eerste alweer beet! Eenmaal op de kant zien we dat de haak ongelukkig in z'n oog is gekomen. Balen. De eerste vis, en dan gelijk zoiets!


Een mooie 62 centimeter!

Dan lopen we weer rustig verder, als het dit keer weer voor mij raak is! Een beste vis geeft een aardig gevecht! Net als we willen scheppen besluit hij er toch nog even een paar keer vandoor te gaan! Een aardig sterke polder sloot snoek! Maar dat is ook niet gek als het meetlint dan ook stopt bij 79 centimeter!


De snoek zwemt ook snel weg zodra deze terug gezet word!

De 3e vis alweer op deze jerkbait. De vorige 2 snoeken uit het park (Weer lekker vissen en HET Park) had ik ook al op deze handgebouwde jerkbait. En hij vangt tot nu toe lekker groot! Geen verkeerde plug!

Dan duurt het even voordat er weer wat gebeurd. Hier en daar missen we wel is wat of volgt er 1. Dus genoeg leven en actie in het water! Helaas los ik nog een snoekje die het kunstaas pakt tijdens de landing!

Dennis mist er nog een paar, en een snoekje dat we zien liggen besluiten we te filmen. We hopen dat de snoek er vol op klapt! Maar de snoek zwemt gewoon rustig weg. Helaas!
We besluiten dit keer ook verder te lopen dan normaal. We komen onvisbare stukken tegen, maar ook wel stukjes waar nog wel een leuk worpje gedaan kan worden. Als we dan helemaal aan het einde van de sloot komen, mis ik een klein snoekje van een cm of 35-40. Al lijkt het niet dat hij echt op het kunstaas dook, aangezien hij hierna nog 3 sprongen maakte!

Ook bij Dennis hoor ik iets over een misser. Als ik dan weer op dezelfde plek in werp, waar ik dat kleine snoekje miste, klapt er na nog een paar tikken een grotere snoek op! In het begin denk ik nog aan een 60-70er, omdat de vis zich een beetje vast zwemt. Maar als hij eenmaal los kan zwemmen gaat hij er een paar keer lekker vandoor, maar echt heel veel vechten doet hij niet. Als hij dan voor de kant ligt is hij toch wel erg groot! Ik zeg nog tegen Dennis dat het denk ik een mooie 80er is! Van bovenaf ziet hij er breed en dik uit, eenmaal in het schepnet worden Dennis en ik allebei een beetje gek. Wat een vis man! Een dik varken!
Als ik de vis onthaakt heb, komt het meetlint erbij, die stopt op precies 90 centimeter!
Wat een monster vis voor 90 centimeter! Als ik de vis op til, merk ik pas echt hoe groot en lomp deze vis is, wauw! En dat voor een polder slootje!


Zo zwaar als dat deze vis is, zo zwaar heb ik ze nog niet gevoeld! Dennis is erg nieuwsgierig, dus zet hij de vis terug, om ook even te voelen hoe zwaar de vis is. Ook hij is er verbaasd over, en zet de vis gauw terug in zijn element.

Mijn dag is al helemaal goed. Al vang ik niks meer vandaag, is me dag nog steeds helemaal super! Alleen aan die kop van die snoek kon je zien dat dit een veelvraat was. Wauw!

Nog na genietend van deze vis lopen we weer terug, en Dennis werpt nog wat hoeken af. Uiteindelijk pakt hij ook zijn 2e vis! Geen hele grote, maar wel een prachtig puntgave gekleurde snoek!


Deze rakker van 53 centimeter mocht weer snel gaan zwemmen.

We lopen nog wat plekken af, maar helaas blijft het bij deze vissen.

Dan was het tijd voor de vraag, waar nu? Ik kon nog wel een polder stek, waar ik ooit is geweest was maar waar toen te veel groen in het water was waardoor ik er niet kon vissen. Maar misschien nu wel?

Na aankomst lopen we weer heel wat water af waar je bijna 100% zeker weet dat je er wat gaat vangen, maar het blijft stil. Dan komen we bij een iets groter vijvertje, en zien aan de andere kant een soort gemaal aan staan. Als we daar nou bij konden komen.... Ik wist niet dat het kon, maar toen we een stukje verder liepen konden we langs een paar paarden toch daar komen. Onderweg mist/lost Dennis nog een mooie grote snoek die hij in de kant zag liggen nadat hij gevolgd was. Hij tikt de plug nog rustig naar hem toe, de snoekt hapt toe, maar pakt niet overtuigend genoeg waardoor hij er ook snel weer af is.

Dan komen we bij het gemaal/pomp. Deze staat vol te draaien. Het water spuit er zowat uit en er staat een zware stroming. Ik verwacht wel een mooie grote baars hier, maar niks is minder waar als ik de plug vol in de stroming leg en er een snoek vol voor gaat! Helaas lost hij al gauw weer, maar besluit de plug een paar tellen later toch weer te pakken! Een mooie 69 is het resultaat!


Het scheppen van deze vis was nog een hele klus. De kant is zo een 2 meter van het water af. Dus Dennis moest op ze buik met het schepnet helemaal uitgeschoven, en zo kon hij net de vis in het net krijgen. Met een grote zwieper tilt hij de vis zo de kant op!

De vis zet ik op dezelfde manier terug. Terug het schepnet in en naar beneden laten zakken en daar het schepnet omdraaien. En gauw zwemt ook deze vis weer weg!! Net als ons. We hebben het wel weer gehad op deze stek en gaan gauw naar de volgende.
Dan gaan we naar en stek waar ik al even niet geweest was. Maar er moest vast wel een snoekje te vangen zijn.

Ook dit keer is het weer mijn beurt. Dennis heeft al een paar keer ene bepaalde plek afgegooid met ze busterjerk, maar blijkbaar had deze vis trek in iets kleiners, want zodra mijn plug voorbij komt is het wel raak!

60 centimeters!


Na deze vis houd het toch wel op. We proberen nog 1 stek, en op wat baarsjes na, wat volgertjes en een snoek volgertje, stoppen we er maar mee. Het is mooi geweest. Ik heb een prachtige polder snoek gevangen, en zat snoekjes gezien weer!

2 opmerkingen:

Totaal aantal pageviews