Zweden special '23

Het wordt een beetje een standaard openingszin. Dat het weer lang geleden is, dat ik niet meer veel vis. Klopt allemaal wederom weer voor deze pagina.

Vissen staat simpelweg met een gezinnetje op een lager pitje. Maar de hobby en het gevoel om graag te vissen verdwijnt natuurlijk nooit!

Na de laatste trip naar Zweden in 2022 (Zweden special '22) kriebelde het eigenlijk gelijk weer om weer wat te boeken. Ik denk dat het ergens in juli/augustus vorig jaar was dat ik Ruud en Dimi sprak om toch weer eens een blik te werpen naar een visvakantie. We wilde stiekem toch wel weer een keer in oktober gaan. Ondanks dat de enige keer dát we dat deden, het niet echt bevallen was in vergelijking met de voorjaar visserij. Maar we wilde graag een revanche!

Dus, oktober zou het worden. En, we zouden maar met z'n 3en gaan. De huur bus werd wat duur en eigenlijk wilde we weer met een kleiner koppeltje gaan. Even allemaal thuis in overleg en het plannen kon beginnen. Al snel werd duidelijk wat het ging kosten, te samen met de oplevering van Dimitri's nieuwbouw woning, deed het Dimitri voor deze keer overslaan. Even hebben we nog gekeken om toch weer in het voorjaar te gaan, maar dat was te vol en een huisje waar plek was bleek toch wel geboekt te zijn. Dus werd het toch oktober, maar dan dus maar met z'n 2en. We hadden toch ook nog ruim een jaar om iemand te vinden! We hadden weer een heel lijstje afgevinkt, maar veel konden niet of wilde niet. Iets waar we al een paar vis tripjes tegen aan lopen.

Het begon er dus op te lijken dat Ruud en ik met z'n 2en zouden gaan. Stiekem iets dat we allebei wel graag zouden willen, maar met 3 is toch ook wel erg gezellig en qua kosten ook een stuk prettiger. Maar lang konden we dus niemand vinden, tot Mike een verandering had in zijn privé leven waardoor hij na lang wikken en wegen (en zeuren van mij) tóch besloot om ons te vergezellen! Super gezellig! Mike is ook al bekend met de trip naar Zweden, het eerste jaar is hij ook al mee geweest! Dus dit keer géén nieuwelingen die mee gaan.

Nu is het nog maar een paar dagen aftellen naar de vakantie, en wat hebben we er een zin in! Door het drukke leven gaat de voorpret snel langs ons heen en ook echt voorbereiden zit er niet in, maar dat komt vast wel goed aangezien het niet de eerste keer is dat we gaan!

Het enige wat nog tegen stond was het feit dat ik ineens rug/been klachten kreeg. Zo erg dat ik even twijfelde of het wel door kon gaan. Even een berichtje naar Andy en we konden het voor elkaar krijgen om de boot nog even te upgraden naar een luxere boot mét stoelen. Nu dat geregeld was, was het afwachten en veel fysio afspraken zodat ik niet teveel last zou hebben van mijn rug.

Teller:

Snoek:2Waarvan1metersnoeken

______________________________________________________

Verslag:

Dag 1:

De dag van de reis. Elk jaar weer iets wat moet gebeuren om er te komen uiteraard! Dit keer gaat het wat anders dan de andere keren. Mike kwam mij thuis ophalen en samen reden we naar Ruud. Onderweg nog even een Maccie verorbert, en rond 10 uur waren we bij Ruud. Even een bakkie koffie gedaan en lekker de spullen in geladen en op weg naar het huisje!
Maar, even een paar uur terug in de tijd.
Vrijdag ochtend, de dag van vertrek, krijg ik een belletje van Andy. Het weer, iets waar wij al erg bang voor waren. Er kwam een storm op vrijdag avond en zaterdag. Het huisje wat wij hadden geboekt, lag niet ideaal voor de wind en het weer. Met niet ideaal bedoel ik eigenlijk niet mogelijk om met de boot het water op te gaan.
Maar uiteraard had Andy weer een mooie oplossing. Een groter huisje, in een luwer gedeelte van het water waar we toch al wilde vissen. Even overleggen maar het was al gauw besloten dat we naar het andere huisje zouden gaan. Toevallig het huisje waar wij vorige jaar in zaten. Prima huisje, prima plek.

Terug naar de reis. Om half 11 rijden we met een afgeladen auto richting Zweden! Onderweg één en al regen. Het hield niet op. Eenmaal bij het pont aangekomen bij Puttgarden, een 6 kilometer lange file van vrachtwagens en enkele auto's. Heel asociaal reden we achter een andere auto aan die ook langs de hele file reed. En dit was een goede keuze. De file was veroorzaakt door enkel vrachtwagens die niet allemaal op de ferry kunnen. Er kunnen dan ook gewoon auto's op. Dus alle auto's tussen de vrachtwagens, hadden er gewoon uit kunnen rijden en in de auto rij gaan staan.

Maar goed, de ferry was door de storm 25 uur lang buiten service geweest en wij kwamen precies aan dat de boel weer ging varen. De zee was nog behoorlijk onstuimig maar het was allemaal goed gegaan en zo kwamen we aan in Denemarken en uiteindelijk door naar Zweden! Uiteraard, in de regen! Sterker nog, we kwamen onderweg temperaturen van 2,5 graden tegen, dus we hebben de eerste (natte) sneeuw al zien vallen hier!

En dan door naar Åmål!

Eenmaal in Åmål aangekomen, ons bij Andy gemeld. Bakkie koffie erin, boodschappen doen en besproken dat we de juiste boot maandag bij het huisje laten afleveren, want het is momenteel met dit weer echt niet te doen om de boot om te varen. Maar gelukkig ligt er een bootje bij het huisje waardoor we het misschien morgen kunnen proberen.

Vandaag zit het vissen er in ieder geval niet in. Echt nog veelste veel wind en regen. Dus lekker even alle spullen uitgeladen, klaar gemaakt en lekker even wat eten. Morgen nieuwe dag, nieuwe kansen!

Dag 2:

Gelukkig is het weer weer een klein beetje beter. We hebben vandaag wel even uitgeslapen en rustig opgestart. Ontbijtje er in, omkleden naar warme kleding en richting de boten! De warme kleding is wel nodig met een graad of 5 en windkrachtje 3-4.

Het is grijs en grauw, en de golven zien er in de verte pittig uit. De andere boot die we gehuurd hebben komt morgen pas aan, dus we gaan het proberen met de bootjes die we hebben liggen. Overigens verder prima bootjes, alleen voor mijn rug helaas iets minder. We beginnen de dag maar met trollen. We zetten de hengels uit en het is weer even wennen maar al snel hebben we toch de eerste aanbeet te pakken. Mike drilt de vis naar de boot, maar het is uiteraard even wennen waardoor we iet wat zitten te knoeien, waardoor we Mike vragen even rustig aan te doen met binnen halen. Helaas valt door de golven net de spanning van de lijn waardoor de vis 1 klap geeft en de diepte weer in zwemt, zonder de haak in zijn bek. Helaas, de eerste geloste vis. We hadden ook de waterwolf camera voor dit aasje hangen, maar helaas bleken de beelden niet goed opgeslagen te zijn, helaas! Het zet ons wel op scherp en vol hoop om door te gaan, ondanks de wind!

We hebben met de wind al genoeg moeite om 4 hengels in bedwang te houden dus houden we het hier even bij. We trollen nog een stuk door maar we krijgen geen aanbeten meer. We zijn de wind ook een beetje zat en gaan een baai in om even wat te werpen. De welbekende rietkragen leveren ook dit keer weer wat moois op. Zeker als Mike zijn eerste vis haakt. Hij ziet de aanbeet en mag niet veel later zijn eerste vis van de vakantie bij schrijven! Een vis van exact 1 meter!

En zo is de eerste vis van de vakantie dus een feit! Snel door dus!

Dan is de volgende vis voor Ruud. De eerste aanbeet was mis, maar daarna pakt de snoek alsnog. Helaas geen metervis, eerder het tegenovergestelde.

Een leuk klein visje, maar vis is vis dus geen klagen! Op naar de volgende! Deze is ook weer voor Ruud, een beter vis die er heel mooi hard op klapt!

En zo gaan we vrolijk verder! Helaas krijg ik op dit moment weer veel last van mijn been en rug. Dus het is weer even lastig om een plekje te zoeken hoe ik moet staan,. We stoppen dus maar even met werpend vissen en gaan weer aan de slag met trollen. We hebben we net alle hengels uit staan als er 1 hengel heel krom staat, maar het planerboard hangt er nog wel aan. Heel vreemd. Ruud besluit toch maar even te kijken wat er mee is. Het blijkt gewoon vis te zijn! En wat voor 1. Een 1.06! En het leuke is, het was ook nog een aanbeet op het aasje met de waterwolf camera er voor! Dus er zijn ook nog eens beelden!

Prachtige vis! En weer snel door naar meer! Maar op naar meer, wordt op naar het huisje. We vangen niks meer en zijn er ook wel een beetje klaar mee. Het is mooi geweest voor vandaag. Als het goed is komt morgen de andere boot, en is het weer ook iets gunstiger. Laten we het hopen!

Dag 3:

Het gaat alweer hard. De 2e echte visdag alweer. Vol goede moed weer het water op. Het zou vandaag wat beter weer zijn én de andere boot zou komen. Om half 9 was de boot er en heb ik nog even met Tobias (die de boten kwam brengen) gesproken. Die gaf al aan dat we prima bezig waren door lekker binnen de eilanden te blijven vissen. Dat gaf goede moed om dit idee door te zetten. Dus de boot even naar ons zin gemaakt en klaar gemaakt, en op naar een paar mooie vangsten!

Maar helaas gaat het lang niet altijd zoals je hoopt dat het gaat.

We zijn, net als de andere dag, nog maar net bezig en het is alweer beet. Aangezien ik nog niks had gevangen was het aan mij om de eerst vis binnen te halen. Gelukkig zag ik, samen met Mike, de aanbeet en kon ik snel reageren. Een mooie dril volgde en niet veel later lag mijn eerste vis ook in het net! Met 93 cm echt een super mooie eerste vis! Heerlijk gevoel en op naar meer!

Maar helaas. Wat we ook probeerde, het zat deze dag niet mee. Ruud krijgt nog 1 aanbeet met werpen, we zien veel potentiele stekken maar het werkt gewoon niet mee. Het was wel een prachtig mooie herfst dag waar we veel hebben kunnen proberen wat we wilde proberen. We hebben echt een heerlijke dag gehad, helaas is het niet gelukt om meer dan 1 vis te vangen!

We hebben zelfs tot laat door gevist om maar te hopen op nog die ene aanbeet maar helaas kwam die dus ook niet meer.

Wel hadden we nog een volger/mee zwemmer van een baars op de Savage gear line thru trout 40 cm! Dus wat een baars moet dat geweest zijn!

Dag 4:

Het lijkt bijna op een herhaling van de visvakantie in 2017. We vingen toen ook zeer slecht. En vandaag was wederom verschrikkelijk slecht. De wind was best heftig in de ochtend al. We hadden een mooie baai uitgezocht waar we wilde vissen, compleet uit de wind.

Maar eerst moesten we er nog heen. Er stonden in de ochtend al redelijke golven op het open stuk waar we langs moesten maar dit ging allemaal nog redelijk prima!

We kwamen aan bij de baai en we zagen al snel dat het water erg troebel was. We begonnen met wat werpen en uiteindelijk gaan we nog even de rietkragen uitwerpen, maar helaas is het echt helemaal niks. Ook een andere boot die in die baai vist lijkt niks te vangen.

Dan maar even lunchen en genieten van de omgeving! Want meer dan dat gaat het niet worden!

Na de lunch gaan we nog een stuk trollen en daarna nog 1 baai uitwerpen. Maar beide levert 0,0 op. Helaas. Dan maar terug varen. En hier gaat het er stevig aan toe. De golven zijn hoog, heel hoog. Het is erg pittig om tegenin te varen en echt tegen het randje van veilig of niet. Maar we moeten terug en doen het erg voorzichtig. Gelukkig gaat alles goed en komen we weer veilig thuis aan.

Maar dit heeft ons aan het denken gezet of we dit door willen zetten of niet. We besluiten een berichtje te sturen naar Andy om de boot op een trailer te zetten en de boel dus flexibeler inzetbaar te gebruiken. We kunnen nu meer kanten op, het kost ons alleen wat vistijd. We gaan zien of dit ons gaat helpen!

Dag 5:

De dag van de verandering! Alleen bleef het bij het veranderen van het meer. Gisteravond besloten de boot op de trailer te gaan zetten om te kijken of het op een ander meer 'beter' zou zijn. Nou is het nadeel van zo een keuze dat je nooit weet of je goed doet aan zo een keuze.

Want als we goed vangen op het meer van de keuze heb je goede keuze gemaakt. Maar vang je er niks, had je dan op het andere meer wel gevangen? Dat zijn van die dingen die je nooit zal weten. Het enige wat we wel wisten was dat we op het andere meer een stuk minder last zouden hebben van de wind.

Om half 10 afgesproken in de haven van Åmål, daar zou dan een trailer klaar staan en zouden we vanaf daar op weg gaan naar het andere meer!

Op naar het Ärr. Het meer waar we in oktober 2017 ook gevist hebben, en het uiteindelijk dus niks was. Toen zijn we uiteindelijk naar het Vänern gewisseld. Nu dus andersom.

We zetten vol goede moed alles uit. We hangen er van alles aan. Groot, klein, diep lopend en ondiep lopend aas. Helaas maakt het geen verschil. We zien 2 andere boten ook rond varen zonder enige actie. Één boot besluit vroegtijdig te stoppen (denken we) dus dat doet ons niet veel hoop geven. De andere boot zien we ook niet veel vangen. Ligt het dan niet aan ons? Of wel.... We weten het niet meer. Wat we wel weten is dat we veel lol en plezier hebben. Ook de hamburger gaat er heerlijk in!!

Inmiddels hebben we de grootste lol met het beelden schieten voor de film die Mike in elkaar aan het flansen is. Het is echt dubbel genieten, alleen zou het echt wel lekker zijn als we er nog even een visje bij mogen vangen! We proberen nog wat werpend en besluiten er dan een einde aan te breien.

Op naar morgen, met een nieuwe tactiek en een nieuwe aanpak, we gaan er voor!

Dag 6:

We komen weer tijd te kort. Het is altijd genieten hier en voor je het weet is zo een week zo voorbij. Morgen gaan we alweer naar de laatste dag. We zitten 'as we speak' te twijfelen wat we morgen gaan doen. Nog 1 dagje op het Ärr of toch nog een laatste dagje Vänern. Het is beide mooi water en je weet nooit waar je wel of niet vis gaat vangen.

Maar terug naar vandaag. Vandaag hadden we weer een dagje op het Ärr. Een keuze die we gister hadden gemaakt vanwege het weer. Maar aangezien we niks hadden gevangen maar wel nieuwe ideeën er over hadden wilde we het toch nog een keertje proberen.

De herfst kleuren komen er mooi in, het is echt genieten, zeker op dit meer. De lol op de boot is ondanks de slechte vangsten er ook echt niet minder om. Het is gewoon lachen, gek doen, slap ouwehoeren en nog meer lachen.

Toch hoop je uiteindelijk op een paar mooie vissen. Na het uitzetten van alle hengels is het dan ein-de-lijk raak. Ruud zit er scherp op en pakt de hengel snel en slaat aan. De vis blijft gelukkig hangen! Bij de boot blijkt het geen mega vis, maar vis is vis! En wat zijn we er blij mee!

En op naar de volgende! Gelukkig komt die er ook. Na een paar rondjes varen en een aanbeet tussendoor krijgen we ongeveer rond hetzelfde talud een aanbeet op dezelfde plug als waar Ruud op gevangen had. Dit keer is hij voor Mike! Een mooie vis van 80 cm mag even hallo komen zeggen!

Dit voelt weer even goed, blijkbaar werkt de nieuwe aanpak. Of het is gewoon stom geluk! Over stom geluk gesproken. Je hebt met vissen altijd de kans dat je dingen verspeeld. Draadbreuken of vast lopers, het komt allemaal voor. Dus je verliest wel eens wat. Zo vandaag ook, maar dan loopt dit toch wat anders af.

Tijdens het trollen lopen we op de bodem vast met 2 hengels, 1 hengel pak ik vast en na een keer trekken breekt spontaan de lijn. Balen, nooit leuk om spullen te verliezen. Het planerboard drijft los in het water, dus die moeten we even oppikken. Ondertussen hebben we meer hengels binnen gehaald omdat die vast dreigde te lopen. Behalve de buitenste van de andere kant van de boot, die liep nog goed. We twijfelen, halen we die binnen of niet? Gaan we alles weer uitzetten of gaan we toch lunchen? We laten het aasje nog even lopen als we het planerboard gaan oppikken. We varen dus weer over het stuk heen waar we in eerste instantie vast zijn gelopen. Vervolgens loopt de laatste hengel die dus nog uit stond ook vast. Goed vast. We moeten wéér terug varen om het aas los te maken. Het duurt even voor het los komt, zelfs als we er voorbij varen heeft het moeite met los komen. Maar dan toch komt het los! Het voelt wel wat zwaarder, maar het is geen vis. Misschien een takje ofzo? Maar dan word al snel duidelijk wat er gaande is. Op één of andere manier, met heel veel... heeeeeeeel veel geluk, hebben we het vast gelopen aasje blijkbaar gehaakt en daarmee hebben we dus gewoon ons aasje weer terug!

Vol verbazing gaan we lekker aan de lunch. Weer lekker een broodje hamburger met een bakkie soep. Deze vakantie is een keer niet elke dag broodje worst! Heerlijk! De soep is wel wat lauw omdat het gas op was, maar het is niet anders.

Dan na de lunch weer lekker even verder vissen. Weer gaan we trollen. Pakken weer dezelfde stukken maar het levert niks op. We varen naar de andere kant van het meer om daar nog een stuk te trollen en te werpen. En nog steeds levert het niks op. Onze laatste kans zetten we nog in op het werpen dichtbij de trailer helling. Als het daar óók niks is, bedenken we ons nog 1 ding. Wat als we gewoon even gaan werpen op de plek waar we met trollen wat actie hebben gehad? Dat doen we!

Het kost mij welgeteld 1 worp met de ERC Hellhound en dan is daar eindelijk die aanbeet! Een mooie vis van een cm of 65 mag ik bijschrijven en zo hebben we allemaal een visje gevangen vandaag.

We werpen nog even door maar het mag niet meer baten, het blijft hier bij. Toch gaan we zeer tevreden het meer af. Wat een dag. Veel gelachen, vis gevangen, lekker gegeten. Heerlijk. Ja, het is koud, maar het is prima uit te houden.

Inmiddels is hier besloten dat we de laatste dag tóch op het Vänern gaan proberen. Op naar een geweldige laatste dag.

Dag 7:

Ja, dag 7 alweer, de laatste dag. Zoals gisteren gezegd, vandaag een dagje op het Vänern nog. Er zou iets minder wind zijn maar helaas viel dat toch wel erg tegen. Ook was het echt heel erg koud, de koudste dag van de week!

Er was ook nog eens een viswedstrijd gaande, gelukkig niet heel veel last van gehad maar je kon merken dat het 'druk' was op het water. In totaal 12 visboten gezien, maar als je kijkt over hoeveel water het is, valt dat eigenlijk wel mee.

Terug naar de visdag. We hadden gekozen voor het Vänern omdat we dus dachten dat het wel zou meevallen met de wind, en omdat we toch nog hoopte op 1 of meerdere grote vissen en we de kans op het Vänern meer kans zouden hebben dan op het Ärr.

We beginnen met trollen maar dat levert helaas niks op. We drinken eindelijk even een warme bak koffie in een luw stukje. Vanuit daar gaan we wat werpen maar het lukt maar niet om wat te vangen. Er komt nog een wedstrijdleider langs bij ons om te vragen waar ons nummer is, maar we doen natuurlijk niet mee! Hij verteld ons nog wel dat er überhaupt niet veel gevangen word.
Dit geeft je dan nog een beetje troost, maar we gaan maar snel even onze magen vullen, iets wat erg goed lukt deze vakantie.

En weer op naar het water! We gaan naar onze vaste baai waar we vaak wel iets van actie uit weten te halen. Maar ook hier blijft het lang onberoerd. Ik krijg uiteindelijk 1 aanbeet van een mini snoekje maar die blijft niet hangen. Maar dan, is daar eindelijk voor Ruud weer een mooie vis. Hij werpt z'n aasje in een mooi stukje met wat waterplanten en riet, midden in de baai. Na een paar slagen is daar dan de aanbeet en het voelt solide. De vis komt dichterbij de boot en het blijkt echt een goede vis. Niet veel later ligt de vis in het net en is daar de schreeuw van opluchting. Ein-de-lijk weer is een goede knappe vis. Met 107 cm is het ook echt een prima vis!

Vol goede moed en plannen gaan we door. We pakken de welbekende 'meterplaat' (een stek waar al héél veel metersnoeken zijn gevangen) even mee maar dat werd helaas niet beloond.
We steken over voor een laatste werp sessie bij het riet, we hoopte op wat luwte van de wind maar helaas stond de wind er vol op. Toch weet ik er een klein visje uit te peuteren.

Hierna krijg ik nog een mooie aanbeet van een goede vis die niet blijft hangen helaas. Dan is het echt klaar met werpen en gaan we nog 1 laatste poging doen met trollen.

Maar ook dit levert niks meer op. Na het terug kijken van de beelden van de waterwolf hebben we wel gezien dat we nog 2 mooie vissen hadden kunnen hebben! Maar helaas hadden ze geen zin!

We ruimen de zooi op, varen naar de trailerhelling en pakken alle spullen uit de boot en gooien het in de auto. Even de boot wegbrengen naar het huis van Andy en dan kunnen we naar huis om alle spullen op te gaan ruimen en klaar te maken voor het vertrek terug naar huis!

En wat een week is dit geweest. Er komt nog een super leuke video van onze trip, Mike is druk bezig met editen er van. Met recht is dit echt 1 van de leukste visvakanties geweest die ik gehad heb. We hebben wéér geen klote gevangen, maar wat hebben we gelachen! Dit was denk ik wel écht de laatste keer dat we in oktober zijn geweest. Het is té wispelturig qua weer en het trollen op zulk water levert helaas niet het succes op dat we zoeken. Uiteraard kun je in deze periode ook goed werpen, maar er is gewoon grote kans dat het echt koud is.

Dus Ruud en Mike, echt enorm bedankt weer voor deze super gezellige vakantie, wederom 1 om nooit te vergeten! En op naar weer een volgende vakantie.