Zweden Special '17

De eerste week van oktober (2017) is het weer zo ver! Na een zeer succesvolle en bovenal gezellige vakantie vorig voorjaar had ik al besloten, ik kom terug! Alleen moest ik nog even kijken hoe en wanneer. Uiteraard is het geen goedkope vakantie dus begrijpelijk dat niet iedereen gelijk zegt, 'kom we gaan gelijk weer'.
Uiteindelijk kwam het niet uit om in het voorjaar van dit jaar te gaan. Helaas. Toch besloot ik het niet op te geven en plaatste een bericht op de facebook pagina van het snoek-forum en werd bestookt met mensen die wel mee wilde. Alleen puntje bij paaltje kwam het toch net niet uit of was het te duur.
Uiteindelijk waren er 3 gasten van het snoek-forum die sowieso mee wilde, Vincent, Peter en Jeroen.
Daarnaast wilde Ruud en Dimitri ook weer mee dus hadden we een gezellig koppel van 6 man!

Dat dit allemaal besproken en geregeld was, is alweer bijna een jaar geleden. Halverwege oktober was het rond en geboekt en toen kon het lange wachten beginnen! Ondertussen hebben we elkaar al even gesproken en gezien en beloofd het een gezellige vakantie te gaan worden! En dat is het allerbelangrijkste, gezelligheid en genieten!

Op deze pagina ga ik weer bij houden hoe de dagen verlopen! Uiteraard kan ik niet op alle boten tegelijk zijn dus het word uiteraard weer een verhaal vanuit mijn visie verteld! Ook vind ik het altijd leuk om bij te houden wat er gevangen word! Niks geen wedstrijd o.i.d. gewoon leuk om te zien hoeveel er gevangen word! Dus, geniet van dit blog en de foto's! Maar om het echt mee te maken moet je toch echt zelf een keer gaan!

Teller:

Snoek:1Waarvan1metersnoeken

Verslag:

De reis:

Zo hé hé. Even tijd om te zitten en te schrijven. Wat een verschrikkelijk drukke dag hebben we achter de rug! Het begon allemaal al op vrijdag natuurlijk. Vrijdag was ik vrij om de laatste dingen te regelen en rustig in te pakken. Later in de middag zouden de eerste vakantiegangers al naar mij komen om met z'n alle te eten.
Zo gezegd zo gedaan was Vincent er al om kwart voor 4 en rond 4 uur kwamen ook Peter en Jeroen al.

Echt tijd om na al het inpakken uit te rusten was er dus niet. Na met z'n alle wat boodschappen te hebben gedaan en wat eten te hebben gehaald zijn we thuis gaan zitten wachten tot de rest kwam. Dimitri was er kwart over 7 en om kwart over 8 was dan Ruud daar met de bus! Super snel in laden en 6 stuiterende gasten gingen dan eindelijk op weg naar Zweden.

Dag 1:

En wat een lange zit is het altijd! Halverwege nog moeten stoppen bij een tankstation wegens zo veel regen en geen zicht daardoor. Daarna nog moeten tanken en bij een tankstation aankomen waarvan de pompen het niet doen.
En bovenal, wat ik al zei. De lange zit. Iedereen was blij toen we aankwamen bij Andy van Sportfishing Dalsland. Uiteraard weer een super plek en locatie van het huisje. Ook door omstandigheden de mogelijkheid om 2 luxere boten te huren waar dol enthousiast op gereageerd werd. Echt weer top geregeld allemaal!

Dus eenmaal aangekomen worden alle spullen uitgeladen en kan het uitzoeken en klaar maken van de hengels beginnen. Snel nog wat boodschappen gedaan zodat we dat niet veel hoeven te doen en hop naar de bootjes! Eerst nog wat uitleg gehad van Andy en afspraken gemaakt voor de visgidsdagen!
Daarna ein-de-lijk even genieten van het mooie Zweedse water. Niks gevangen helaas, wel een volgertje en wat actie gezien bij Dimitri, maar wat is Zweden toch prachtig!

Na dit heerlijke avondje vissen, zijn we wel echt op. Het is 7 uur en het is tijd om te eten. Er word snel een pan spaghetti gemaakt en er word van gesmuld! Maar na 1 á 2 biertjes is het klaar voor iedereen en druipt iedereen langzaam naar zijn kamer af om te gaan slapen.
Morgen de eerste visgids dag! Kan niet wachten op die snoeken die de boot in komen! Fingers Crossed!

Dag 2:

De dag van de visgidsdag 1! Zal het maar niet mooier maken dan het is. Het was niks qua vangsten.
Aangezien we met 6 man waren en Andy samen met zijn zoon Tim kwam, besloten we het ene koppeltje in de ochtend bij Andy op de boot en in de middag de andere! Omdat Tim er ook bij was kon er nog 1 persoon bij Tim mee van het koppel dat niet mee was met Andy. Snap je het nog? 3 man bij Andy, 1 bij Tim en de laatste 2 op hun eigen boot en in de middag wisselen.

Ik ging in de ochtend met Dimi en Ruud mee bij Andy. Trollen zou het gaan worden! En daar was ik wel blij mee want ik heb deze dag echt veel geleerd!! Maar qua vangsten was het helemaal niks. Geen aanbeet of wat dan ook. Maar wel veel gelachen en geouwehoerd!

Later kregen we wel het bericht binnen van Tim dat Vincent werpend 1 snoekje van 60 cm had gevangen, en 1 van 90 cm!! Super mooie vissen en zijn eerste Zweedse vissen!

In de middag lekker terug gegaan naar het huisje om even wat broodjes worst naar binnen te werken! 3 kwartier later weer naar de boten terug gegaan. Andy kwam ook net weer aanlopen, die had nog wat planerboards gehaald.
Dus in de middag wisselen. Jeroen, Peter en Vincent bij Andy op de boot en Ruud bij Tim. Ik ging met Dimi alleen in de boot. Wij gingen verder trollen en hebben de rest van de middag heen en weer gevaren maar wederom kwam er geen vis aan boord. Ook bij Andy op de boot werd er géén vis gevangen.
Ruud zat dus bij Tim op de boot en die had 1 lossertje naast de boot van een cm of 60 cm en Tim ving nog een prachtige forel!!

De man van de dag dus! Tim wist op deze taaie dag toch vis aan boord te krijgen! Top gedaan!

Helaas dus weinig tot geen vangsten, maar daar is weinig aan te doen. De aasvis is er niet veel en ook zijn de snoeken niet heel actief op deze plekken. Alleen op 30 meter diepte. Daar ligt het vol met vis. Maar deze vis is niet te vangen aangezien er zo veel aasvis is dat ze veel te makkelijk eten kunnen krijgen.

Beetje inzoomen en dan kan je het goed zien!

We trollen nog een stuk verder en aan het einde denk ik, laten we nog even gaan werpen. Met dat de boot in de drift ligt komt er een wolk aasvis voorbij, van die beelden die je wilt zien!

Alleen nog geen snoek in de buurt zoals je ziet! Later horen we dat op het open water ook de vis actiever werd. Stiekem begint de vis dus toch wat actiever te worden en laten we hopen dat we morgen dan wat kunnen vangen.
Morgen word er heel slecht weer voorspeld, behalve vroeg in de ochtend en laat in de middag. Dus we gaan het mee maken. Om deze dag af te sluiten nog even een sfeer foto!

Dag 3:

Nou we wisten dat vandaag drama zou worden met het weer. We hadden besloten vroeg op te staan om de ochtend in ieder geval te vissen. Om 6 uur wakker, 7 uur op het water en om 9 uur zaten we alweer in het huisje. Wat een drama. Regen, wind, alles erop en eraan.

We besluiten even wat boodschappen te doen en langs de viswinkel te gaan om opzoek te gaan naar andere planerboards omdat degene die wij mee hebben niet al te best werken.

Ruud vangt nog even een forelletje in de viswinkel!!

Helaas hadden ze in de winkel niet de goede maar Andy wist nog wel aan een paar goede te komen dus die kwam ze in de middag even brengen! Echt weer top service daar bij Sportfishing Dalsland!!

Na een middagdutje begon het toch een beetje op te klaren en om 4 uur zaten we weer met zn alle in de boot! Alles werd uit de kast gehaald maar het was weer taai! Ik wist in de baai waar gisteren de mooie forel gevangen was nog een klein snoekje te vangen en ook ik kreeg een volger van een grote forel. De vis schiet rond de boot alle kanten op maar pakt niet mijn Busterjerk. Net iets te groot ben ik bang! Balen van die forel maar wel weer m'n eerste snoekje van de vakantie!

Daarna gaan we nog wat verder met uitwerpen van kanten maar helaas weten we alleen maar wat mooie foto's te maken van de prachtige natuur en zijn verschijnselen!!

Prachtige regenboog! Hier nog een paar andere plaatjes van de natuur!

Terwijl wij aan het werpen zijn gaan Peter Jeroen en Vincent nog even trollen en weet Peter de eerste vis trollend te vangen en is een leuke vis!

Hopelijk begint het dan nu toch echt los te komen. Morgen weer met goede moed de aasjes uitlaten en hopen dat ze dan weer wat losser zijn dat we ze wel kunnen vangen! We geven niet op in ieder geval!! Strijdend ten onder!

Dag 4:

Ja, waar zal ik beginnen. Gister was niet veel, maar vandaag was nog veel minder. Dag 4 alweer en we hebben met 6 man nog maar 5 snoeken gevangen. Ook vandaag was het weer drama. Alles werd uit de kast gehaald, zeker door de mannen op de andere boot. Jeroen, Peter en Vincent hebben er alles aan gedaan. Over hotspots heen varen met verschillende aasjes... Niks werkt. De snoek komt gewoon niet los.

We begonnen 's ochtends nog best leuk. De planerboards staan net een 15 min uit als 1 van de hengels wat raar staat te stuiteren. 'Bodem?' vraagt Ruud nog. 'Nee, 8 meter hier' zeg ik. 'O dan is het vis!'
Ik haal de hengel uit de steun en verdomd, er zit een mooie baars aan de andere kant van de lijn! Maar die was dus niet sterk genoeg om de planerboard los te trekken van de lijn!

Met deze baars van 38 cm kregen we toch nog een goed gevoel erbij! Zal het dan nu toch gaan lukken?

Maar daarna is het stil. Geen stootje, niks! We besluiten in de middag naar de andere kant van het meer te varen om daar wat hoekjes uit te werpen. Hier krijgt Dimi nog een aanbeet van een mini snoek en Ruud een kleine volger, maar meer zit er echt niet in. In de avond pakken we nog een baai waar ik de volger van de forel had maar ook daar gebeurd niks. Enkel een mossel voor Dimi!

Dan maar wat foto's maken en hopen dat de volgende dag wél eindigt met een paar mooie snoeken. Maar goed, je hebt het niet in de hand dus we doen het er maar mee!

Bij deze nog wat mooie foto's!

Op naar de volgende dag, wat die ons ook mag brengen!

Dag 5:

Wederom was het vandaag weer niks. De vis ligt compleet vast en op slot. En het komt maar niet los. De aasvis ligt te diep, ligt vast op de bodem en de snoek vind het op de bodem ook wel prima. Ze komen niet omhoog. Al het kunstaas wat we mee hebben om de boel uit te trollen hebben al aan de speld gehangen. Niks werkt.

Vandaag had wederom in het begin van de dag Peter een mooie vis. Een snoek die wél wou.

Maar na deze vis was het wederom stil. Stil stiller stilst. Nou had ik me er redelijk op voorbereid, dus even de camera meegenomen om wat mooie foto's van de omgeving te maken.

En toegegeven, het is ook wel heerlijk om met die Lund over het water te knallen met 35 - 40 km per uur.

Morgen weer een gidsdag. Gaan we gewoon weer van genieten. Hebben het gezellig, lachen veel, en zoals mijn vrouw al zei: 'je mag in ieder geval balen in een mooie omgeving', en daar is niks aan gelogen!

Dag 6:

Na de dramatische vangsten van de afgelopen week zag het weer er echt verschrikkelijk goed uit vandaag. Strak water, weinig wind en een strak blauwe lucht. En wat een begin van de dag. Even vergeet ik alles wat er in de week is gebeurd. Het zonnetje dat opkomt, de dauw die over het water waait, de rust, echt prachtig. Even vergeet ik dat het qua vangsten een verschrikkelijke week is geweest. Even denk je vandaag gaat het goed komen.

Andy zou er weer bij zijn voor de visgids dag. 'S ochtends gaan Ruud en Dimitri met Andy mee. Ik ga met Vincent een eind verderop op het meer om daar even wat hoekjes uit te werpen. Jeroen en Peter trollen rustig verder om het meer.

Na een anderhalf uur niks vangen met werpen besluiten we ook maar te gaan trollen. Maar weer is het compleet niks. Enkel 1 aanbeet bij Andy op de boot die loste.

We komen in de middag bij elkaar om te overleggen. Het idee is om tóch naar een ander meer te gaan. Het Vänern. Een gigantisch meer, waar je weer opnieuw opzoek moet naar de vis. We twijfelen wel even. Er gaat wel wat tijd in zitten met traileren en alles maar we besluiten het toch te doen.

Snel word alles op poten gezet. Mensen gaan boten om varen, busje naar de trailer helling rijden en snel lunch maken. Maar om 2 uur 's middags varen we dan toch het Vänern op. Peter, Jeroen en Vincent stappen bij Andy in de boot en Dimitri, Ruud en ik in de volg boot. Blind vaar ik Andy maar achterna en een eindje verder begint hij met trollen. Ik vraag me sterk af of we dit moeten doen, maar goed, hij weet hoe het moet hier! We varen nu dus over water van 25-30 meter diepte. De vis ligt tussen de bodem en 15 meter diepte en soms wat ondieper. Ik vraag met toch nog steeds af wat we hier doen. We trollen met aas wat tussen 2 en 4 meter diep gaat. Dat is een afstand van 8-10 meter wat ze af moeten leggen.

Maar goed, we trollen maar gewoon en doen Andy een beetje na en zien ineens dat er gevangen word bij hun in de boot, 98 cm krijgen we te horen! En een losser ook nog. Niet veel later vliegt er een planerboard van 1 van onze hengels. Ruud pakt deze hengel snel en ramt hard aan. Vis! Na en mooie dril ligt er een vis van 80-85 cm aan boord! Bam! Eindelijk vis!

Niet veel later ligt er weer een vis in de andere boot! Jeroen heeft een vis van 111 cm gevangen! Wat een bak van een vis!

Dan blijft het weer stil. Inmiddels snap ik een beetje wat Andy doet en ga zelf een beetje me weg zoeken. Het duurt lang, heel lang en de zon zakt steeds verder weg en ik zie nog 1 stuk wat ik uit wil vissen. We draaien op een stuk van 28 meter en varen naar 13 meter diepte toe. Iets te ondiep want alle vis verdwijnt gelijk van het scherm. We draaien wederom, om weer terug te gaan naar de 30 meter diepte. En halverwege gaat er een hengel krom. Dimitri reageert super snel en ramt aan. Als eerst word er geroepen dat het vuil is. Maar Ruud en ik zien de lijn echt de andere kant op gaan. Maar Dimitri voelt nog geen vis. Maar dan toch, ja, VIS!
En wat voor een vis. De snoek duikt nog een paar keer weg en word daarna geschept. Dimi schreeuwt het uit en we krijgen een claxon terug vanaf de andere boot, 200 meter verderop! Sowieso een PR, en een meter vis! Even onthaken en meten.... 110 cm!!! Een super gelukkige Dimitri staat daar dan in de boot te shinen met zijn eerste meter vis, PR, en wat voor 1! 110 cm aan snoek. Even genieten we er met ze allen van. Hij schreeuwt het nog een keer uit. En verdiend. wat een vis!

Hierna varen we rustig terug. We trollen nog een klein stukje maar er gebeurd verder niks meer. We varen terug naar de haven en krijgen daar te horen dat Andy morgen óók nog een keer mee gaat. Echt super tof! Hopen op de laatste dag nog een paar super mooie vissen te vangen. We gaan er weer voor!

Dag 7:

Nou, de laatste dag. Laatste kans op vis. Een verschrikkelijk mooi begin van de dag. Het water als een spiegel, zonnetje erbij. Prachtig. We hadden om 9 uur afgesproken met Andy bij de trailer helling. We zorgen er voor dat we wat eerder zijn zodat wij onze boot alvast er in kunnen traileren.
Even voor 9 komt ook Andy aanrijden!

Als zijn boot er ook in ligt stappen Ruud, Dimitri en ik ook aan boord. Dit beloofd wat te gaan worden! Als we eenmaal het open water op varen zien we toch dat er best een paar pittige golven staan. Maar we gaan er voor, aasjes aan de hengels, planerboards eraan en varen maar!

We varen een lang stuk en genieten van het zonnetje en ouwehoeren wat af en aan. Het is gezellig en de sfeer en stemming zijn goed! We hopen gewoon op een paar mooie vissen. Maar pas na een uurtje of 2 varen is het raak. Het planerboard schiet los en de hengel gaat krom. Mij word deze hengel als eerste gegund. Ik ren naar de steun en trek de hengel eruit en sla nog een keer aan. Zware vis! De vis geeft een paar lompe klappen. Ongeveer 30-40 meter achter de boot zien we een vis aan het oppervlakte komen, dit ziet er veel belovend uit! Ik dril de vis naar de boot toe en bij de boot is het formaat goed te zien! Maar het zal er om hangen. Dikke 90'er of net een meter. Het maakt mij op dit punt niet zoveel uit. Scheppen die vis en zorgen dat ze aan boord komt! En ja hoor. Daar is ze dan!

Even onthaken en meten... 101 cm! Bam!! Metervis!! Eindelijk!!

Eindelijk. Ondertussen zijn we verder gevaren en hopen dat het nou eindelijk los barst. Maar helaas. Eerst maar even een middag pauze. We varen naar een prachtig eiland. Heerlijk even tot rust komen en gewoon voor de lol even een fikkie steken. We komen allemaal helemaal tot rust. De stilte, het uitzicht en het heerlijke weer... Genieten, echt niet normaal.

Maar we willen ook nog even kijken of er vis gevangen kan worden. Dus we duiken de boten weer in en varen weer naar het grote open water. Op de hoek van het eiland worden we nog even getrakteerd op een eland die daar op een rots langs de waterkant staat. Helaas loopt hij al weg voor we een foto kunnen maken!

We varen weer verder naar het open water. Hopende dat de vis zijn vreet uurtje krijgt, maar helaas. We krijgen nog 3 aanbeten waar Ruud alert op reageert maar de vis bijt niet goed genoeg.

Om 4 uur is het tijd om terug te gaan, 1 vis in de boot is in ieder geval iets maar dan ook nog is zo een vis met dit weer is toch wel een cadeautje in deze week. Bootjes traileren, ons bootje naar Andy brengen staat hierna dus op de planning, dus om half 5/5 uur staan we bij Andy een biertje te drinken. Even na te praten en spelen met Buster, de hond van Andy! Wat een geweldig beest!

En wat een geweldige vakantie. Ondanks dat de vangsten slecht waren hebben we enorm genoten! Ruud, Dimitri, Vincent, Peter en Jeroen... Enorm bedankt voor de gezellige tijd! We hebben veel gelachen en ook bijna veel gehuild maar we hebben er een top week van gemaakt! En vooral dat lachen met z'n allen deed het goed... Iets met elanden?

Andy ook super bedankt voor alle service en extra's! Je had het niet hoeven doen maar je hebt het wel gedaan, echt top!

De week is dus weer voorbij, helaas. Morgen naar huis rijden en thuis weer even bijkomen en gauw kijken wanneer ik weer naar dit geweldige land en deze geweldige plek terug kom. Ja, ik weet het nu zeker... ik heb dat Zweden virus echt keihard te pakken!