Eerste week van het nieuwe seizoen!

Zo, eindelijk, even tijd om wat te schrijven over een veel bewogen eerste week van het nieuwe seizoen. Met veel en weinig vangsten en bizarre foto's van dode snoeken, over dat later meer!

Allereerst was daar de opening van het seizoen, voor ons roofvisvissers kon het niet later vallen, namelijk 31 mei. De opening van het seizoen is altijd het laatste weekend van mei, en laat dat dit jaar nou net op zaterdag 31 mei vallen!

Maar we klagen niet, want het werd prachtig weer die dag!!

 31 Mei


Uiteraard was daar het idee weer om met Ton en Robert te gaan doodazen op de snoekbaarzen! We verwachtte er niet veel van, aangezien de winter warm was geweest en de vreetbui die de snoekbaars na de paai krijgt, hoogst waarschijnlijk dus al geweest was tijdens het gesloten seizoen.

'S ochtends vroeg rond 6 uur afgesproken bij Robert. We besloten de boot, die inmiddels op een kantel trailer staat, dichtbij hem in het water te laten. Zo konden we de trailer mooi even testen! En dat ging helemaal prima, alleen brak helaas wel de bout af, waarmee de as van de lier vast zit. Maar gelukkig konden we de boot er gewoon in laten zakken, dat zou wel even voor later een zorg zijn.

Het weer was heerlijk, wind stil, niet te warm of te koud, gewoon perfect! Eenmaal op de eerste plek aan gekomen kon ik niet wachten om met zo een prachtige snoekbaars in me handen te staan! Maar het bleef helaas bij wachten... en wachten... en wachten. Na nog 2 andere stekken  geprobeerd te hebben, gingen we nog een laatste keer naar de eerste plek. Inmiddels was het vaar verkeer zo toegenomen dat je niet echt lekker meer zat, en toen het eenmaal 2 uur was, besloten we maar gewoon te stoppen. We moesten toch nog wat doen met die lier dus konden maar beter op tijd terug zijn.

Uiteindelijk hebben we de boot met de hand de trailer op getrokken, dit ging gelukkig vrij gemakkelijk. Handig zo een kanteltrailer! Alleen had Robert achterin de boot ook water gevoeld, dus moest eenmaal op de kant even de dop achteruit de boot gedraaid worden. Tot onze verbazing liep hier zo een 10 -15 liter water uit! En na wat zoekwerk bleek er aan de onderkant vooraan een scheur te zitten. Balen!! Dit moet dus eerst opgeknapt worden voordat we er weer mee kunnen varen, en voorlopig zit dat er dus niet in.
Deze dag was dus een aardige domper. Hopelijk zouden andere dagen beter worden!

5 Juni


Donderdag avond had ik nog snel even tijd om in het park te vissen, helaas geen enkele vis gevangen, maar wel gezien. 2 Stuks! Dood... Het was fascinerend om te zien maar ook zonde dat er 2 snoeken minder zijn. De ene snoek had de andere voor een lekker hapje aangezien, alleen bij het naar binnen werken is het mis gegaan, aangezien zijn ogen groter waren dan zijn maag!



De eerste snoek die boven drijft, moet een cm of 65-70 zijn geweest, en ik gok dat de andere snoek toch zeker 55-60 cm geweest is. Dus de snoek stikte gewoon, en de andere kon dit natuurlijk ook niet overleven. Helaas, maar wel 'gaaf' om een keer gezien te hebben!

7 Juni


Dan was daar de zaterdag dat ik met Dennis zou gaan vissen. De bedoeling eerst was met de boot, maar dit ging dus niet meer, en uiteindelijk hadden we daar ook geen tijd voor gehad, aangezien we allebei in de middag weg gingen. Dit kwam ook goed uit met het weer, het zou 's middags 30 graden worden!

Dus lekker vroeg in de ochtend naar de polder toe! Om 5 uur afgesproken en om half 6 stonden we op de eerste stek, die helaas niet te bevissen was vanwege de planten groei. Op de stek hierna was het goed te doen, en kon je aardig tussen alles doorvissen. Ik probeerde het eerste met de Salmo Turbo Jack, een topwater plug. Dennis met zijn Buster Jerk 2. Hier kreeg hij al gauw snel een misser op. En even later was het dan raak voor hem! Een mooie snoek had ze Buster Jerk te pakken gekregen. Hij ging er af toe nog even lekker vandoor, maar met het schepnet hadden we de eerste vis van de dag al snel op de kant liggen!

Een mooie snoek van 82 cm werd omhoog gehouden en ik maakte gauw even een paar foto's!


Een mooi begin! En gelijk zijn nieuwe Buster Jerk 2 'ontmaagd'. Hij had er hier nog geen 1 op gevangen!
Snel verwissel ik ook maar naar de Buster Jerk, maar dan de grotere.

Hierna werden werd het stil met de snoek, maar was het gigantisch druk met karpers en brasems! Het leek wel alsof deze de snoek hadden verdreven, want op een plek waar het iets rustiger was met deze slijmjurken, had ik gelijk weer actie. Na een worp langs de kant zie ik een snoek (60 cm ongeveer) de Buster Jerk volgen, iedere beweging word na gedaan, maar hij hapt niet toe. De plug is bijna voor me voeten, als er ineens een kleine snoek op de Buster Jerk duikt. Helaas mist deze, en zijn beide snoeken verdwenen als sneeuw voor de zon. Na nog een paar keer geworpen te hebben, gaan we weer terug naar de auto. Hier lopen we nog een stukje door, waar na een misser, Dennis weer beet heeft! Vlak voor de kant klapt hij er dus de 2e keer wel goed op. Een mooi snoekje van 59 cm!

Een niet al te grote snoek, maar hij staat wel prachtig op de foto!


Geniet iedere keer weer van zulke mooie vissen, in het ochtend zonnetje, prachtige polder omgeving! Heerlijk!

Dan besluiten we te vertrekken, en naar de plek te gaan waar wij vlak voor de sluiting van het seizoen nog 2 keer zijn geweest en goed hadden gevangen! Als we de auto parkeren, moeten we nog een stukje lopen naar de plek. Maar bij de parkeerplaats is ook nog heel mooi water waar ik een tijd geleden nog een snoek van 73 cm gevangen ( zie: Vreemde dag ). Er staat mooie begroeiing langs de kanten waar gewoon snoek tussen moet liggen!

Even later is het dan alweer raak voor vismagneet Dennis. Zijn nieuwe Buster Jerk had hij er aan gehangen, de grotere. Ook hier had hij niks nog niks op gevangen, dus gelijk deze ook maar ontmaagd! Een mooie snoek van 58 cm had zich dit keer vergist!


De glimlach zegt genoeg, ze 3e al vandaag en we hebben nog even te gaan! Bij mij wil het gewoon nog niet helemaal lukken. Dan besluiten we naar die pracht stek te gaan waar we hiervoor zoveel vingen. Maar daar aangekomen kom je lastig bij de plekken vanwege begroeiing en lelies, en de op andere plekken ligt er te veel alg en onderwater planten in de weg om normaal te kunnen vissen!

Helaas, een pracht plek voor de maanden voor het gesloten seizoen dus!

We gaan weer gauw terug naar het grotere water. Inmiddels heb ik de Buster Jerk vervangen voor een Big Bandit van Strik Pro. Hiermee moet het toch wel lukken!? We gaan hier de kanten nog even afwerpen en langs de kant lopend 'slepen'. Na een stuk gelopen te hebben, moet je ook weer een keer terug. We zijn nog geen minuut aan het terug lopen als ik weer iets te keer hoor gaan. Dennis durft bijna niet te meer zeggen dat hij beet heeft. De vissen worden wel steeds kleiner! Deze keer 52 cm!


De kanten zijn hier wel wat hoger waardoor we de vissen ook weer met het schepnet terug zetten. Het schepnet word in ieder geval goed gebruikt!


Nou word het wel tijd dat ik wat ga vangen. Ik doe het allemaal niet heel veel anders dan hem, maar er zal toch net een klein verschil zijn waardoor hij wel vangt en ik niet. Geen idee wat het is, maar hij flikt het wel gewoon!

Als hij dan na 50 meter weer beet heeft, vind hij het zelf bijna vervelend te vinden voor mij! De snoek duikt naar beneden, en doet daarbij heel even denken aan een snoekbaars, maar snel word duidelijk dat het toch echt een snoekje is! Hij draait alleen wel de haak erg vast in z'n kaak helaas. We scheppen de vis uit het water en beginnen met onthaken. De snoek komt er niet zonder kleerscheuren vanaf, maar zwemt in ieder geval rustig weer weg, uiteraard na meten en een snelle foto.


59 centimeter weer! Gaat qua lengte weer de goede kant op, maar inmiddels staat het wel 5-0 en had ik net zo goed alleen met een schepnet mee kunnen lopen!! Maar ik klaag niet, het is prachtig weer, al 5 snoeken op de kant gehaald en nog een klein uurtje te gaan. Uiteraard vind ik het wel jammer dat ik nog niks heb, maar je deelt sowieso samen het plezier van een gehaakte vis weer na een foto te laten zwemmen.

We lopen dit water nog een stukje af, en na wat witvissers lastig te hebben gevallen, gaan we terug richting huis. Ik twijfel nog over een laatste plek. De plek waar altijd wel wat te beleven valt of actie is of iets dergelijks. Maar het zit mij al niet mee vandaag, en als ik daar dan ook nog is niks vang....

Toch maar wel even gaan. We hebben nog een half uur en er is altijd kans. We komen er aan en op de hoek staat al een visser te werpen met wat shads. Ik zet de spullen neer, en begin met werpen. Bij de 3e worp, voel ik dan eindelijk iets wat mijn dag toch nog goed laat afsluiten. Het kopschudden van een vis! Hangen, eindelijk! Na een paar mooie klappen van de vis, schept dit keer Dennis de vis!

Het onthaken lukt goed en na het meten blijkt hij 80 centimeter te zijn! Gelijk een mooi formaat.


Ook deze vis is weer gevangen op een jerkbait waar ik nog niks mee had gevangen, zou dit dan het geheim van vandaag geweest zijn? Gewoon vissen met pluggen waar je nog niet eerder wat op gevangen had?

De visser die verderop staat komt ook nog even kijken, en daar praten we nog even wat mee. Hij was nog niet zo heel lang visser. We willen nog wel verder vissen, maar we moeten helaas al weer gaan. We zijn in totaal 10 min op deze stek geweest. Die andere visser zal wel raar opgekeken hebben. Hij stond al even te vissen, komen wij aanlopen, vangen een dikke snoek, en gaan daarna direct weer weg! Achteraf wel grappig!

Een mooie afsluiter van een mooie visdag! Hoop mooie vissen gevangen en Dennis heeft gelijk zijn voorsprong genomen. En dankzij die laatste vis, heb ook ik mijn eerste vis van het seizoen gevangen en kan ik met een grote glimlach naar huis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews