Jerkbaiten

Mike zat al lang te denken aan een jerkbait hengel, zeker na de visma. Hier had ik een heel mooi verticaal hengeltje gekocht, en Dennis een jerkbait hengel. Mike wist alleen niet helemaal wat hij wou. Hij had nog niet veel ervaring met jerkbaiten, en vond het niet echt zijn ding, dus besloot hij toen ook een verticaal hengel te kopen.

Totdat we die middag gingen vissen ( Visma 2014 ), en hij zag hoe gaaf het jerkbaiten eigenlijk kon zijn. Ook die dag er na ( Laatste Weekend ) was duidelijk te zien dat jerkbaiten wel heel gaaf was. Hierbij was hij dus helemaal verkocht en moest en zou hij een jerkbait set gaan kopen.

Lang bleef het stil bij hem tijdens de gesloten tijd, en vlak na de opening kreeg ik weer wat berichten van hem, dat hij wat op het oog had. Afgelopen vrijdag was het dan zo ver, hij had zijn eerste jerkbait set gekocht, met 2 jerkbaits. Zaterdags zou hij het uit proberen.

Na weer wat heen en weer bericht te hebben bleek dat het toch wel lastig was maar dat er vooruitgang in zag! Dus de uitgelezen kans was zondag middag even een jerkbait lesje in te plannen! We hadden allebei tot 5 uur de tijd, dus rond een uur of 1 stonden we langs een prachtig polder slootje!

Hier en daar legde ik wat uit, en voor ik het wist had hij al de eerste misser die vlak voor de kant er op probeerde te klappen! Mike z'n hart zit gelijk in z'n keel, maar wat gaaf! Zo lopen we de kanten een beetje af en hebben we de ene na de andere misser! Mike vind het maar wat prachtig, en ik ook! Ik laat hem vaak voorop lopen omdat ik merk dat ze toch wel snel toe happen, gelijk de eerste keer dat er een plug voorbij komt gaan ze er voor. Alleen blijft het bij elke snoek bij die ene aanval. Heel vreemd, nog nooit mee gemaakt!
Stukje bij beetje leert Mike prima te jerkbaiten, en zie je gewoon duidelijk vooruitgang. Hij vind ze eigen weg en draai met het jerkbaiten en je ziet de plug steeds soepeler door het water glijden.


Dan is het bij het begin weer raak voor Mike, als ik even niet kijk. Waarschijnlijk de snoek die in het begin gemist had, duikt er nu wel op. Dan hoor ik er gelijk iets achteraan wat niet positief klinkt, en zie ik Mike met een hengel zonder vis, plug of onderlijn staan. In de wind wappert zijn lijntje los en staat Mike daar verbaasd met ze hengel in z'n handen. De lijn is op 1 of andere manier gebroken. Wat zo begon als een prachtige dag, vol actie en het leren van jerkbaiten, eindigt in het met een zuur gevoel afspeuren van het water, opzoek naar de jerkbait.

We werpen nog wat af, om te hopen dat we hem nog over kunnen halen maar helaas.
Ik besluit dat ik maandag avond gewoon ga kijken of ik de snoek nog kan vinden.

Zo gezegd zo gedaan. Ik loop de waterkanten af, om te kijken of hij ergens vast zou zitten, of dood zou liggen. Als hij eenmaal onderwater vast zit duurt het geen dag voordat hij dood zou zijn. Ook loop ik met de stroming mee om daar te kijken of ik wat zie liggen. Maar nergens is wat te vinden of te zien. Plekken waar hij naar toe gezwommen zou kunnen zijn dat zit vol met lelie en andere waterplanten, hier zou hij toch echt in vast moeten blijven zitten.

Dan besluit ik rond de plek waar alles gebeurde nog maar wat te werpen. En uiteindelijk krijg ik ook nog is een keer beet! In eerste instantie denk ik aan een brasem vals gehaakt, want hij doet helemaal niks. Eenmaal bij de kant zie ik dat het een snoek is, blind aan 1 oog, en hij ziet er uitgeput uit. Maar geen plug te zien.

Eenmaal op de kant vind hij nog wat energie, maar ik krijg hem onder controle. Een mooie 74 cm. Gauw maar weer terug gezet!


Of dit hem geweest is, ik weet het niet. Hij is wel net zo donker en het fotmaat klopt ook wel aardig. Ook het feit dat hij totaal geen energie had zegt ook misschien wel wat. Hier en daar was hij ook wel wat beschadigd op ze kop, maar het feit dat die plug er niet bij zit, maakt het allemaal wat twijfelachtig.

Meer dan wat ik nu gedaan heb kan ik er in ieder geval niet aan doen, en ga met een dubbel gevoel naar huis. Ik had de vis van Mike graag gevangen, zodat ik de plug eruit kon halen en de vis weer zonder problemen kon laten zwemmen. En misschien was dit hem ook wel. In ieder geval weer een visje kunnen bij schrijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews