Winterbakken

Voor vandaag had ik afgesproken met Djordy. Een collega waarmee ik wel een praatte over vissen. Hij was wat meer allrounder, oftewel van alles wat. Hij viste dan voornamelijk op witvis, karpers e.d. maar ook zeker op roofvis. En dan het meeste met doodaas.

Dus al snel kwam het idee om is samen op pad te gaan met doodaas. Ik ben zelf niet heel erg van het doodaas. Vind het wel een supergave visserij, maar je moet er net even iets te veel geduld voor hebben. Het lange stilstaan en wachten is dan niks voor mij. Maar met een actief hengeltje er naast lukt het altijd wel aardig!

Zo ook vandaag. Op zaterdag even een paar horsmakrelen en voorns gekocht voor in de vriezer en op zondag om half 9 afgesproken op de eerste stek!

Een stek waar ik al is eerder heb gestaan in de ochtend met Dennis en Robert ( Eerste stuk van het blog 'Ieder weekend vissen' ) Toen ook al met doodaas en een actieve hengel.
Helaas gebeurde er helemaal niks dit keer. Niet op de doodaas hengels en niets op het kunstaas.
Toen er nog meer mensen bij kwamen zijn we maar naar de volgende stek gereden. Nou ja, volgende stek. Iets verderop in de sloot, bij wat aanmeer plekken / haventje voor boten. Hier snel weer uitgegooid. Maar wederom duurde het mij te lang en stond alweer snel met de jerkbait hengel in me handen met een ERC Hellhound er aan.

Na een paar worpen krijg ik ineens een tik net na het afzinken van mijn aas. Alhoewel, zo voelde het. Ik besluit om de ERC Hellhound heel traag terug binnen te vissen, als het ineens lijkt of er iets aan me aas gaat hangen. Ik sla aan en direct merk ik dat dit om een serieus grotere vis gaat.
De dril kan beginnen! De vis blijft lang diep en duurt echt even voor we de vis zien. Me 100 grams hengel gaat goed krom en de slip krijgt het ook af en toe goed te verduren. Ik moet de vis regelmatig afremmen zodat deze niet te ver onder de boten schiet. Ik moet er niet aan denken dat de lijn langs de onderkant van de boten schuurt en ik hierdoor deze vis zou verliezen.
Dan laat de vis zich een paar keer zien. Dit is echt een PR waardige vis... Zou het? Djordy probeert de vis te scheppen maar deze heeft nog geen zin. Maar na een run en een 2e scheppoging ligt de vis toch echt in het net!

Djordy houd de vis even omhoog tot ik de onthaakmat er even bij pak en er onder leg. De onthaak mat is wat aan de kleine kant. Man wat een BAK van een vis. Hij zit netjes in de zijkant gehaakt alleen wel zo dat de bek niet open kan. Djordy knipt even 1 dregpunt af en zo word de vis snel en makkelijk onthaakt!


Dan is tijd om de vis te meten.... 108 cm.. Geen PR (110 cm in Zweden), maar wel een PR voor in Nederland!! De grootste vis die ik in Nederland gevangen heb! En dan mag ze eindelijk even op de foto!





Super blij met deze vangst natuurlijk!! Daarna gaat deze beauty snel weer terug!

Dat is eerst weer even bij komen en na genieten! Daarna snel de spullen schoonmaken en opruimen/laten drogen. Als we dan een half uurtje verder zijn gaat even verderop de dobber van Djordy mooi onder. Even wacht, contact zoeken en aanslaan! Helaas slaat hij op 1 of andere vreemde manier zijn lijn kapot! Balen! Hopelijk heeft de vis er ook niet te veel last van maar dit soort dingen kunnen gebeuren helaas.

Hierna is het op deze stek niks meer. Graag zou ik Djordy een mooie stek in Leiden willen laten zien. Dus die kant gaan we dan ook op! Ook dit is een stek waar ik eerder ben geweest rond deze tijd ( 'Taai maar gezellig weekend' halverwege het verhaal) en dus ook mooie vis heb gevangen.
De dobbers liggen alweer snel te stuiteren in het water. En uiteraard, niet veel later sta ik ook met de kunstaas hengel te werpen, opzoek naar de actieve vis.

Niet heel veel later, als ik net 5 sec weg kijk van m'n dobber, roept Djordy dat hij onder is!
Ik zie er ook nog wat vuil en takken omheen drijven dus even denk ik dat die er voor gezorgd hebben dat de dobber onder is. Maar Niets is minder waar als ik contact ga zoeken met de vis en zie dat me dobber onderwater een andere kant op gaat. Dit is het moment waar je het voor doet. De weggaande dobber, dat moment dat je weet dat er vis aan zit maar nog niet weet hoe het voelt, hoe groot het is of wat dan ook. En dan dat contact zoeken... Je voelt vis bewegen en ramt hard aan om vervolgens een groot gewicht aan de andere kant te voelen. Weer een serieuze vis!
Deze neemt een paar mooie runs en laat zich ook niet snel scheppen! Maar niet veel later ligt er wederom een prachtige vis in het schepnet!

Even onthaken (prachtig in het gehemelte gehaakt) en meten... 93 cm!! En wat een tekeningen heeft deze vis!



Wederom super blij! Wat een gewicht ook weer! Mensen kijken verbaasd uit hun autoraampje als ze mij er weer terug mee naar het water zien lopen. De vis gaat weer netjes terug. Wat een super vangst weer. Eindelijk weer eens wat op doodaas! Heerlijk gevoel.

Hierna verplaatsen we ons naar de andere kant van de brug. Als alle dobbers weer uit liggen word de hengel met kunstaas snel weer tevoorschijn gehaald. Terwijl ik sta te praten met Djordy, komt er in het midden van het kanaal iets hard op me kunstaas geklapt. Een dappere snoek van een cm of 60 heeft mijn Pig shad te pakken! Dit keer duurt de dril niet al te lang aangezien ik ook met een stevige stok sta te vissen.

Snel even onthaken en op de foto, mag deze daarna snel weer terug om een schuilplaats te zoeken tegen de grotere snoeken!


Na deze stek doen we nog 2 stekken aan, maar helaas is de vis niet op actief aas en niet op doodaas meer te vangen, of misschien 2 laatste verkeerde stekkeuzes.

Maar wij hebben geen klagen. 2 Super vissen mogen vangen! Helaas niks voor Djordy, maar uiteindelijk vang je alles toch ook samen en ook hij heeft er volop van genoten! Hij was zeker weer enthousiast om het vaker te gaan doen, dus wie weet!

Binnenkort de hengelsport en boten beurs in Utrecht. Daar op vrijdag nog even rond snuffelen en dan weer vissen, dus hopelijk binnenkort weer een nieuw blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews