Ieder weekend vissen

Het is de laatste tijd wel veel raak. Ik mag mezelf daarin gelukkig prijzen, want ik sta bijna ieder weekend langs de waterkant. De laatste tijd gaat mijn vrouw ook steeds vaker mee. Ze geniet van de natuur en alles om zich heen. Ze vind het dan ook het mooiste om 's ochtends vroeg de polder in te gaan om daar dan ook mooie foto's te maken. Ze staat er zelfs vroeg voor op!

Zo ook dit weekend. Om half 6 ging de wekker alweer... Zelfs voor mij voelde het te vroeg. Maar goed, om half 7 afgesproken bij Robert, die ook weer gezellig mee ging vissen. Dennis zou ik tussendoor ook even oppikken uiteraard!

Robert had via de viswinkel een mooie stek meegekregen, dus die gingen we maar even als eerste proberen! De planning was doodaashengeltje uitgooien en daarnaast lekker bezig zijn met jerkbaiten of ander kunstaas.


Zo gezegd, zo gedaan uiteraard. Om 7 uur lagen er 3 dobbers in het water met allemaal daar onder een stinkende sardine. En dan lekker wachten. Niet aan mij besteed. Ook Dennis kan dat wat lastiger. Dus al snel staan we met ze 3en met een 2e hengel te vissen. Ik ben afgelopen donderdag avond nog even langs de viswinkel geweest, om even wat mooie nieuwe spulletjes te kopen. Waaronder een mooie Spinnerbait, de Spro Line Thru Trout en een mooie Savage Gear dubbele spinner en nog wat kleine dingetjes.


Als eerste test ik de ERC Grinder Spinnerbait uit. Ik sta te vissen met mijn jerkbait hengel, 40 - 100 gram. Het werpen van deze spinnerbait gaat nog iet wat lastig. De spinnerbait weegt 55 gram en werpt gewoon niet zo lekker als een plug, maar het komt een heel eind. Eenmaal onderwater compleet het tegenovergestelde. De spinnerbait trekt de hengel helemaal krom! Mooie actie dat wel, maar niet voor hier nu.

Al snel wissel ik naar de andere. De Line Thru Trout van Spro. Hoop goede verhalen over gelezen, en vanaf het moment dat ik hem op internet zag had ik al interesse. Dus toch maar gekocht. Nu dus kijken of het ze geld waard is. De actie is echt prachtig. Zwemt zeer natuurlijk en het afzinken doet hij met een mooie kanteling. Ik bevis deze plug gewoon dichtbij de doodaas dobbers die inmiddels al even op die stek liggen. De actie is zo mooi, dat ik nog tegen Robert zeg 'Levend aas word met zulke pluggen echt overbodig'... En in de volgende worp is het dan ook nog is raak ook! Tijdens het gewoon strak binnenvissen van de plug klapt er vol een snoek op! Het systeem van het kunstaas werkt ook perfect en zie het rubbere kunstaas naast de bek van de snoek hangen, en de haken in de bek. Top! Al zitten de haken wel wat diep.




Een mooie 65 cm die na het onthaken via de kieuw weer mag zwemmen. Heerlijk, weer een vis in handen gehad. Geen grote, maar toch, een mooie vis!

We vissen hier nog wat door, maar het blijft verder bij niks. We besluiten naar de volgende stek te gaan. Hier gaan de hengels ook snel uit. Mooi bruggetje, waar op dat moment 3 dobbers doorheen drijven. Maar weer niks. Ik haal de jerkbait nog even langs de plek waar de dobbers al zijn geweest, en niet veel later zie ik dat me jerkbait word aangevallen door een snoekje van 50-60 cm. Deze lost helaas al erg snel. Maar alweer op het actieve aas... Het brengt je aan het twijfelen...



Na een stek in de polder wat niks was, naar nog 2 mooie stekken gegaan op wat groter water. Maar helaas. Ook hier blijft het stil. Inmiddels word het tijd voor de middag pauze. Even naar huis, hond uitlaten, eten en bespreken wat we nu gaan doen.

De doodaas hengels gaan we niet meer mee vissen en besluiten alleen de jerkbait hengel te pakken en daarmee verder te gaan. De eerste stek is wederom niks. Het zal toch niet hier bij blijven? We zijn nu toch al heel wat uurtjes aan het vissen. We besluiten weer een volgende stek te bezoeken.

Gelukkig gaan we hier dan eindelijk wat actie krijgen. Robert heeft bovenaan de polder waar ik sta te vissen ook wat actie, een misser die meerdere keren toeslaat. Ik krijg op een iet wat lastig te bevissen stek een mooie aanbeet van een snoek, vlak voor een gemaal. De snoek gaat als een dolle door het water, niet normaal zo veel kracht. Ik kan de vis amper onder controle krijgen. In het begin zag ik dat de snoek best goed gehaakt zat, maar als de vis dan redelijk rustig voor de kant ligt, zie ik dat het maar een enkel haak puntje is waar deze snoek nog aan hangt. Het schepnet gaat richting de snoek, welke nog 1 klap geeft, en verdwijnt. Verdomme... Begin dit een beetje zat te worden. Nu al 3 vissessies achter elkaar waarbij ik vissen los. Ik raak er aardig gepikeerd van op deze manier. We duiken even via de andere kant de polder in naar dezelfde sloot om te kijken of er meer actie is in deze sloot. Na een bijna direct misser bij Dennis, is het voor hem aan het einde van de sloot voor hem raak en vangt hij alsnog de geloste snoek! En wat gaat deze snoek nog steeds te keer! Ook Dennis heeft moeite deze snoek rustig te krijgen. Snel scheppen we de snoek en meet deze snoek een mooie lengte van 74 cm!




We vissen boven aan de polder nog verder en lopen de hele sloot af waar Robert wat actie had. Gelukkig krijgen we na teleurstellende meters lopen toch wat actie! Bij Robert klapt er vlak voor de kant een mooi snoekje van 58 cm op!




Iet wat vreemd gehaakt maar het onthaken verloopt prima. Even op de foto, en de eerste snoek van Robert z'n seizoen mag weer gaan zwemmen!

We lopen na deze vangst weer terug naar de auto om snel naar de laatste stekken te rijden waar we nog wat missers en volgers krijgen, maar meer niet. Helaas. Al met al een prachtig mooie vis dag die we zeker nog is over gaan doen, alleen dan met wat koudere temperaturen voor het doodaas.



_______________________________

Maar het verhaal stopt toch nog niet. Na een avondje pokeren, ochtendje beetje uitslapen en een strand wandeling met de hond en vrienden is er toch nog een uurtje vrij om even te vissen! Om 4 uur sta ik dan langs de water kant. Tegenwoordig is het ook nog is om half 6 donker, dus 'haast' is geboden. Maar soms heb je niet lang nodig om vis te vangen. En eindelijk is dat is een keer zo. Ik ga naar de stek waar Dennis de misser had, en de snoek van 74 cm die ik ook nog is gelost had. Het blijft even stilletjes in deze sloot. Water is als een spiegel, maar ik werp iedere cm uit. Plots klaps in het midden een felle aanbeet. De snoek gaat er lekker vandoor, net als gister, maar dit keer is het een kleiner snoekje. Eenmaal op de kant snel onthaakt, en meten, 57 cm. Niet groot maar wat ben ik blij. Weer een visje.


Aan het einde van de sloot werp ik toch een paar keer in de hoop die 74'er toch nog te pakken, en ja hoor, het lukt nog ook. De snoek draait alleen dit keer als een krokodil de lijn om zich heen. Snel maar de kant op en onthaken. En inderdaad, het is dezelfde. Dezelfde kant van de vis gefotografeerd en thuis na gekeken, maar het klopt.



2 vissen in 15 min tijd. Zo weinig tijd heb je er voor nodig dus. Ik probeer het nog even, maar hier blijft het toch echt bij. Toch nog 2 erbij op de teller, heerlijk gevoel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews