Koudere temperaturen

De temperatuur is weer aan het dalen. De herfst nadert zijn einde, maar de herfst is bijna nog nooit zo warm geweest. Het was de afgelopen tijd dan ook echt wel lastig om de snoek te vinden. Ook merkte we dat de snoek ook echt voorzichtig was. Nu slaat het weer om en gaan de temperaturen toch echt wel onder de 10 graden blijven.

Na eerdere sessies met doodaas zonder succes omdat de vis nog te actief was, zijn deze temperaturen een goed vooruitzicht om het weer eens te proberen met een sardine, dus binnenkort misschien maar weer even een dagje doodaas plannen. Naast het doodazen ben ik ook altijd bezig met een dropshot of verticaal hengeltje. Dit puur om bezig te zijn. Maar toch wilt dat dropshotten en verticalen nog niet echt lukken. Niet de goede stek? Slechte techniek? Het gewoon niet kunnen? Kan allemaal, maar ik gok toch dat het een beetje van allemaal is.

Via het Snoek-Forum kwam ik in goed contact met iemand met wie ik al vaker had gesproken, maar nooit echt verder gevraagd heb. Corné, een streetfisher in hart en nieren en hij komt hier uit de buurt. Ik had veel filmpjes en foto's van hem voorbij zien komen, ook op stekken die ik bevis en waar ik vaker kom. Hij wist hier wel vaak de visjes te vangen met de dropshot. Na wat gepraat te hebben en een hoop kennis uitgedeeld te hebben, opperde Corné om is een keer af te spreken! Hoefde ik niet over te twijfel, leek me gezellig en kon nog een hoop leren! En afgelopen vrijdag was dan de dag dat we gingen vissen.

We hadden de hele week het weer in de gaten gehouden, maar vrijdag bleek uiteindelijk de beste dag. De hele week was al rot weer om te dropshotten. Windkracht 5-7, regen, noem het maar op. Echt herfst weer. Maar gelukkig zou het vrijdag 'maar' windkracht 3-5 worden. We besloten te beginnen in een mooi polder/parkje om achter de snoek aan te gaan, om 's middags achter de baarzen en eventuele snoekbaarzen aan te gaan.

In het polder gebied waar we begonnen had ik nog nooit vis gezien of ook maar actie gehad. Op een filmpje van hem had ik gezien dat het er wel degelijk zat, dus daar begonnen we dan ook. Her en der hadden we wat missers en het duurde even voor we de eerste vis konden zien, maar na een groot stuk lopen, kreeg Corné de eerste vis aan zijn streamer die wel bleef hangen! Een super mooie 65-70'er die een mooie sport gaf op zijn UL hengel, mooi om te zien!


De vis was zo onthaakt en ging dus even mooi op de foto. Een gezin dat stond toe te kijken was verbaasd over wat hij uit de sloot haalde en de beste man wou ook even met Corné en de vis op de foto! Leuk om het enthousiasme te zien bij andere mensen ook die er totaal geen weet van hebben van wat er rond zwemt.

Op de terug weg liepen we nog langs een paar plekken waar we daarvoor volgers en missers hadden gehad. Vlak voor de kant klapte er dan toch nog een snoekje op mijn Pig Shad! Yes! De eerste vis op de Pig Shad Jr.! Top!


Toen was het tijd om de dropshot hengel er bij te pakken! We zochten wat mooie stekken op en hij legde mooi uit hoe hij met de dropshot viste. Helaas was de wind toch wel erg stevig, en aangezien ik niet heel veel ervaring er mee heb, had ik wel door dat ik her en der wel wat aanbeetjes miste. Corné wist er 1 baarsje en nog 1 snoekje uit te peuteren, maar het was taai en lastig! De omstandigheden waren helaas niet optimaal. Rond 3 uur vonden we het wel goed geweest en besloten we te stoppen.

Niet veel vis, maar ben dankzij Corné een hoop wijzer geworden in het dropshotten! We hebben vis vast gehad, en een hoop verhalen kunnen delen en uitwisselen! Erg gezellig en voor herhaling vatbaar!

Op zaterdag middag was er ook nog even tijd om even een hengeltje uit te gooien samen met Dimitri. We rijden wat plekjes af die we al lange tijd hadden laten liggen, en kregen hier helaas alleen maar te maken met wat missers. Het weer was af en toe ook om te huilen. Koude wind, regen en na een 3 uurtjes vissen vond Dimitri het genoeg. Ik bleef nog even 1 uurtje in het park door vissen. Maar het was heel weinig. Gelukkig kreeg ik uit het niets toch nog een mooie aanbeet op de Pig Shad! De snoek begon wild te kopschudden waardoor het even leek op een grote baars, maar het was een mooi snoekje van een cm of 50.


Een leuk detail bij deze snoek is het hapje uit zijn staartvin. Als deze zich niet verder hersteld is het wel een leuk detail als ik deze snoek later nog eens mag vangen en hem daar aan kan herkennen!


Al met al lekker gevist en me visjes kunnen vangen! Op naar nog een paar mooie visdagen dit jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews