Wegwaaien

Na de mooie vangst berichten van Dennis en Robert die zaterdag waren wezen vissen, kriebelde het zo erg, dat ik dacht, als ik zondag tijd heb en het weer laat het toe ga ik vissen! Zondag ochtend was het even droog maar niet veel later regende het stevig door. Helaas, dacht ik, maar snel even buienradar bekeken, en die gaf aan dat het rond 2/3 uur 's middags weer droog zou worden. Dat moest dan maar het moment gaan worden om dan maar even achter de snoeken aan te gaan!

Er stond wel een hoop wind. Windkracht 5-7 was er voorspeld, zeker met nog hardere windstoten er tussen door. Maar ja, vis vang je niet zittend op de bank thuis, dus zal je er echt op uit moeten. Ik zat nog te denken aan plekken die veel in de luwte lagen, maar kon er zo snel niet wat bedenken. Wou ook weer is een andere stek dan de normale stekken proberen.

De eerste stek die ik probeerde bleek helaas 0 vis op te leveren, en reed richting een stek waar ik toch wel wat vaker kwam. Halverwege de rit bedacht ik me ineens een stek. Dat zou hem gaan worden. Een stek waar ik wel is was geweest, maar nog niet heel vaak. Een wat grotere polderwater plas tussen 2 polders in. Een plek waar ik foto's van snoek en snoekbaars heb gezien die daar gevangen zijn. Misschien een paai stek, of misschien juist wel een echte winter stek? Ooit is 1 snoek gevangen dus het was het proberen waard. Het zou me in ieder geval weer wat stek kennis opleveren.

Ik besluit wel opzoek te gaan naar de wat grotere snoeken. Ik hang er een Hell Hound aan, al houden de kleinere snoeken ook wel van deze plug. Er staat wel een hoop wind op deze stek. Het zit tussen 2 soorten dijken in en de wind raast er precies tussendoor, en hard! In de eerste paar worpen heb ik al de eerste misser, al is het lastig te zien met de golven. Het water loopt van meter of 5-6 breed naar 20-25 meter breed. De golven zijn af en toe best hoog, gelukkig vis ik met zwaar kunstaas, waardoor ik het makkelijk kan werpen, en de wind en golven er niet veel speling op hebben!

Even later mag ik de eerste vis bij schrijven! Al is het niet waar ik op vis....



Een posje zwom in de weg van het pad van de jerkbait. Visje weer terug gegooid, al betwijfel ik of deze het overleefd.
Maar de aasvis zit er dus! Dat is goed nieuws. Niet veel later krijg ik een klap op de hengel... Even vermoed ik een valsgehaakte brasem, de vis gaat er zo in 1 lijn vandoor! Het water is zo troebel dat ik pas vlakbij de kant zie dat het toch een mooi snoekje is!
De lengte van de snoek zal ongeveer 60-65 cm zijn, maar man, wat is deze vis dik! En dan ook nog trek hebben in een aasje van 20 cm lang! Wat kunnen snoeken toch vraatzuchtig zijn!



Die had ze buikje dus al vol. Genoeg aasvis? Of weinig snoek misschien?

Ik vis rustig verder en loop het water helemaal af. Halverwege heb ik nog een misser die mee zwom, maar dat had ik door de wind veelste laat door. Aan het einde van de sloot loop ik naar de andere kant, en hang er een Strike Pro Pig Shad jr. aan. Lange tijd is het niks, en word ik af en toe bijna omver geblazen door de wind. Als ik ongeveer op de stek ben waar ik de eerste snoek ook gevangen heb, krijg ik weer beet! Even denk ik dat het de zelfde snoek is, maar nee, toch een ander! Minder dik, maar wel wat langer, 75 cm!


Bij het snoeken moet je ook altijd goed op de bek flap van de snoek letten. Deze zit aan de zijkant van de bek. Als deze niet goed zit kan de snoek zijn bek niet helemaal goed meer open doen. Tijdens de dril of aanbeet van de snoek kan deze bek flap verkeerd komen te zitten. Zo ook bij deze laatste snoek.


Sorry voor de wazige foto, maar op deze foto zie je al snel dat er iets niet goed zit. De bek flap dus.


Op deze foto heb ik de bek flap weer goed terug gezet en zie je goed het verschil. Het is altijd belangrijk hier goed op te letten, anders kan de snoek het erg lastig gaan krijgen met eten!

Na deze snoek is het op deze stek niks meer. Achter deze stek loopt nog een ander mooi watertje die ik maar gelijk mee pak. Nog snel zie ik een stukje sloot van de polder waar ik besluit nog 2 worpjes te doen. Bij het landen van het aasje knalt er direct een snoekje op die helaas lost en zich niet meer laat vangen. Terug dus naar de stek waar ik net aan begonnen was. Lang is het hier niks. Ik zit nog te denken, hoe mooi het zou zijn als ik er nog even 1 kan vangen. Ik kom op een mooi stuk water waar meerdere slootjes bij elkaar komen. Hier moet toch wat zitten, maar tevergeefs. Ik besluit 1 van de slootjes af te lopen omdat ik in de verte een paar bootjes zie. Ik werp voor 1 van de slootjes langs, met een hoop geluk en mede door de wind, valt het kunstaasje heel mooi waardoor ik netjes langs de boot kan vissen. Ik haal de Pig Shad dus strak langs en zoals verwacht krijg ik halverwege de boot, buiten mijn zicht om, een gigantische klap op de hengel. De hengel gaat helemaal krom en even schieten de woorden 'bonus-vis' door me hoofd, maar eenmaal langs de kant is heet geen echte bonus vis, maar zeker wel een gewenste vis! Een mooie 70'er die ook al goed gegeten heeft, ligt even later op de kant! Mooi gehaakt en niet veel later zwemt hij dan ook weer netjes rond!


Heerlijk! 3 vissen gevangen, in 3 uurtjes tijd. Lange tijd geleden dat ik zulke aantallen had gehaald, en de lengtes vielen ook niet geheel tegen! Ook weer wat stek kennis er bij. Zeker terug naar het grotere polder gedeelte om uit te vinden of dit misschien een goede winter stek is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews