Weer eens een superdagje!

Ja hoor, het was weer zover. Ruud en zijn vriendin Maayke kwamen weer gezellig een weekendje langs! Uiteraard kwam Ruud om te vissen! Maayke en Natasja zouden zich thuis bezig houden, en wij gingen met het bootje een keer doodazen op snoekbaars. Dit had Ruud nog niet eerder gedaan, dus altijd leuk om is te doen!

De voorspellingen waren windkracht 2/3 vanaf  's ochtends al.
Vrijdag avond redelijk vroeg naar bed, want de wekker ging alweer om 5 uur! We hadden om 6 uur afgesproken bij Robert, zodat we met het de zonsopkomst al in het water zouden liggen!

We kwam er achter dat het wel erg donker was en dat dat niet met alles even handig is! Maar het was wel genieten om als eerste het water op te gaan. Van de wind was niks te merken, geen zuchtje!

De hengels werden klaar gemaakt, en de onderlijntjes geknoopt. Even een korte uitleg aan Ruud, visjes aan de haak, en uitwerpen maar. Dan begint het wachten. Maar dat is echt geen straf met een prachtig uitzicht.


We hadden gelukkig genoeg vis mee, dus we hadden het voor het uitzoeken. We kozen de wat kleinere aasvisjes voor de snoekbaars, en Ruud nam 1 grotere (17-20 cm), om achter de boot langs het riet te gooien voor snoek. Al snel ging ze lijn lopen. Als een gek ging de vis er vandoor. Snel slaat hij aan, heeft hij even beet, maar schiet dan toch los! Helaas!

Snel weer terug gegooid, en dan begint het wachten weer. Met de andere lijnen gebeurd niks. Maar gelukkig is het niet veel later weer raak bij Ruud. Ze lijn loopt, hij slaat aan, en hangen! Even denken we dat het snoek is, maar als hij dan toch bij de boot komt is het dan toch snoekbaars! En dat op zo een aasvis, het is bijna niet te geloven. Al die verhalen over visjes van 10 tot maximaal 15 cm gebruiken, omdat het anders te groot word voor snoekbaars. Dat klopt dus ook niet helemaal, zeker niet als je dan het formaat van deze snoekbaars ziet.
Ik til de snoekbaars aan boord, en hij is snel onthaakt. Even op de foto, en weer terug! Oeps, vergeten te meten! Maar goed, we gokken zo een 50-55 cm.


Dus de snoekbaars was maar 2,5 keer zo groot as de aasvis, normaal iets voor snoek! Geen touw aan vast te knopen!

Gauw weer verder gevist. Als er niks meer gebeurd, gaan we maar een stukje verplaatsen. 50 Meter verder de vaart in wat meer langs de riet kraag. Hier gooien we 3 hengels aan de rietkant en 3 hengels de vaargeul in. Na 10 minuten haal ik me lijn een stukje in en ineens voel ik dat er dus wat aan zit! Maar door me verbazing vergeet ik tijdig aan te slaan, en sla ik compleet mis! Helaas.
Ruud heeft inmiddels een dobber op ze lijn gemonteerd, en niet veel later gaat die onder, maar helaas slaat hij ook mis! Dat zijn al 3 missers 1 en snoekbaars, begint al mooi.

We besluiten een dieper gedeelte op te zoeken, dus varen we naar de het diepe stuk toe van het meer, wat ook weer prachtige plaatjes op levert.


 Na op 1 plek gelegen te hebben waar het niks was, gaan we naar de volgende.


Het is even zoeken, maar we vinden wel een hele mooie plek wat veel belovend is. Maar je weet het nooit. Het is lastig op een fishfinder op zulke dieptes een goed talud te zoeken.

We liggen op een diepte van 3 meter met de boot, en een meter of 10-15 uit de boot is het 10 meter diep. We vissen eerst tegen het talud aan. Ik gooi ook een hengeltje achter de boot. Maar als er dan een tijdje niks gebeurd, werp ik de hengel toch echt verder de diepte in.


Niet veel later gaat de lijn lopen. Ik twijfel nog even en voel even aan de lijn maar er zit toch echt vis bij. Ik wacht even want ik vis met een enkele haak, maar sla dan toch aan, en direct voel ik dat het een goede vis is! De dril is super, hengel gaat lekker krom en de vis trekt hem een aantal keer goed door de slip heen. Ik denk snoekbaars, maar het geeft er te weinig kopstoten voor. Maar wat is het geweldig dit, echt genieten! Ik draai de slip iets losser omdat de vis toch wel erg hard er vandoor wil telkens. Ik werk de vis rustig naar de boot, maar al zou het snoek zijn heb ik het volste vertrouwen in me fluorocarbon onderlijn. Eenmaal bij de boot blijkt het een prachtige snoek te zijn!

Robert schept de vis, en aan boord maak ik de onthaakmat klaar. De snoek schuiven we uit het net de mat op, en blijft rustig liggen.


De haak zit diep, de aasvis is al bijna verdwenen. Ik pak de snoek in de kieuwgreep, maar niet sterk genoeg. De snoek spartelt en iets raakt me wijsvinger. Gelijk voel ik dat het mis is en dat het zal gaan bloeden. Waarschijnlijk een tand die me open heeft gehaald. Gelijk begint het als een rund te bloeden. Maar eerst de vis, dan kijken we wel verder. We besluiten de haak gewoon zo ver mogelijk af te knippen en de vis snel terug te gooien. Snel meten we de vis op, en deze is een mooie 85 cm!


De vis hierna terug gezet, in de hoop dat ze het overleefd natuurlijk. Geeft altijd een beetje een rot gevoel, maar een half uur klote om het eruit te krijgen, gaat ze sowieso niet overleven.

Als de vis weer weg zwemt maak ik me handen even schoon en zie dat het een best wel diepe snee is. Alles wat ik kan doen is even in een doek houden en wachten tot het dicht gaat.

Het is op deze plek hierna weer wachten, maar dan ineens steekt de wind toch op. Het heeft tot 1 uur geduurd, maar het is met 5 min tijd van windkracht 0/1 naar 2/3. We gaan bedenken wat dan de volgende stap gaat worden. We besluiten terug te gaan naar onze ochtend stek om daar in de luwte nog even te zitten. Maar het wil allemaal niet meer. Het blijft stil met het doodaas, en gaan over op plan B, trollen. Eerst dachten we nog aan werpen vanuit de boot, maar dat ging niks worden met mijn vinger, dus word het gewoon trollen.

Als we net 15 min bezig zijn heeft Ruud ze eerste baarsje al. Niet mega, maar in ieder geval baars! Even buiten de boot onthaakt. Na nog een stukje krijg ik beet. Een leuk snoekje heeft me kunstaas gepakt. Op afstand was het zo te zien ongeveer een 50 cm, maar helaas los ik de vis alweer voordat de dril kon beginnen.
Hierna haak ik nog een mooie baars die ook net voor de boot los schiet als we de onderlijn aanraken en hem aan boord willen tillen. Helaas, ook een goede 25-30 cm.

Robert houd het dan voor gezien en die zetten we even langs de kant af waar hij word opgehaald. Voor hem blijft de teller op 0. Achter de plek waar we hem af zetten ligt een slootje, als we daar onze plaspauze even houden, zie ik een mooie snoek van ongeveer 70 cm liggen, maar hij reageert niet op het kunstaas. Hij ligt met ze neus in de kant dus ik probeer het nog met het schepnet alleen, maar helaas. Had wel grappig geweest als dat was gelukt!

Samen met Ruud gaan we nog even verder met trollen. We varen al de hele tijd heen en weer over het zelfde stuk water. Mooie bodem met dieptes van 2-3 meter in het midden en langs de kanten 1,5 meter. In combinatie met de waterplanten die er veel staan is het een mooi stuk om te trollen, maar er zit een hoop kleine snoek.
De volgende snoek is voor Ruud. Hij klapt er mooi op en na een korte dril is de vis aan boord. Zonder te meten gaat de vis na een foto weer lekker zwemmen!


Hiermee is Ruud ze hattrick van de dag compleet, alle rovers gevangen! Even verderop mag ik ook nog een klein snoekje bij schrijven!


Klein maar fijn! Me 2e snoek van de dag alweer! Ook maar weer snel terug gegooid!

Daarna besloten we terug te trollen naar de trailer plek. We weten een mooi talud te vinden waar Ruud al eerder een dikke snoek beet had dus vol goede moed varen we richting die plek, maar halverwege knalt er al een vis op de steun hengel van Ruud! Het voelde gelijk al als een mooi snoekje, en deze ligt niet veel later ook naast de boot. Direct zien we dat de vis zeer ongelukkig gehaakt zit! De haak heeft de kieuwboog kapot getrokken en de vis bloed als een rund. De vis geeft ook al gauw op. We onthaken de vis in het water en de vis blijft stil liggen. Dan toch maar heel even snel aan boord voor een foto, en weer terug gegooid, waarna hij snel de diepte weer in zwemt. We balen enorm. Dit zijn van die dingen die je liever niet ziet gebeuren, maar ja het kan gewoon gebeuren. Er zit dus wel een hoop bloed op de vis, en hopen dan ook dat de vis het overleefd! Maar er worden vaker snoeken gevangen die een kieuwboog missen.


Mooie vis in ieder geval, en die kunnen we weer bijschrijven.
Op het laatste stukje krijgt Ruud nog een aanbeet die hij lost, en dan houd het op. De boot word weer getrailerd en weer terug gebracht en opgeruimd.

Echt een super visdag met mooi weer en mooie vissen! Super!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews