Grote vis in het park!

Het was alweer even geleden dat ik met Mike gevist had. Dus het werd tijd om een afspraak te maken. Hij wou graag een keer met de boot gaan doodazen nadat hij had gelezen over het doodaasdag met Robert en Ruud. Dus de afspraak werd gemaakt op 26 oktober, doodazen met de boot!

Helaas liep het allemaal even anders. Aan het begin van de week werd windkracht 4/5 verwacht, en dat is voor het mooie net even te veel, maar we zouden het nog even aankijken. Halverwege de week werd het windkracht 6/7, dus besloten we het vissen vanuit de boot maar niet meer te doen! We zouden gewoon gaan doodazen op snoek met een dobber vanaf de kant!

Dus zo gezegd zo gedaan. Alhoewel windkracht 6 ook al pittig langs de kant zou zijn, nam het gelukkig toch nog af naar maximaal windkracht 4. We zouden hier in het park gaan doodazen, omdat ik de laatste tijd veel actie had gezien daar en al 2 mooie vissen van 70+ had gevangen. Dan moest er vast wel een 80/90 rond zwemmen ook!

Om kwart voor 8 was Mike er samen met Ben. Nog even de montage knopen, en op naar het park. Ze hadden nog nooit op deze manier gevist, dus het was sowieso wat nieuws voor hun! Mike had een paar sardines mee, en ik zou nog wat visjes proberen te vangen in het park zelf. Toen er 3 hengels uitgeworpen waren met sardines, ging ik opzoek naar een mooi voorntje voor aan me andere hengel. Maar de voorntjes wouden echt niet happen! Ik had er uiteindelijk 1 van een cm of 8 kunnen vangen, en die ging er dan maar aan!

Na een 5 kwartier vissen, was het nog erg stil, tot Mike zijn dobber ineens niet kon vinden. Hij wist niet helemaal wat hij moest doen, dus pakte ik ze hengel en ging contact zoeken. Ik voelde wel wat bewegen, dus gaf de hengel aan Mike terug, en hij sloeg aan! Hangen!! Ze hengel ging mooi krom, en er kwamen een paar mooie kolken richting de kant! Omdat het vrij ondiep is lag de vis snel aan het water oppervlakte en zag op afstand al dat het een mooie vis was. Maar wat kon deze vis vechten zeg! Toen de vis uit het water sprong wisten we het zeker! Deze ging de 80 voorbij! De vis was niet kalm te krijgen! Hij bleef maar gaan.


Eenmaal bij de kant zei ik al voorzichtig dat dit wel eens een dikke 90er kon zijn! De dril was nog lang niet afgelopen. We hadden geen schepnet, maar dat was nu ook niet nodig, want met de kieuwgreep moest het makkelijk gaan. Alleen iedere keer als de vis bij de kant lag, vloog hij er weer vandoor. Toen de vis rustig was, voerde ik voorzichtig de kieuwgreep uit. De enkele haak zat prachtig in de hoek gehaakt, maar de dreg bungelde er onder, vandaar dat ik het voorzichtig aan deed, en gewacht had tot de vis goed moe was.

Toen ik de vis er uit tilde begon ik toch te twijfelen. Zou het dan toch de meter halen, of misschien wel overheen gaan? Nee toch?

Ik onthaakte de vis en lag deze in het gras. Het meetlint kwam, en werd er langs gelegd.....
Hij stopte op een verbazingwekkende 102 cm. Wauw, Mike ze PR ruim verbeterd, en gelijk een mooie meter vis!
Een prachtige puntgave vis! Een vis die niet vaak gevangen is in ieder geval! Wat een pracht beest!



De vis was echt van mooi formaat. Op de foto niet heel goed te zien, maar de vis was ook best nog wel aardig dik.
Wauw. We zetten de vis gauw terug en deze zwemt rustig weg. Het ging gewoon perfect. De vis werd netjes binnen gedrild, met de kieuwgreep uit het water, snel onthaakt, en na het meten en foto snel terug in haar element. Prachtig!

Mike was helemaal blij, zijn dag kon niet meer stuk! Een vis om trots op te zijn!

Hierna gingen we vrolijk verder, helemaal nagenietend van de vangst. Maar de sardines waren op, en we wouden ook een andere plek proberen. We besloten het tot 11 uur vol te houden, en dan langs de viswinkel te gaan voor wat doodaas, en wat doodaas spulletjes er bij te kopen.

Nadat we dat gedaan hadden, stonden we om 12 uur/half 1 op de volgende stek. Hier stond de wind recht op het water, dus gooide we dobbers in en deze liepen netjes langs de kant verder door gewoon wat lijn te geven. Helaas was het aan deze kant van het water niks, dus dan maar de andere kant.

Toen we hier net 5 min stonden, bleef de dobber van Ben een beetje langs de kant hangen. Hij haalde deze wat in, en merkte dat het wat raar voelde, alsof het zwom. Maar het schoot weer los. Ik zei gelijk dat hij de aasvis direct weer terug moest gooien, zodat de vis nog een keer kon toehappen. Hierna duurde het niet lang of de dobber liep de andere kant weer op. Dit keer sloeg hij wel aan, en na een korte dril lag de vis bij de kant. Dit keer zat hij wederom perfect gehaakt. Een paar keer schiet de vis en nog vandoor als ik de kieuwgreep weer wil uit voeren, maar na een paar pogingen ligt hij toch op de kant!
Na het meten blijkt hij 66 cm te zijn. Weer een mooie snoek, maar nu nog op de foto! Ben heeft nog nooit de kieuwgreep bij een snoek gedaan, dus dit word ze eerste keer, maar na wat uitleg, pakt hij de vis zo op en worden er een paar leuke foto's gemaakt.


Hierna gaan we naar de andere kant van de brug en lopen daar het hele stuk af, zonder resultaat!
We besluit nog even terug te gaan naar het park, want Mike en Ben moeten wat eerder weg, en dan zijn we lekker dicht bij de auto voor hem.
Helaas blijft het lang stil, tot een kwartiertje voordat het tijd is. Weer is de dobber van Mike verdwenen, maar helaas krijgt hij het niet voor elkaar de vis goed te haken, dus mist/lost hij de vis!
We besluiten er hierna maar mee te stoppen, want Mike en Ben moeten toch naar huis.

Voor Mike een geslaagde dag, want hij heeft een prachtige vis gevangen, en weer een nieuwe manier geleerd om op de snoek te vissen.
Voor Ben ook een geslaagde dag, hij had na lange tijd weer een snoekje gevangen, die kieuwgreep geleerd, en misschien wel kennisgemaakt met 1 van zijn favorieten manier van vissen op snoek?
En voor mij een geslaagde dag, omdat ik 2 mensen blij heb kunnen maken! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews