Herkansing

Een tijdje geleden had ik met Ruud de afspraak om te gaan vissen op het sneekermeer met een huurboot. Ik had hiervoor 50% korting. De vorige afspraak ging alleen niet door wegens de weersomstandigheden. Harde wind en veel regen deed de verhuurder besluiten om het toen niet door te laten gaan. Logisch.

Ik heb toen wel gewoon samen met Ruud in Assen gevist, niet zonder succes toen! Lees het blog: Dagje Assen om te lezen wat we die dag allemaal gevangen hadden!

Maar het was nu de nieuwe datum, de herkansing.

De voorspellingen zagen er aardig uit aan het begin van de week! Als het eenmaal vrijdag is, zijn de voorspellingen zo dat het erg zonnig, warm en er weinig wind is.
Het puntje weinig wind vind ik wel prettig. Het zonnige en warm is vaak wat minder. Maar je hoort ons niet klagen. In vergelijking met de vorige afspraak is dit weer 100 keer beter!

Ik ga de vrijdag avond alvast naar Ruud. Drinken nog een biertje, maken wat plannen en prepareren de hengels van Ruud nog even. Die zijn niet meer aangeraakt sinds de Zweden trip!

Daarna snel naar bed, want de wekker gaat alweer om kwart voor 6!

De volgende ochtend worden we allebei wat lastig wakker, maar gaan vol goede moed de auto in. Even een uurtje rijden, zoeken naar de verhuurder en de spullen kunnen de boot in gesjouwd worden! We praten nog even met de verhuurder die tevens ook visgids is. Hij geeft wat tips over de dieptes en een geeft een beetje stekinfo mee. Voornamelijk informatie voor het verticalen op snoekbaars. Dat zal hier wel veel gebeuren, maar eigenlijk zijn wij op zoek naar de snoek! We trekken gewoon ons eigen plan en we gaan er wel uit komen.
Maar dat is altijd lastig. Sneekermeer is groot en totaal onbekend voor ons. We hebben nog nooit 1 cm bevist op dit water, maar er zijn altijd wat herkenbare plekken. Rietkragen, diepte verloop. Genoeg ideeën om mee te beginnen en we hebben helaas maar 1 dag!

We beginnen rond een uur of 8 met het afwerpen van de rietkragen. Er staat veel meer wind dan in eerste instantie voorspeld was. Dit maakt het wat lastig maar het is te doen. Ruud stuurt de boot langs de rietkragen maar er lijkt wel geen vis tussen te liggen. Na een uurtje beginnen we maar even met een stukje trollen. De verhuurder had het voornamelijk over klein aas, i.v.m. het verticalen natuurlijk. Maar als eerste hang ik er toch echt even een Line Thru Roach aan van 25 cm! De rest van de hengels gaat allerlei ander aas. Niks lijkt op elkaar of is hetzelfde. Dit om er zo snel mogelijk achter te komen wat er goed werkt. Al vrij snel krijg ik een aanbeet op de Line Thru, die aan een planerboard hangt. Na een mooie dril schept Ruud de eerste vis aanboord! Yes! Niet voor niks weg gegaan, altijd een lekker gevoel die eerste vis in de boot!
We hebben de vis verder niet gemeten, maar gok hem zo rond de 75 cm.


Gauw de vis weer terug en snel door. Vol goede moed varen we weer verder. Maar het duurt nu weer wat langer voordat we wat actie krijgen. We vinden een mooie kom met daarin een dieper stuk. We varen er overheen. Ik vis met de Screaming Devil, die ik hard over de bodem laat stuiteren. Als we bij het diepere stuk aankomen, haal ik me aasje omhoog om deze even te ontdoen van al het vuil. Ik laat het aas weer het water in zakken en op het moment dat ik denk dat deze wel bij de bodem moet zijn klik ik de reel weer dicht. Op dat moment voelt het gelijk alsof ik vast zit. Het moment dat de reel dicht klikt gaat de hengel direct krom. Maar al vrij snel voel ik dat het beweegt! Vis! Het vecht echt hard en blijft lang diep. Dikke snoek? Langzaam komt het bij de boot en daar komt ineens een prachtige snoekbaars boven! Naast de boot neemt hij nog een dikke run de diepte in, maar dan schept Ruud wederom de vis netjes het net in. YES! Wat een vangst! Stiekem denk ik aan mijn PR, maar helaas blijft deze vis steken op 70 cm. Maar man, wat een vis.


Super blij mee! Mijn dag is helemaal compleet. Tijd voor Ruud om een vis te vangen.
Maar eerst tijd voor pauze. Helaas varen we verkeerder waardoor we een heel eind om varen, maar we komen wel wat mooie stekken tegen die we in de middag gaan proberen.
Na de pauze is het dan ook snel volgas terug naar deze stekken.




Deze beginnen we weer uit te werpen maar het lijkt wel uitgestorven. Ik haak nog een mooie zak grind die we gelukkig van de bodem weten te krijgen met de kunstaas redder!


En snel weer terug naar het trollen. Dat was iets succesvoller. We zien wederom een mooi stuk op de kaart met wat diepte verschil. Gelukkig is het ook niet heel druk met zeilboten in deze hoek, dus op naar deze stek. Hier krijg ik eigenlijk alweer snel beet! Dit keer op de Aruku Shad. Een mooie snoek die ik met veel moeite binnen moet vissen. We blijven namelijk gewoon varen om niet alles in de knoop te varen, maar deze snoek maakt er een mooie sport van! Wederom een mooie snoek van een cm of 75!


Super blij mee weer, maar nu word het toch echt wel tijd voor Ruud. En uiteindelijk is het voor Ruud dan een uurtje later raak! Zijn welverdiende eerste snoek van de dag!


Geen joekel maar wel een zeer welkome vis! Wat is hij er blij mee! En ik ook uiteraard. Dat maakt de dag toch het leukst als je beide succes hebt!
We trollen weer vrolijk verder. Ruud doet er een Salmo Perch aan, grote versie, die al snel 3-4 meter diep kan lopen. Deze doet hij aan het planer board, maar dan zo dat het aasje maximaal 1,5 meter diep kan lopen. Dit blijkt een succes als we 15 min na zijn eerste vis zijn hengel weer krom zien gaan. Dit keer met flinke beuken! Ruud slaat snel aan en de dril begint. Even blijft het diep maar dan zien we toch een schim. Ook snoekbaars? Op dit aasje? Dan laat de vis zich een beetje binnen slepen en scheppen we snel de vis. Inderdaad een prachtige snoekbaars! We schreeuwen het even uit van blijdschap!


Met 72 cm een brute snoekbaars! Super vangst en wat zijn we beide enthousiast om nog meer te vangen. Zeker aangezien we op het zelfde moment beet hebben met de man achterop de foto. Die zet daar net een snoek van 87 cm terug. Er zit dus meer!
We krijgen dan ook echt wel een paar keer goede aanbeten, maar er blijft niks meer hangen.

Om half 6 hebben we contact met de verhuuder. Hij vraagt tot hoe laat we door wilde vissen, hij is op dat moment onderweg naar de haven. Eigenlijk vinden we het ook wel genoeg. We kunnen nog wel uren vissen op deze manier, maar we kunnen ook lekker gaan genieten van wat we gepresteerd hebben!
Als we terug komen bij de haven en we horen dat de visgids zelf niet een hele succesvolle dag had, mogen we ons blij en gelukkig stellen met de vangsten die wij hadden!

We ruimen de spullen op, rijden nog even langs de Mc Donalds voor een avond maaltijd en rijden weer op huis aan. Wat een dag. Super genoten, super gezellig, mooie vangsten, lekker kleurtje gekregen (wel 10 keer in moeten smeren) en gewoon overall een super visdag gehad. Dit zijn die dagen waar je het voor doet. Gezelligheid, mooi weer en vis. Top combinatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews