Dagje Assen

Zo, inmiddels zit ik weer op de bank na een intensieve dag! Vandaag een dagje in Assen op visite geweest, bij Ruud! De bedoeling was vissen op het Sneekermeer, maar dat liep helaas wat anders.

Een ruim half jaar geleden heb ik bij de viswedstrijd van het Snoek-Forum, tijdens de loterij, een kortingsbon gewonnen voor korting bij een visboten verhuur in Sneek. Aangezien dat wel redelijk bij Ruud in de buurt is (uurtje rijden) leek het me gezellig om samen met hem hier gebruik van te maken! Dus werd er een tijd geleden een datum geprikt om hier gebruik van te maken. En dat zou vandaag, 16 maart zijn!

Maar hoe meer deze datum in zicht kwam, hoe meer we door kregen dat dit hem niet ging worden. Ook kreeg ik bericht van verhuurder dat met meer dan windkracht 5 de boten niet verhuurd werden. Dus moest de keuze gemaakt worden om de datum van de huur van de boot te verplaatsen.

Ruud en ik baalde er allebei van. Dat betekende dat we ons zo verheugd hadden op een visdag die dus niet door ging. Desondanks besloot ik toch maar gewoon naar Ruud te gaan en dan maar gewoon vanaf de kant te gaan vissen!
Vrijdag avond bij Ruud konden we echt het weer bekijken wat het ging worden... Vanaf 7 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags regen, regen en nog eens regen. En als het dan droog zou worden zou de wind aantrekken! Het zou dus een natte winderige dag worden.

Maar we zijn niet voor 1 gat te vangen! De wekker om kwart over 7, half 8 eruit en om 8 uur klaar om te gaan vissen! Regen, regen en nog is regen. We beginnen bij een kanaal en wat bruggen, maar hier is het niks. Ruud kent nog een andere plek waar we even gaan kijken. Het is midden in een wijk. We parkeren de auto en gaan wat rond lopen. Langzaam aan verplaatsen we de wijk in. Het ziet er niet heel geweldig uit, maar Ruud vangt toch vrij snel zijn eerste snoekje van de dag!


De snoek moet een beetje de camera in gedrukt worden om nog wat te lijken, maar ach, vis is vis!
De regen word steeds erger. Even verderop krijg ik vlak bij mijn plug wat actie te zien. Doordat mijn aas het water raakt schiet er witvis weg wat dan weer de snoek triggerd om te gaan jagen! Helaas zien we niks meer van deze snoek.
Langzaam aan verplaatsen we ons naar de volgende sloot. Iedere sloot is er 1 op zichzelf, maar staan wel verbonden door duikers met roosters onder de wegen door.
De graskanten liggen wel extreem vol met honden poep. Dus tijdens het vissen moet je goed kijken waar je loopt. Als ik dan tijdens het vissen een stap zet en goed wil opletten waar ik sta, duikt er ineens een snoek op mijn aas. Helaas heb ik het te laat door waardoor ik niet optijd ben met aanslaan. Jammer. Dat had een leuk snoekje geweest!

Op deze manier vissen we wat meters af. Als we bij een sloot komen die weer anders van kleur is heb ik niet veel vertrouwen, maar Ruud heeft hier ook weer snel de eerste losser. Ik heb niet heel veel verderop ook een losser. Toch wel een effectieve sloot blijkbaar, zeker als Ruud weer een klein stukje verderop de eerste vis uit deze sloot haalt!



Dan hebben we in deze sloot zeker nog 2 lossers waaronder 1 grotere! Aan het einde van de sloot ziet het eruit alsof het doorloopt in ander water, maar ook hier loopt het water dood. Hoe het kan dat die sloten toch veel snoek bevatten en zo kort zijn is mij een raadsel, zeker aangezien ze niet door kunnen zwemmen naar een andere sloot, zo lijkt het.

Gauw door naar de volgende sloten. We zijn heerlijk bezig, maar die regen blijft maar uit de lucht vallen. Zonder deze actie van al die vis waren we er waarschijnlijk al snel mee klaar geweest. De volgende sloot krijgt Ruud een misser voor de kiezen! Tot 2 keer toe. De 3e keer gaat hij er vol overheen! Helaas moeten we daardoor even de dreg knippen maar daarna mag de vis weer snel zwemmen!


Het begint lekker te lopen! 3 Op de teller van Ruud! Even verderop krijg ik ook weer een aanbeet van een snoekje. Helaas blijft deze weg na deze aanbeet. Daarna weer een super klein snoekje van 30 cm die tot 2 keer toe mist. Het zit me niet mee. De vis blijft niet hangen, maar we hebben actie genoeg. Weer verderop wederom een snoek die aanvalt maar niet blijft hangen. Als het dan aan het einde van de sloot nog een keer gebeurd begin ik toch wel te twijfelen aan me aasje. Ze gaan er net niet hard genoeg op.

Voor Ruud is het wel weer raak. Tussen een paar huizen in vanaf de brug weet hij een snoek te haken! Even scheppen dit keer! De grootste van de dag, maar ook de lelijkste. Vol met (paai)wonden!
De beste kant maar gefotografeerd!


Inmiddels zijn we echt goed doorweekt. Zelfs me jas heeft het begeven op de punten waar de rugtas banden zitten. Mijn trui word dus ondertussen ook nat.

Bij de volgende sloot is het na een misser dan tóch raak voor mij! Na een kunstaas wissel bleef de vis dit keer wel goed hangen!


Als een paar verzopen katten lopen we verder. Dan word het uiteindelijk toch nog droog. Maar zoals al voorspeld word gaat het dan wel waaien. We lopen nog een paar sloten af waarbij de ene sloot wel leven bevat en een andere totaal niet. We missen nog een paar vissen en daar blijft het bij. We doen nog 2 andere stekken aan, maar daar is de wind zo hard dat je er niet normaal en lekker kan vissen.

Het is 4 uur en het is mooi geweest. We houden het voor gezien. Even de spullen overladen naar mijn auto, drinken nog even wat en ik ga weer op naar huis.

Wat een dag om nooit te vergeten. Zoveel actie, zoveel kleine actieve vis in deze tijd en zo veel regen en harde wind. Het was de bedoeling om een voorbereiding te doen voor Zweden wat nog 6 weken duurt, met oefenen met het vissen uit de boot. Maar het werd een regenachtige dag in de wijken van Assen, wat ons er aan deed herinneren dat het ook leuk is om achter die kleine vis aan te gaan, ook daar in Zweden.

We mogen nog 2 weken vissen in Nederland en dan is daar de gesloten tijd voor bepaalde aassoorten! Dan houd het dus even op voor 2 maanden. Hoop in de komende 2 weken nog wat leuks te kunnen vangen maar het word lastig met al die paaiende vissen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews