Eerste vissen

Ja, het seizoen is weer begonnen! Inmiddels ook al wat vis uurtjes achter de rug, maar nog niet heel veel. Afgelopen zaterdag en zondag bij elkaar 4 uurtjes gevist, maar helaas niks kunnen verzilveren. Wel wat volgers en een aanbeet gehad.

Maar nou stond er vandaag weer eens een visdagje met Robert Ton en Erwin gepland voor een dagje doodazen op snoekbaars! Het weer zag er ondanks de slechte voorspellingen en de rest van de week in Nederland met al die regen, er goed uit.

Er zou 's ochtends wat wind zijn maar zou daarna eigenlijk alleen maar afnemen. Wel zou het bewolkt zijn. Op zich een prima weertje om weer is te doodazen op snoekbaars. Al vele verhalen gehoord van vroeger hoe effectief dit was, dus je blijft het proberen. Alleen hebben we al jaren eigenlijk alleen maar matige tot slechte resultaten geboekt.

Zo ook vandaag weer, alhoewel die wel zeer goed en hoopvol begon!

Om kwart voor 6 bij me vismaat Robert op de stoep, spullen in geladen en op weg naar de boot. Helaas niet meer ons eigen bootje aangezien we die vorig jaar verkocht hebben. We missen hem nog steeds, maar nu met een leen bootje was het wel een stuk makkelijk. Ik zet Robert af bij het huis waar de boot ligt, en ik rij daarna door naar de sluis waar hij dan naar toe komt varen en waar de auto dan geparkeerd staat.

Uiteindelijk varen we om half 7 het sluisje uit en richting de eerste stek. Hier komen Ton en Erwin ook naar toe om even wat visjes over te nemen die wij in de emmer hebben zitten. Na deze uitwisseling gaan we ieder onze eigen weg. Ik heb de hengels al uit liggen als Robert zijn onderlijntjes nog aan het knopen is. Die was hij vergeten om mee te nemen vanuit ze andere koffer. Toen hij die klaar had en een visje aan z'n haak had gehangen, wou hij even kijken of de vis nog bleef drijven. Dat wil je niet want dan komt hij van de bodem af. Maar net als hij zijn hengel omhoog haalt lanceert een snoek zich op zijn aasje af en pakt de aasvis! Hangen! Op z'n nieuwe hengel die hij voor het eerst probeert, binnen 10 seconden gewoon al vis! De hengel gaat mooi rond en snoek maakt het hem nog even moeilijk maar dan ligt de snoek niet veel later in het net! Even onthaken en op de foto en de vis mag weer zwemmen! 74 cm!


En de eerste van het seizoen is binnen voor hem!

Als dan eenmaal alle hengels uit liggen blijft het erg lang stil. Er gebeurd niks, geen stootje, tikkie of wat dan ook. Maar goed we zijn ook bijna niet anders gewend.
We besluiten naar Ton en Erwin te varen. Die liggen op een andere mooie plek en hebben daar wel een stootje en aanbeet gehad. We gaan in de buurt liggen, hengels wederom uitgeworpen.... Maar helaas. Weer niets. We zien bij Ton en Erwin wel beweging in de boot. Erwin heeft vis gevangen.. Een baars van ongeveer 25-30 cm die een hele aasvis had ingeslikt en er half in stikte!


Maar vis is vis! Ton weet hierna met kunstaas ook nog een baarsje te vangen maar daarna is het ook stil bij hun. We lunchen wat met lekker erwten soep! Het is er toch weer voor! 20 graden en bewolkt met de wind uit het westen... Duidelijk erwtensoep weer!

Hierna gaan Robert en ik verder trollen en her en der wat werpen, hopelijk op deze manier nog wat snoek weten te vangen. Ik krijg her en der ook echt wel aanbeten maar weet helaas niks te verzilveren... Het begint inmiddels te irriteren. De snoek wil wel, en ze zitten er ook maar het wil niet graag genoeg. We varen terug naar de sluis om er een eind aan de visdag te maken. Op de hoek krijgt Robert nog een mooie aanbeet en vangt op deze manier nog een mooie snoek van +-60 cm! Hij zit lastig gehaakt maar het lukt ons de vis te onthaken en weer terug te zetten. Hij heeft even nodig om bij te komen maar zwemt dan rustig weg.


We varen de boot door de sluis, zetten de spullen in de auto en Robert vaart de boot weer naar de ligplek. Ondertussen hebben we ook alweer een berichtje ontvangen van Ton en Erwin. Ton heeft nog een snoek kunnen vangen van 70 cm op doodaas!


Ook netjes! Nou moet ik dus echt een keer gaan vangen. De plek waar ik sta met de auto is ook prima vis water. Vroeger veel baars gevangen en ook wat kleinere snoek. Maar nu weer stil. Er ligt een grote boot, daar moet gewoon een snoek onder liggen. En ja hoor, een dikke 80-90'er komt onder de boot vandaan en volgt me kunstaas tot het naast z'n bek ligt. Maar happen, nee hoor. Ho maar. Na allerlei aas te hebben gewisseld kom ik toch weer terug bij de blauwe pig shad. Als ik na 3 worpen ineens geen weerstand meer voel vrees ik dat me onderlijn kapot is gegaan, maar wat blijkt, de speld is niet goed dicht gegaan... Dat er ook nog bij!! Ondertussen ben ik er helemaal klaar mee als ik dan toch een aanbeet krijg. Lekker harde aanbeet maar het snoekje is hooguit 40 cm. Maar goed vis is v.... Laat maar. De vis lost vlak voor de kant... Dat was de druppel. Ik ben er klaar mee.

Tuurlijk, ik heb 3 weken geleden hele mooie vissen mogen vangen, maar als je de vis uren mee telt sinds ik ook daar geen vis heb gevangen, zit ik al op de 30 uur visloos. Het is te hopen dat iets of iemand iets heel mooi in petto heeft voor mij! Het is in ieder geval geen best begin voor het nieuwe seizoen! Maar desondanks wel een mooie visdag gehad met toch her en der wat actie, en vis in de boot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews