Avondje vissen met Thijmen

Het stond al even op de planning, vissen met de buurjongen, Thijmen! De beste jongen wou graag een keer met mij mee vissen. Doel: Snoek en snoekbaars, of een hele grote baars! Het maakte allemaal niet uit, als er maar vis gevangen werd.

Thijmen, 10 jaar oud, heeft al veel ervaring met vissen. Vooral met vissen in het buitenland op forel, vlagzalm en andere rivier vissen. Ook baars was hem niet onbekend. Snoekbaars wel, die had hij nog nooit in het echt gezien.

Ik had al bedacht om een keer in de zomer, 's avonds, naar me 'zomer-avond'- stek te gaan. Mooie stek bij De Oude Rijn, waar ze na een warme zomerdag wat meer naar de kanten komen. Voornamelijk kleine snoek en snoekbaars tot een cm of 60. Ook baars is daar niet vreemd. Alles kan daar gevangen worden, dus een mooie gelegenheid om daar eens te vissen met hem, aangezien de vang kans nogal groot is daar.

Maar helaas zat het deze avond nog niet echt mee. Ondanks de warme dag. Maar ik denk dat het nog net even te vroeg is voor de echte 'zomer avonden'. Het water zal nog wat op moeten warmen.
Toen we aankwamen had ik in de auto al alle verhalen gehoord over ze vis avonturen! Hij had een mooi hengeltje mee, die ik even voorzag van een simpel plugje die daar goed werkt. Ik hoefde hem niks uit te leggen over het werpen want dat ging allemaal vanzelf! Het beste mannetje was niet te stoppen, worp na worp, zonder dat de verveling toesloeg.
Na een half uurtje vissen was het dan raak voor mij! Ik krijg halverwege het kanaal een zachte aanbeet, maar het gevecht is weer een leuke sport op me lichte spinhengel. Ik gok zelf een mooie grote baars, maar wat blijkt, een mooie kleine snoekbaars komt naar boven!

Thijmen was door het dolle heen! Hij zag daar ze eerste snoekbaars ooit! Geluk voor hem was dat de snoekbaars ook nog eens punt gaaf was! Hij mocht de vis even scheppen, waarna we hem op een stukje gras gingen onthaken. Dit ging vrij gemakkelijk aangezien de vis maar lichtelijk gehaakt zat. Gelijk liet ik Thijmen voelen hoe anders een snoekbaars is dan een snoek, qua huid.
Thijmen stond al gelijk te springen om er mee op de foto te gaan. Na meerdere pogingen de vis op te tillen had hij hem vast!


De glimlach op ze gezicht zegt genoeg! Na het meten (43 centimeter) de vis maar gauw terug gezet. Vast beraden stond Thijmen al weer te vissen, vastbesloten ook een snoekbaars te vangen, of een snoek.


We liepen de rijn nog even af en terwijl ik een hoekje sta uit te vissen zie ik Thijmen al een stuk verder lopen. De fanatiekeling! Geweldig om te zien. Zo jong en dan al zo gedreven! Ik dacht nog, ik zal dat stuk niet gaan lopen, is wel erg ver. Maar het werd al voor me ingevuld. Op de weg terug op dit stuk vang ik nog een baars van +- 25 cm, maar als ik vraag of Thijmen er nog mee op de foto wil, hoor ik een duidelijke nee, en hij zet de vis gauw terug.

Dan is het op deze stek niets meer. Inmiddels is het al 10 voor 8 en twijfel of ik nog naar de volgende stek moet. Toch besluit ik maar gewoon te gaan rijden, en om 5 over 8 zijn we alweer op de plek van bestemming.

Als ik de spullen nog uit me auto moet halen, staat Thijmen al te vissen. Hij is niet te stoppen, en je ziet de wil om te vissen. Ondanks dat hij nog geen actie heeft gehad, blijft hij maar vissen, zonder dat de verveling toeslaat.



Lastig plekje? Niet voor hem!

We proberen het hier nog even bovenaan bij de molen. Helaas is het hier al goed begroeit met planten, en Thijmen vist hierdoor veel planten omhoog.



Met mijn jerkbait set gaat het al iets makkelijker, maar ook ik vis veel planten omhoog. Dan krijg ik nog een misser, en later op de zelfde plek een aanbeet die helaas na 10 seconde lost. Gelukkig kon Thijmen het allemaal zien gebeuren. Zo had ik bijna alle 3 de roofvissen gevangen deze avond maar helaas.
Nog even blijven we staan, maar besluit niet veel daarna te stoppen. Richting de auto probeert Thijmen toch nog her en der een plekje af te werpen, en moet tot 3 keer toe zeggen dat we nu echt gaan.

Al met al een leuke avond. We hebben vis gezien, en eindelijk een keer met Thijmen kunnen vissen. Dit gaat zeker herhaalt worden. Even afwachten totdat er wat meer snoek langs de kanten van het kanaal ligt, dan gaat het helemaal goed komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews