Two Tone

Na een week van slecht slapen, vanwege een zieke hond, had ik eigenlijk niet zo heel veel zin om er zaterdags ook nog is vroeg uit te gaan. Maar goed, we hebben het hier wel over vissen. En het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus om kwart voor 7 stond de wekker, en om half 8 was ik bij Dimitri!

Als planning had ik dezelfde watertjes te bevissen als met Dennis de laatste keer. Mooi polderwater wat nu wel tot rust moest zijn gekomen na al het gebagger van de laatste tijd.

Het weer was grauw, echt snoek weer zou je zeggen. De zon kun je niet eens op zien komen vanwege alle bewolking. Gelukkig bleef het wel droog! Maar zou het dan nu ook echt snoek weer zijn? Zouden ze nu wel eindelijk eens een keer los komen van die bodem om mijn stukje kunstaas te pakken?

Helaas bleef het die hele sloot bij 1 enkele volger. Wat wel frappant was, is dat ik bij het volgertje halverwege wel een heel zacht aanbeetje kreeg op me BBZ, gok dat het die snoek wel geweest is.
De volgende stek die we even proberen blijkt ook 0 snoeken op te leveren, en zo rijden we richting de volgende plek op de planning.
Toch gooi ik de planning last minut om. Vorige keer met Dennis had ik op de plek van de planning ook al geen aanbeet gehad of iets gezien, als de ochtend stek al niks was, misschien deze dan ook wel niet en moeten we even totaal wat anders proberen.

Ik besluit de auto te sturen naar een andere stek. 1 Achter een wijk waar voornamelijk voor het gesloten seizoen veel actie is. Maar waar we de auto parkeren is ook nog een hele mooie stek, aan de Rijn. Compleet ander soort water, dus dan daar maar is even testen.
Het water is daar ongeveer 4 - 5 meter diep in het midden bij de vaargeul en langs de kant 1 - 1,5 meter. Langs de kant staan in de zomer maanden altijd aardig wat lelies waar de snoek zich in verschuilt, en op dit moment is er bijna geen groen meer te zien! Maar toch blijven dit hotspots voor de snoeken aangezien er op de bodem altijd wel wat blijft staan waar ze zich tussen kunnen verschuilen!

Als we 5 minuten bezig zijn krijg ik dan ook gelijk een misser van een dikke snoek! Dimitri keek op dat moment ook precies naar mijn plug en zag het ook gebeuren. Uit het troebele water zie ik de snoek omhoog komen, me aas pakken en wegdraaien. Omdat ik weet dat je niet te snel moet aanslaan op dit soort momenten, vanwege het uit de bek slaan van het kunstaas, wacht ik tot ik de snoek dus daadwerkelijk weg zie draaien. Ik voel spanning en sla aan, maar alsnog het aas uit ze bek dus! Misschien het aas van de bovenkant te pakken gekregen waardoor de haken aan de buitenkant van ze bek hingen?

Heel vreemd, maar wel balend verder vissen! Maar toch blijft dit ook genieten, zulke aanbeten! Verder vissend blijft het even stil, maar als Dimitri een misser krijgt word het toch wel een beetje zuur! Alleen vond hij het er niet uit zien als een snoek voor zo ver hij kon zien. Dimitri loopt stukje bij beetje verder, en ik sta 5-10 meter van de plek van de misser van Dimitri af. Ik werp helemaal richting het midden en laat de jerkbait even afzinken. Langzaam tik ik binnen en 3 meter uit de kant zie ik in ene een schim richting mijn jerkbait komen, toeslaan, en wegdraaien! Maar het wegdraaien gebeurd zonder mijn jerkbait! Verdomme! He, nee toch raak! Dit alles gebeurd in 1 seconde, en aan de flank kon ik direct zien dat het hier om snoekbaars ging, die ik net naast de rug vin gehaakt heb blijkbaar!

De dril is heftig, maar ik weet dat hij niet goed gehaakt zit dus wil de vis snel binnen hebben! Gauw pakt Dimitri het schepnet, de snoekbaars trekt hem nog even goed door de slip. Maar gelukkig ligt hij dan ook snel in het schepnet!


69 hele centimeters! Wauw, eindelijk weer keer snoekbaars! Mooie ook gelijk, geweldig! Gelijk weer een soort bonus vis op een ochtend dat het taai is! Heerlijk. Een vrouw met haar 2 kinderen kijken met hun mond open toe. Leuk om te zien, maar de vis moet toch weer terug!
We vissen dan nog even door maar verder blijft het stil.
Als we dan nog even het andere stuk water proberen, besluiten we na 1 missertje toch weer terug te gaan naar de Rijn. Kijken of die 90'er er nog is. Dimitri krijgt na een paar worpen weer te maken met een misser! Het zit niet mee! Wel een hoop actie, dat wel!

Wat ons wel opgevallen was is dat de jerkbaits veelvuldig gevolgd werden door baarzen van dezelfde lengte. Dat doet me denken aan wat ik 's ochtends nog even snel in me koffertje gedaan had. Normaal pak ik alleen jerkbaits, dit keer ook een kikker, spinnerbait en grote blinker. Waarom en wat me bedoeling er doen mee was, geen idee.
Maar dat deed me besluiten er toch even snel een blinker er aan te doen, een nummertje 5. En dat aan een jerkbait hengel van 20-60 gram. Het werpen gaat niet heel soepel, maar het beland in het water in ieder geval! Langzaam vis ik de kant af, als de vis de jerkbait niet meer interessant vind, misschien dan wel deze blinker, is toch totaal wat anders. Ineens voel ik 2 tikjes, baarzen? Als ik bij de kant ben zie ik een klein snoekje wegdraaien, balen! Gauw gooi ik weer in. De blinker draait weer mooi binnen, en zie er toch weer die snoek achteraankomen, al kan ik het niet goed zien. Weer voel ik een heel zacht tikje, dit keer sla ik aan! En hoppa, de snoek hangt aan de haak!

Als ik de snoek goed zie, zie ik gelijk dat deze snoek een pigment verschil heeft! Super gaaf, en moet deze snoek gewoon landen. Dimitri schept de snoek, en al snel is de vis onthaakt en klaar voor de foto sessie!




Super gaaf, en blij dat ik deze heb mogen vangen. Word ook wel een 'Two Tone Pike' genoemd, uiteraard vanwege de 2 verschillende kleuren bij de snoek. Komt niet zo heel vaak voor, maar vind het super mooi! Ook nog is een super mooie afsluiter, want we stoppen ermee en gaan weer huiswaarts. Dimitri en ik besluiten dat we dit nog een keer moeten doen. De Rijn afvissen bij alle bruggetjes. Kans op grotere vis is wel degelijk wat groter hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews