Openings weekenden

Het was weer zover! 25 Mei mocht het kunstaas weer aan de speld gehangen worden en wat voelde dat weer goed! Het was gewoon weer even wennen!
Ik had 2 zaterdagen afgesproken om te gaan vissen. De eerste (25 mei) was met Mike, de 2e (1 juni) was met Robert en Ton.
Met Mike zou ik een dagje met kunstaas gaan trollen en werpen vanuit de boot, en met Robert en Ton zou ik een dagje gaan doodazen op snoekbaars vanuit de boot!

25 Mei:

De weersvoorspelling waren slecht voor 25 mei, en op donderdag stuurde ik Mike een bericht dat het toch
maar een dagje werpen vanaf de kant gaat worden aangezien ze windkracht 7 voorspelde. Dat vind ik net even te zwaar om je met een bootje op het water te begeven. Maar vrijdag middag veranderde de voorspellingen ineens naar 's ochtends windkracht 2 en 's middags 4. Dus toch maar met de boot! Snel alles even geregeld en het bootje klaar gemaakt en op zaterdag om half 7 afgesproken met Mike.

Stipt op tijd kwam Mike aanrijden en het was heerlijk rustig weer, alleen koud! Gelukkig had Mike dit keer wel ze warme kleren mee dus het moest goed gaan. Nog even wat ijs(!!) van het afdekzeil gehaald en op geruimd en we konden gaan.
Om half 8 voeren we de Vlietlanden op en zochten we even een mooi plekje om te beginnen. We besloten na wat trollen dat we toch maar gewoon lekker de kanten af gingen werpen. Maar na 100en meters werpen hadden we nog niks. Uiteindelijk toen de wind wat aantrok nog wat luwe plekjes af gevist maar we vingen niks. Toch gaf de fishfinder genoeg plekken met vis aan maar helaas.
Toen besloten om wat sloten uit te trollen. Maar ook hier was het niet veel, op wat gezellig bezoek van schapen na.

Het was super gezellig en een hoop gelachen, maar na 3 uur trollen en niks gevangen te hebben, besloten we maar terug te gaan. Het werd niks meer op de vlietlanden want inmiddels stond er windkracht 4/5 en was het niet lekker meer om te varen.
We zagen toen 3 boten richting de trailerhelling varen. Dat deed ons besluiten ook maar te stoppen. Bij de helling aan gekomen nog even gepraat met hun, en bleek dat ze met 8 man ook maar 1 snoekbaarsje hadden gevangen. Het lag dus niet helemaal aan ons!
Na de boot getrailerd te hebben gingen we lekker naar huis om nog even na te praten en wat te eten. Volgende keer met Mike ga ik lekker in de polder struinen!

1 Juni:

Deze dag zou weer een lekker dagje doodazen op snoekbaars worden. De voorspellingen waren winderig en koud, en dat was het ook helaas. Donderdag avond had ik nog wat visjes gevangen, maar helaas hebben die het niet overleefd wegens een te warm balkon en slechte pomp. Om 6 uur afgesproken met Robert om de boot aan te koppelen en om kwart over 6 stonden we bij Ton. Gelukkig had Ton een stuk of 20 visjes gevangen! Dus het zou wel een hele goede dag moeten worden als die op zouden gaan.
De boot lag weer snel in het water en om een uur of 7 lagen we op de plek van bestemming!
Helaas stond er vanaf s ochtends dus al windkracht 4 en dat zou oplopen naar 5! Maar het was redelijk te doen. Echt stil bleef je niet liggen dus het was lastig zien of je beet had, maar wel te voelen uiteraard. Ik had dit keer gekozen om 1 hengel met staart dregje te doen en 1 zonder. Het idee hierbij is dat je met een dregje erbij sneller kan aanslaan, maar snoekbaars is nogal wispelturig en kan de aasvis ook direct loslaten bij het voelen van het dregje. Dus vandaar de test.
En al gauw had ik beet op de hengel met staart dreg. Snel aanslaan dus! Maar voor me gevoel sloeg ik mis. Nadat ik verder ging met indraaien bleek dat hij er nog wel degelijk aan zat! Dus nog maar een keer aanslaan! De vis was al een stuk naar de boot gezwommen en  de dril was dus ook vrij kort. Maar de eerste was binnen! 57 cm! (foto volgt nog)

Helaas zat de dreg zo ver naar binnen dat we besloten de vis dood te maken, hij zou het toch niet redden. Ton zou hem wel even gaan fileren!
Maar net zo snel als dat ik de eerste ving werd het stil. We besloten nog wat plekjes af te vissen waarbij Ton 1 keer een weg loper krijgt. Na even een paar tellen wachten slaat hij aan, maar ook mis. Daarna voelt hij nog dat hij er aan zit, en slaat weer aan, maar weer mis. Helaas! Voor de rest was het nergens wat. Rond het middag uur hadden we wel het hoogte punt van de dag: de soep!

Na dit smakelijke kopje soep zijn we terug gegaan naar de eerste plek waar we lagen. De wind was in kracht toegenomen dus het was allemaal nog lastiger geworden, en we plannen net dat we dan maar gaan stoppen als Ton z'n lijn gaat lopen, en snel ook. Dit keer laat hij hem lang lopen. Want hij wil hem niet mis slaan. Hij draait ze lijn strak en slaat aan! Nou hangt hij wel!

Prachtig leuke snoekbaars van ongeveer 60-65 cm voorin de bek gehaakt. Deze is gewoon netjes terug gegaan!

Toch nog een leuke afsluiter! Na deze vis houden we het gauw voor gezien. Bij Ton thuis fileren we de vis nog even en na het opruimen van de boot ga ik ook weer huiswaarts. Het was weer een mooi dagje. Toch wat gevangen, en de eerste vis van het seizoen is weer binnen voor mij!