Drukke minuten!

Vanochtend ging om kwart over 5 alweer de wekker! Wat was het weer vroeg. Ik had met collega Ton afgesproken om weer een dagje te gaan doodazen op snoekbaars. Om 6 uur zou ik bij hem zijn, dus snel alles in geladen en hup op weg naar Ton!
De dag ervoor 10 visjes gevangen en ik hoopte dat Ton er ook wat had gevangen. Die had er meer dan genoeg, dus voordat we weg gingen eerst maar even wat visjes in een bun gedumpt, anders waren het wel erg veel vissen.

Om 7 uur lagen we alweer op onze eerste plek! Dé plek waar we de laatste keer alle vis hadden gevangen! Hiervoor heeft de plek zich ook al meerdere keren bewezen dus uiteraard hadden we er een goed gevoel bij!
Het weer zag er goed uit, het zou droog blijven met een windkracht van maximaal 4. Ook zou er 's ochtends een zonnetje zijn. Uiteindelijk bleek er 's ochtends niet veel zon te zijn, dus waren we blij dat we onze warmte pakken mee hadden!

Dus eenmaal op de stek aangekomen, gauw de visjes uit gegooid, en wachten. Maar het bleef bij wachten. Er gebeurde niks, het was stil. Geen loopje of wat dan ook. Gelukkig was het weer aangenaam rustig met een windkrachtje 1 / 2 dus dat was wel genieten. Na 2 uur zijn we maar naar de volgende plek gegaan. Daar bleef het na een uur ook erg stil. Er stond een hoop stroming, dus de lijn bleef maar lopen, wat met een beetje verwarde. Nadat ik van Ton een elastiekje had gehad om de lijn in te klemmen ging het een stuk beter. De stroming van het water was niet sterk genoeg om lijn tussen het elastiekje uit te trekken.

Ik had hem nog geen 5 minuten liggen en ik zie m'n lijn wat raars doen, dus ik kijk naar m'n molen en zie dat de lijn tussen het elastiekje uit is en dan valt me op hoe snel de lijn van de molen loopt!
In razend tempo neemt de vis lijn mee. Hij gaat zo snel dat ik al snel aan snoek denk. Gelukkig is dit de hengel met het staart dregje, dus sla ik snel aan. De vis aan de andere kant van de lijn word helemaal wild! Wat een drukke vis! Ik mis het stoten van snoekbaars, maar eenmaal langs de boot is het toch een snoekbaars! Ton schept de vis de boot in. Dat is dan in ieder geval nummer 1! Een nette 60 cm maar niet moeders mooiste qua beschadigingen, maar wel aardig fors!


Het geeft de mens weer hoop! Dus met goede hoop gingen we verder, maar het bleef weer stilletjes en besloten een totaal andere plek op te zoeken. Op de nieuwe stek aten we nog even lekker het welbekende soepje. Deze smaakte weer erg goed! Het was inmiddels echt prachtig weer geworden, maar qua vis was het niks! De hoop de die we gekregen hadden ebde weer langzaam weg. Maar net als de vorige visdag gingen we in de middag nog even terug naar dé visstek.
Het was nu 2 uur en de tijd schoot al aardig op. We gooide al onze visjes uit en leunde weer achter over om van het weer te genieten! Maar na een half uur gaat dan toch Ton z'n lijn lopen en beginnen de 'drukke minuten'!
Hij vraagt mij zijn 2e hengel binnen te draaien, dus die haal ik rustig binnen terwijl Ton nog even zijn lijn laat lopen. Maar als ik zijn 2e hengel bijna binnen heb gedraaid, klapt daar voor de boot vol een vis op het aas! Met een vertraagde reactie sla ik toch aan maar daarmee sla ik direct het aas van de haak en gaat de vis er met het aas van door. Verbaasd blijven we achter. Achteraf had ik gewoon snel de molen open moeten gooien. Ondertussen hang ik er snel een nieuw visje aan en slaat Ton met zijn hengel aan. Hangen! De hengel gaat mooi krom, ziet er groot uit! Snel gooi ik het nieuwe aasje aan zijn 2e hengel weer uit de boot in de hoop dat de vis er nog ligt. Maar als ik daar mee bezig ben staat ineens mijn hengel in de hengel steun te stuiteren! Ook de reel vergeten open te zetten! Stom! Snel pak ik de hengel en sla ik aan! Maar direct is het contact weg. In middels heeft Ton zijn vis ook gelost en draai ik een loodje en wartel binnen zonder onderlijn en haak.

Dat allemaal in 3-4 min tijd. 3 aanbeten en 0 verzilverd. Hoe is het mogelijk!
We vissen nog even door en praten er wat over na. Inmiddels is mijn aasje weer vlak bij de boot als ik met binnen halen weer een tik voel. Ik laat los, de lijn loopt, maar stopt ook weer. Weer voelen, weer een paar tikken, de lijn loopt en loopt, maar stopt ook weer gelijk! Dit moet snoek zijn zegt Ton. Ik zoek weer contact en sla direct aan! Hangen dit keer! Deze snoek lag dus net ook al bij de boot te wachten, maar nu heb ik hem! Hij springt bijna vanuit het water direct de boot in, maar hij duikt toch nog even weg. Ik moet snel zijn aangezien ik geen stalen onderlijn heb, maar een fluorocarbon onderlijn van 30 honderdste, niet veel dus, maar als snel ligt hij naast de boot en schept Ton de vis binnen!


Ook weer 60 cm! Na deze vis blijft het echt stil en gaan we lekker naar huis! Wat een weer, wat een dag, en wat een bizarre 3 minuten!
Heerlijk genoten, en weer 2 vissen er bij! Zulke dagen wil ik wel vaker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews