Prachtige visdag!

We waren nog maar net vorige week wezen snoekbaarzen met windkracht 4 en dan werd het de week daarna ineens windkracht 2! Dus wat ga je dan doen? Juist! Nog een keer vissen!

Samen met Robert besloten we dus vandaag nog maar een keer te gaan vissen. Er moest nog het 1 en ander geklust worden aan de boot en de motor, dus tot donderdag middag was het te vraag of we wel zouden kunnen gaan. Maar gelukkig. Motor van de boot draaide weer als een zonnetje. Donderdag avond had ik een stuk of 15-18 visjes gevangen, dus het kon niet beter. Dat moest met ons gemiddelde wel genoeg zijn. We zouden maar met 4 hengels gaan zitten dus we zouden aan een stuk of 6-8 visjes wel genoeg hebben!

Maar helaas waren er al 5 vissen dood gegaan in de nacht van donderdag op vrijdag. Maar we hadden er nog wel genoeg.
Donderdag avond de boot ook gelijk ingeladen waardoor we vrijdag ochtend om half 7 bijna direct weg konden varen!

Om 7 uur legde we alweer aan bij de steiger waar we de vorige week ook hadden gelegen. Snel de visjes pletten en uitwerpen maar!
Nadat de hengels goed en wel lagen, schonken we maar even wat koffie in. En je raad het al. Zodra we het eerste slokje van de koffie namen, ging de dobber van Robert onder. De vis zwom bijna direct naar de kant toe. Niet echt iets voor snoekbaars dachten we! Hengel die in de weg lag even aan de kant gehaald, aanslaan en hangen! Nee.. Mis!? Helaas! Volgende keer dus wat langer wachten.
Koffie maar snel op gedronken en alles weer goed gelegd en weer netjes uitgeworpen. Nog maar een bakje koffie dan? En ja hoor. Nog geen slok genomen en de dobber ging alweer! Weer het zelfde verhaal. Vis zwemt naar de kant, hangt er heel eventjes aan maar schiet dan los. Klinkt toch zeker wel als snoek. Aangezien dit ook zo voelde volgens Robert.

Als dit dan nog een 3e keer gebeurd, word het toch wel een beetje vervelend! Inmiddels zijn we ook alweer 2 visjes kwijt. En dat was niet helemaal de bedoeling. Dus proberen we toch ook maar nog wat witvisjes te vangen. Al lukt dit helaas niet. Wel lag op de plek waar ik het probeerde iets wat ik als visser niet graag zie en wat niemand graag ruikt.


Helaas zetten dus niet alle vissers de vis terug? Hij lag te ver van de kant om aangespoeld te zijn!

Dan gaat de dobber weer onder. Elke keer is het in de zelfde hoek. Ik heb namelijk nog geen aanbeet gehad, en Robert heeft dus nu al z'n 4e aanbeet! Deze laten we nog wat langer lopen en de dobber verdwijnt dit keer ook naar het midden van het water!
Weer even wachten dus nog. En nog even... Aanslaan en dit keer wel hangen! Eindelijk! Na een mooie dril tillen we om 9 uur de eerste vis uit het water! Een mooie snoekbaars!


Vorige keer probeerde Robert de kieuwgreep al en lukte redelijk, maar nog niet helemaal. Dus dit keer een herkansing! 3 minuten later staat hij op de foto met een snoekbaars in de kieuwgreep!


74 mooie centimetertjes!


Hier kun je ook goed zien waarom ze glasogen genoemd worden!
Snel verder vissen! Maar eigenlijk was het wel dood. Het had het hoogte punt wel een beetje gehad gokte we. Helaas, want ik had nog geen 1 keer beet gehad!
Nog even een sfeer plaatje van de boot en ik!


Een pracht plek om te vissen! Over deze plek gaat hier vaker geschreven worden! We hadden er nu al meer actie gehad dan welke plek dan ook in een hele dag!
Maar nu terug naar de visdag.
We besloten een stuk verderop te gaan vissen. Daar zat ook een andere visser. Met het langs varen vroegen we hoe het bij hem ging. We hoorde precies het zelfde verhaal. Veel lopers, maar alles mis slaan.

Op de volgende plek was het al helemaal weinig. Alles wat ik naar boven haalde was plastic zakken. Ook lagen de ankers niet echt strak. Oftewel, we lagen niet lekker. Dus op naar de volgende plek. We gingen het maar is proberen rondom het gat op het Braasermermeer. Het duurde even voor we een mooie plek hadden en goed vast lagen, maar het was een pracht stek! Op nog geen 3 meter van de diepte af. De boot lag op 3-4 meter en daarna werd het 7-9 meter! Prachtige plek dus voor snoekbaars!

Helaas waren mij vissen niet echt vissen meer. Er was niks van over, dus moesten er een paar nieuwe op. We hadden er dus nog maar een paar.
We lagen er net een half uurtje toen de dobber van Robert vreemd begon te doen. We hadden wel last van wat stroming enzovoort maar toch deed hij vreemd. Even later ging hij weer zo vreemd doen en bleek er toch wel wat bij te zitten! De lijn ging lopen en er werd aangeslagen! Dit zag er groot uit, maar loste ook heel erg snel!
Doorgebeten onderlijntje! Snoek dus! Nu de onderlijn toch vervangen moest worden, en omdat er dus snoek rond zwom, besloot Robert er een stalen onderlijn aan te doen. Terwijl hij daarmee bezig was kreeg ik ook een flinke beuk om me hengel! Snel liet ik de lijn lopen. En wachten niet al te lang omdat ik snoek verwachte. Ik sla aan en me hengel gaat gelijk krom! Wat een kracht! Hij word aardig door de slip getrokken. Dan komt de vis iets naar het water oppervlak. We zien de schim van de vis. Wat een vis! En dan ineens.. los. G*dv*rd*mm*! Eindelijk wat actie, en dan verspeel ik de vis! De lijn is op de hoofdlijn afgebroken. 15/00 Dynema. Hoe dit heeft kunnen gebeuren? Geen idee. Het moet het kunnen houden, maar misschien was de lijn beschadigd. Of misschien had de snoek de lijn wel helemaal in z'n bek. Maar we wisten haast wel zeker dat dit dezelfde snoek was als die Robert aan z'n lijn had. Want hierna was het gelijk een half uur stil.

Ik besloot er ook gelijk een stalen onderlijn aan te doen. Me andere hengel liet ik nog wel even liggen.
Na dat half uur begon het weer. Eerst heeft Robert op z'n ene hengel beet. Slaat snel aan want het is hoogst waarschijnlijk weer snoek. Maar helaas haakt hij niet. Een paar tellen later, weer. Precies het zelfde. Slaat aan en, mis. Nog even later weer precies hetzelfde!
Het moet niet gekker worden als ik een paar minuten later ook weer een beuk op me hengel krijg. Erg agressief dus ik weet haast zeker dat het snoek is. Gelukkig op de hengel met staaldraad. Toch besluit ook ik vrij snel aan te slaan! De 2e keer dat ik actie heb en misschien wel de laatste. Dus dit moet hem gaan worden! En gelukkig blijft deze wel hangen! De snoek vecht aardig terug. Het is geen moddervette of grote, maar wat ben ik er blij mee! Even scheppen en de eerste is binnen voor mij!

Eindelijk! Na een dag vissen!


En wat ben ik er gelukkig mee! En dat is ook wel te zien. 75 cm! Mooi snoekje voor mij dus!

We vissen nog een half uur door. Maar dan is het toch echt voorbij. Niks geen tik meer of wat dan ook. Dus die 3 keer dat Robert beet had en miste, was het weer dezelfde als die ik ving. Zo bang zijn die snoeken dus niet!
Spullen worden opgeruimd en we gaan op naar de nieuwe haven voor de winter stalling. Deze zit tevens dicht bij de plek waar de snoekbaars heen gaat in de winter!
Maar wat een dag. Nog nooit zoveel actie gehad. En dan hebben we het nog niet eens over het weer gehad! Wat een prachtweer voor deze datum. Het zweet stond ons de laatste 2 uur op de rug met al die actie.
We hadden meer en groter kunnen vangen! Maar helaas.

Nu eerst maar is zoeken naar een nieuw soort onderlijn voor het snoekbaarzen. Vind het zonde om een snoek te lossen. Maar het is vervelender als hij rond zwemt met een haak in z'n bek!

Hopelijk mogen er nog veel van dit soort dagen komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews