Doodaas vloek.

Iedere keer dat we gingen snoekbaarzen dit jaar draaide het op 0,0 uit. We zijn tot nu toe 1 keer weg geweest dat we er met 3 eindigde. Daarna was het vrij weinig. Deze vloek moest een keer verbroken worden. En dat moest dan deze dag gaan gebeuren. Samen met Robert en Ton voeren we rond kwart voor 7 de haven uit, op weg naar de eerste plek.

Robert en ik besloten ook maar eens te proberen op snoek te doodazen met sardines. Als je het niet probeert dan vang je het sowieso niet.

Rond een uur of 7 / kwart over 7 legde we op de eerste plek aan. We besloten de boot vast te leggen aan een steiger zodat hij goed stil zou liggen.

Ik legde 1 hengel op de boot en 1 op de kant. Robert bleef met 2 hengels aan boord en ton met 2 hengels op de steiger. En na 1 uurtje vissen was het raak. De lijn van Ton liep af.


Even de lijn strak draaien en aan slaan maar! Na een mooie dril komt de vis langs de kant. Snel even scheppen en de kant op! De vloek is verbroken, de eerste vis is binnen.



Zou dit belovend zijn voor de rest van de dag?

Even meten en deze stopt bij 70 cm! Geen verkeerd maatje dus!


Even poseren nog! Alleen ging dat niet helemaal. De vis ging weer snel terug en zwom netjes weg!

En dan nog zo een apart verhaal. We lagen op een plek waar veel mensen met honden langs liepen. En iedere visser kent het wel. De aardige mensen die gewoon gedag zeggen. En de wat vreemdere mensen.
En zo een vreemde kwam dus nu ook langs. Deze vrouw komt aan lopen met 2 honden en een bal. Ze verteld ons even vrolijk dat ze toch even haar honden laat zwemmen hier. En zonder te kijken of te wachten op antwoord ligt de bal en honden al in het water! Nou maakte het ons niet echt uit dat ze er zwommen. Maar de manier waarop het gaat en dan ook nog eens zonder te kijken. De honden springen bijna op de hengels van Ton. Toch vond ze het niet raar wat ze deed en wij moesten maar wat meer ruimte houden. Na een woorden wisseling besluit ze toch maar weg te gaan. Rare mensen af en toe!

Helaas vingen we op deze plek niks meer. We besloten naar een andere plek te gaan wat in eerste instantie al de bedoeling was. Hier konden we lekker in de luwte van de bomen liggen. Maar de vis dacht hier dus wel anders over. Geen tikje, geen aanbeet, helemaal niks!

Rond half 2 besluiten we toch maar weer terug te gaan naar de eerste plek. Maar hier gebeurd tot half 3 helemaal niks. Dan ineens is de dobber van Robert verdwenen, net op het moment dat we al een beetje aan het opruimen zijn. Ook deze keer even laten lopen en daarna aan slaan! En dat is dus nummer 2 die er aan hangt!


De hengel gaat goed krom en het ziet er uit als een beste vis.


Even onthaken en meten! En zo verbeterd Robert zijn PR in 1 keer met 10 cm. Van 71 naar 81! Een prachtige snoekbaars die ( na het oefenen van de kieuwgreep ) weer netjes vrij gelaten word. De vloek is nu toch zeker wel verbroken!



Met het terug zetten haal ik de snoekbaars een paar keer goed heen en weer gehaald te hebben en een zetje na gegeven te hebben, zwemt de snoekbaars weg. Maar even later komt hij weer boven drijven. Maar gelukkig, net als we de boot los gooien om de vis opnieuw te reanimeren zien we de vis al niet meer aan het water oppervlak. We blijven nog een half uurtje vissen en houden het daarna voor gezien.

Helaas geen vis voor mij. Maar dat mocht te pret niet drukken! Gelukkig was er al iets gevangen. Het doodazen op snoek leverde niks op. Dat ga ik maar op andere plekken doen.

Alleen nog iedereen even thuis brengen en dan zit de dag er weer op. Toch besluit ik nog even te gaan vissen in een soort vijvertje in de buurt. Een mooie plek waar ik al een paar keer 's avonds op baars heb gevist ( zie Even een uurtje weg. ) en wat altijd wel iets op levert.

Ik hang er een nummer 2 blinker aan en denk nog 'zul je zien, hele dag niks gevangen en met de eerste worp hier is het raak'.
Ik haal de blinker binnen en 2 meter uit de kant zie ik de blinker naar het wateroppervlak komen. Ineens knalt er vol een snoek van onder af op! Met de aanbeet komt hij bijna het water uit! Wat een felle snoek! Maar voor ik het allemaal goed kon beseffen en aan kon slaan is de snoek al los en duikt weer weg.
Het zit me ook niet mee. Zal de vloek alleen voor mij gelden?

Even later vang ik dan toch in ieder geval nog een baarsje van een goeie 17-20 cm. Ik probeer nog wat andere plekjes, en voornamelijk de plekken waar ik voorntjes aan het wateroppervlak zie. Dan ben ik ineens weer erg dichtbij een snoek. Als Ik de blinker binnen haal ga ik tussen de kant en een groep voorntjes door. Maar als mijn blinker er langs gaat springt er een halve meter naast mijn blinker een snoek uit het water die dus op de voorntjes aan het jagen was. Ik had dus best kans gehad als ik iets opzij had gezeten!
Het zat me dus echt niet mee.

Ik zie dat het al aardig laat word en werp nog wat mooie plekjes af. Dan is het toch eindelijk zo ver! Eindelijk beet! Een mooi klein maar zeer fel snoekje heeft de blinker gepakt! Na een leuk dril waar de snoek volledig het water uit springt, schep ik de snoek.


Een mooie 53 centimeter. Ik schatte hem kleiner toen hij aan de haak zat. Snel terug zetten en nog een paar keer werpen.
En met de laatste worp die ik zou doen heb ik weer beet. In eerste instantie denk ik weer aan een kleine felle snoek. Maar al gauw zie ik dat het wat anders is.
Een vals gehaakte brasem. Me eerste vals gehaakte brasem.


En deze heeft er wel zin in en is maar lastig aan de kant te krijgen. Ik hoop eigenlijk dat hij zichzelf onthaakt want hij zit niet stevig gehaakt. En gelukkig gebeurd dat ook.

Toch weer aardig wat mee gemaakt en besluit het hier bij te laten. Ik heb in ieder geval ook iets gevangen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews