Vreemde dag!

De vooruitzichten voor deze week waren zeer slecht, maar wonder boven wonder was het vandaag gewoon goed weer. Niet een beetje, maar gewoon goed! Ik had maandag al contact gehad met Marco of hij zin had om mee te gaan en uiteraard zei hij daar geen nee tegen!

Dus samen gezellig op pad. Ik verwachtte er totaal niks van aangezien de vangsten al een hele tijd slecht waren. Maar het weer was goed en het humeur ook. Om half 8 was Marco er en rond een uur of 8 gingen we weg. Hij had ze camera meegenomen, dus het was hopen op wat actie.

Als eerste reed ik naar de bekende baars plek. Nou ja, het was ooit een bekende baars plek, nu alleen nog maar een bekende plek. Baars was ver te zoeken! Dus al snel verder.

Ik had toen de keuze om terug te gaan naar bekende plekken, of is door te rijden. Ik besloot gek te doen en door te rijden. We kwamen langs een oude bekende stek die ik besloot af te lopen. Helaas zonder resultaat, alleen wat planten.


Na de sloot ontdaan te hebben van een paar water planten besloten we maar verder te gaan. Zo reden we via Hazerswoude wat mooie slootjes af. Alleen heel veel water was hier van de Haagse hengenlaarsbond. Helaas. Dus weer terug gereden langs de Oude Rijn. We reden langs een stukje wat er mooi uitzag. Ik besloot toch maar om te keren. Ik verwachte van geen enkele plek iets dus niet geschoten is altijd mis.

Het was een mooi watertje onder de weg door wat uit kwam in de Oude Rijn. Onder het bruggetje was het niet veel. Ik werp 1 keer langs de kant met een nummer 2 spinner en halverwege heb ik beet. Ja hoor. Vis! Het voelde als een kleine snoek. Maar eenmaal boven was het in ieder geval geen kleine. In het water bleef hij vrij rustig. Hij was maar net gehaakt en Marco was aan aan komen rennen met het schepnet. Even scheppen en hoppa! Gelukkig schept Marco precies op tijd. Zodra de snoek in het schepnet ligt ontdoet hij zich van de blinker.

De eerste van de dag is binnen! Even meten... en het meetlint eindigt bij de 73 cm! Niet verkeerd.
Even op de foto!


Ik ben helemaal blij! Me eerste snoek van het jaar! Eigenlijk kan mijn dag al niet meer stuk.
Nog even wat werpen en verhuizen dan toch maar naar wat andere plekken. Daar is het ook niks meer.
Dan komen we op een mooi plekje. Het is weer in de Oude Rijn. 2 bruggetjes dicht bij elkaar zag er veel belovend uit. Onder het eerste bruggetje werpen had alleen een paar baars volgers tot gevolg. Ik zie alleen dat aan de andere kant van de brug het water niet direct in contact staat. Oftewel er kan geen vis heen maar het water stroomt er wel heen.

We besluiten daar even te kijken. Het is een hele ondiepe sloot. Maar er zwemmen wel wat voorntjes. Plotseling zien we een schim door het water schieten en alle voorntjes springen weg. Snoek? Alles wat we zagen was een wolk blubber. Maar aan de snelheid van het weg schieten en het ineens stil liggen van de vis gok ik toch zeker wel op snoek. We wachten tot het 'stof' weer neer gedaald is en kijken nog is goed. Ja hoor, een snoekje van een cm of 40. Snel pak ik een blinkertje en werp hem er over heen. Na een paar keer werpen heeft de snoek er genoeg van en pakt mijn blinkertje, die hij direct weer los laat! Jammer!

Na een hoop proberen haakt hij nog een paar keer vals waardoor de snoek als een gek weg schiet! De snoek wil maar niet toe happen! Dus moeten we helaas op geven. Gelukkig staat er nog een leuk stukje op film!

We gaan nog even lopend naar de volgende brug waar ondertussen nog iets vreemds gebeurd! Met het inhalen van het kunstaas zie ik vlak voor de kant dat een grote vis er achter aan zit! Maar het is geen snoek, geen baars en ook geen snoekbaars! Tot mijn verbazing zat er gewoon een dikke vette fatsige karper achteraan! Het moet niet veel gekker worden.
Bij het volgende bruggetje vang ik al snel een baarsje!


Deze vang ik met (in mijn ogen) een hele goeie plug, een echte 'baars-killer'. De plug gaat snel de diepte in en rammelt lekker. De baarzen die ik er op gevangen heb zijn allemaal mooi van formaat! Ik weer blij en verwacht op deze plek met deze plug zeker nog meer te gaan vangen. Alleen hield dat na deze baars al gauw op omdat ik de plug bij de volgende worp kapot gooi!


Helaas. Hier houd het dus bij deze plek ook op. We rijden weer verder en vissen nog wat plekjes af. Helaas heb ik het idee dat het toch niks meer gaat worden. Dus zit er nog maar 1 ding op.  Naar de plek waar altijd wat gebeurd! Vlak daarvoor zit nog een bruggetje. Ooit had Dimitri daar nog een snoek beet gehad, dus het viel te proberen en niet zonder succes!

Vlak voor de kant pakt een snoek mijn plug. Al gauw had ik door dat het een snoek was en inderdaad, een mooie snoek komt na wat moeite boven. Snel rent Marco weer naar de auto voor het schepnet. Een nieuwsgierige taxi chauffeur stopt nog even om te kijken. Weer schept Marco precies op tijd. De snoek ontdoet zich zelf alweer van de plug.
Snel de kant op, meten en foto! 53 cm! Leuk snoekje.


Snel werp ik het water nog een beetje af maar al gauw staan we op de volgende plek. De plek waar altijd wel iets gebeurd. Ik kies dit keer weer is voor een shad om de bodem af te vissen. Ik voel een hoop troep. Maar blijf bijna nergens in haken. Na een paar minuten heb ik al beet. Maar helaas duurde het niet lang. Gelost. Balen! Het had een mooie afsluiter geweest aangezien we hadden besloten dat dit de laatste plek zou zijn.
Ik probeer hier en daar nog wat te werpen maar helaas kom ik vast te zitten.
Het duurt even voordat ik met mijn kunstaas redder hetgeen waar ik aan vast zit in beweging te krijg. Eenmaal aan de kant blijkt het een tas te zijn. Een hele zware! De lus breekt af met het op de kant trekken. De tas valt weer het water in en de shad zit er nog aan vast. Nog een keer dreggen naar de tas en snel komt hij weer boven water. Nog even de kant op trekken! Wat is dit ding zwaar zeg!? Wat zou er in zitten?

We maken de tas open en zien dat er een handtas in zit, ook zitten er 1 grote tegel in die in 2en is gebroken. Iemand wou dit wel heel graag op de bodem hebben. Wat een stank komt er vanaf! We maken snel de hand tas open. We keren de handtas om. Eerst vallen er 2 tijdschriften uit en vervolgens een sleutel bos en een portemonnee.


Zou er nog wat in zitten? We maken snel de portemonnee open en schrikken eigenlijk van wat er allemaal in zit. We gokken zeker wel 20-30 pasjes. Van rijbewijs tot credit-cards! Aan de kwaliteit van alles te zien ligt dit er niet lang in. We besluiten te stoppen met vissen en dit maar al te gauw naar de politie te brengen. Het is even een stukje rijden want we rijden via de oude locatie van de politie naar de tijdelijke die maar tot half 1 open is. We moeten nog verder naar de politie in Leiden. En dit alles met Marco die 2 AH tassen uit het raam heeft hangen omdat anders mijn auto wel erg nat zou worden en dat zou ook nog is erg stinken.

En zo eindig je een visdag op het politie bureau! Even gegevens door geven en hopen dat de spullen weer bij de eigenaar belanden!

Dus alles bij elkaar opgeteld,
- Snoek vangen na lange tijd,
- Snoek zien, maar niet vangen,
- Karper die achter me plug aan zit,
- Mooie baars vangen om daarna direct een plug kapot te gooien,
- Nog een snoek vangen terwijl je al maanden probeert er ook maar  1 te vangen,
- Een (gestolen?) tas vangen,
- Eindigen op een politie bureau.

Al met al vonden Marco en ik het en vreemde maar mooi dagje!
Zie ook het video verslag elders op deze site!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews