Ochtendje met de boot

Na de laatste trip met Dennis werd er al vrij snel besloten dat we dit nog een keer moesten doen. De ochtend was zo een geslaagde ochtend dat we het idee hadden om dus alleen een ochtendsessie met de boot te doen!

Tot nu toe heb ik alleen nog maar hele dagen met de boot gevist en nooit een ochtend, maar daar kwam dus nu verandering in!

De vrijdagavond voor vertrek alvast even naar de boot gegaan om alles klaar te maken. Deze staat bij Robert in de voortuin! Dus alvast het zeiltje eraf, tank in de boot, zorgen dat al het overtollige uit de boot is. Helemaal klaar om 's ochtends vroeg snel weg te rijden!

Half 6 hadden we afgesproken. Met de hoop dat we om half 7 richting de stek konden varen wat zeker een min of 15 duurt. En half 6 stipt stonden we er allebei. Boot aankoppelen en hop richting de trailer helling! Het is weer even wennen, het is lang geleden dat ik de boot uberhaupt achter de auto heb gehad.
Maar het went snel. We komen aan bij de trailerhelling en rij de boot richting de helling. Een paar keer steken is er maar nodig, wat voor mij snel is, om hem goed in het water te krijgen. Dan zie ik ineens dat ik de trailer met verlichting en al erin heb gereden. Shit! Snel er weer uit. Trailer verlichting eraf, spanband die nog om de boot zat er af gehaald en op naar de herkansing. 

De boot glijd er soepeltjes in en ik zet de auto en trailer weg nadat we de boot voorzien hebben van al onze spullen. Het tempo zit er goed in. Want na dit alles is het 'pas' 06:15. Dit ziet er goed uit.


Ik loop terug naar de boot en zie Dennis water uit de boot scheppen. Water in de boot? Huh? Het heeft afgelopen nacht niet geregend hoor. Waar komt dat vandaan dan? Ow shit, ineens schiet er door me hoofd dat het de loosdop moet zijn die er dan niet op zit!! Ik spring de boot in om achterin te voelen en inderdaad. De dop zit er niet in! Shit, snel de trailer weer klaar gezet, auto er weer voor, een paar keer steken en snel de boot aankoppelen. We draaien als een gek aan de lier. In de boot stond echt al een goede laag water, dus de boot weegt verschrikkelijk veel. De lier houd het goed vol en zo krijgen we de boot weer terug op de trailer. De boot loopt inmiddels leeg door de opening. Ik bel Robert op om te vragen waar die dop is. Hij moet in de boot liggen bij de tank of achterin. Gelukkig vinden we de dop inderdaad achterin de lekbak. Gelukkig is deze er dus niet onderweg uit gestuiterd. Nu alleen even wachten tot de boot leeg is...


Als de boot dan leeg is en de dop er weer opzit, gaan we weer te water. De spullen liggen nog in de boot dus snel de auto en trailer weg zetten en die boot in! Om 06:40 varen we weg. Helemaal niet verkeerd na al die tegenslag. Op naar de eerste stek!




Het is echt heerlijk weer, wel wat fris, maar daar kan je je tegen kleden!

En zo komen we op de eerste stek. Werpen, met groot aas. Dat is de tactiek. Van te voren hebben we afgesproken om 1 tactiek aan te houden, anders ga je misschien te snel wisselen wat niet nodig is. Dus dat is wat we gaan doen. Werpen werpen en nog is werpen. We beginnen op de zelfde plek als de vorige keer met al die actie. Nu ook, zie we veel witvis springen en ook veel witvis op het scherm van de fishfinder!


Het lag er dus helemaal vol mee! Maar de snoek had géén zin. Zonde. We proberen alles, maar Dennis moet het doen met een volger en ik met niks. Aan de andere kant van onze stek proberen we het dan opnieuw, maar helaas is daar bijna geen witvis te vinden. Wel zien we een paar grote signalen op het scherm, maar ook die willen niet bijten. Op 1 moment zie ik 3 grote signalen en laat de grote pigshad zakken naar het taluud. Ik zie mijn shad op de fishfinder zakken en ik zie een groot signaal omhoog komen maar helaas blijft deze vlak onder de shad en zakt daarna weer naar de bodem. Het had even gaaf geweest als deze snelle gedachte spin zou werken, maar helaas.

Het is inmiddels 9 uur en varen nog even naar de begin stek waar het nog steeds stikt van de aasvis. Maar het wil gewoon niet mee werken. Dan kijken we elkaar aan en zegt Dennis dat we dan toch maar moeten trollen misschien? Het is niet wat we voor ogen hadden, doorgaan tot het einde met werpen, maar dit ziet er niet best uit. Ik stel voor om gewoon rustig terug te trollen naar de trailer helling. 
De hengels gaan uit en we gaan rustig varen. Met een km of 4 per uur varen we terug.

Bijna aan het einde van het kanaal gaat ineens heel langzaam mijn hengel dubbel. Meestal is dat vuil, zeker met aasjes die diep gaan houd ik daar vaak rekening mee. Aan die hengel zit de Nils Master Invinceble 25 cm. Een groot aasje waarmee ik al heel lang wat probeer te vangen. Deze plug gaat makkelijk een meter of 3-4 diep. Ik had nog tegen Dennis gezegd dat ik iedere keer deze plug er aan hang omdat ik ervan overtuigd ben dat ik er een keer wat mee moet vangen!
Maar nu gaat de hengel dus langzaam dubbel, wat op vuil duit. Maar al snel zegt Dennis dat het vis is als ik de lijn ophaal. Ik voel het niet, want de vis houd zich erg rustig. Bij de boot neemt ze nog een keer een duik maar dan ligt ze toch snel in het net.

Door de trage en vage dril had ik niet meteen een grote vis verwacht, maar zo in het net liggend ziet de vis er toch wel groot uit. Het onthaken gaat wat lastig omdat er 3 dreggen aan het aas zitten, maar het lukt toch. De valt ook wel op dat de kop er niet al te mooi meer uit ziet. 1 kant mist de bovenkaak voor een deel en het is een beetje een duckface snoek! Maar wel prachtige kleuren en patroon op de vis!




Maar met 94 cm is dit een hele beste vis. Voor het seizoen had de vis wel wat dikker mogen zijn, maar al met al een prachtige vis. Heerlijk om toch weer is met een vis in de handen op de foto te mogen en dat het ook gelijk een lange vis is, is alleen maar beter. Top!

We trollen nog wat verder maar helaas blijft het dus bij deze ene vis. 
Uiteindelijk parkeren we de boot weer om kwart over 12 bij Robert. Een kort maar krachtig dagje! En als alles mee zit, dan is dit prima te doen om de boot te gebruiken voor een paar uurtjes. Op naar de volgende visdag!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews