Dagje met Joseph

Alweer een tijdje geleden dat deze afspraak gemaakt werd. Maar afgelopen zondag moest het dan gebeuren. We hadden 2 keuzes. Of achter bij hem in de wijk sloten trollen, of het grote water op.

Het was nog niet koud genoeg geweest voor de visserij in de wijksloten, dus werd het het grote water!

Joseph had een plan gemaakt. Doodazen in de ochtend en in de middag nog even met wat kunstaas gaan trollen. In eerste instantie om 7 uur afgesproken, maar eigenlijk vonden we 6 uur een betere tijd. Het duurt toch altijd even voordat de boot in het water ligt.

Dus om 6 uur afgesproken bij de trailer helling in de buurt. Even de spullen overgooien in zijn auto en hup naar de trailer helling. Rond half 7 varen we met de boot weg, in het pikkedonker. Helaas ook met regen. Volgens de buienradar zou het 6 uur droog moeten zijn maar het regent nog best wel eventjes door, gelukkig niet al te hard, maar toch.

We komen aan op de eerste stek, en rond een uur of 7 gaan de eerste dobbers te water. Het duurt alleen wel even voordat we wat actie krijgen. Maar gelukkig komt die dus wel. Ineens ben ik 1 van mijn dobbers kwijt. Even contact zoeken en gelijk aanslaan! Niet te lang wachten met dit soort dingen. Helaas stond de slip veelste slap van de molen waardoor ik in het niks sla. Snel de slip strakker draaien en nog een keer slaan, dan is het gelijk hangen. De vis voelt niet heel zwaar en dat blijkt ook wel bij de boot. Een mooie snoek van rond de 80 cm ligt vrij snel in het net!


Met het meten blijkt de vis de 80 cm niet eens te halen. Het stopt bij 78 cm, maar desondanks een mooie vis!
We blijven nog even zitten op deze stek wat binnen een mooie tijd weer een vis oplevert. Wederom voor mij. Net als ik de dode aasvis in het midden van de sloot heb geworpen, verdwijnt deze vrij snel onderwater. Even zoeken naar contact met de vis en we slaan weer aan. Dit keer verloopt het wat beter en een mooie vis komt naast de boot te voorschijn.

Joseph is er weer rap bij met scheppen, dus de vis kan ook weer mooi even op de foto! Even meten verteld ons dat de vis een mooie 94 cm is!


Na deze vis blijf het stil op de stek. Joseph krijgt nog een aanbeet maar de vis laat snel weer los helaas.

Op naar de volgende stek en het spelletje begint weer opnieuw. Dobbers uitwerpen en wachten. Niet helemaal mijn soort visserij. Normaal heb ik er wel een hengel naast met kunstaas om nog wat bezig te blijven. Maar nu bevalt het me prima. Gezellig gezelschap, beetje ouwehoeren over van alles. Alleen soms duurt het wachten wat lang. Vaak heb ik te hoge verwachtingen van het doodazen. Maar dan krijgt Joseph toch beet! En hoe. Hij slaat aan en hij merkt gelijk dat het om een beste vis gaat. De vis neemt een paar mooie runs, even moeten de hengels aan de kant, maar moet het dan toch opgeven en de vis word geschept!


Een prachtige vis van 108 cm!

Wat een buffel, super gaaf! Alle hengels liggen er alweer snel in. En dan meld zich ook de 2e vis voor Joseph! De vis is zo rond de 70 cm, maar zit losjes gehaakt. Joseph wil de vis liever niet scheppen en kijken of het lukt zonder te scheppen, maar de vis ontdoet zich al vrij snel van de haak. Maakt niet uit, de vis telt sowieso mee. 

We proberen nog een derde stek. Heerlijk in het inmiddels goed schijnende ochtend zonnetje. Daar gaat wederom 1 van mijn dobbers onder. Blijft een mooi gevoel, het er achter komen dat een dobber verdwenen is. Wetende dat je beet heb. Het moment van aanslaan is het moment dat je er achter komt wat voor vis je gehaakt heb. Ook deze keer voelt het goed aan maar je merk direct dat het geen gigantische vis is. Dit keer is de gevangen vis 82 cm. Een iets misvormde bek, maar wel een prachtige vis!


Joseph krijgt nog een keer beet op een dobber die recht naast de boot ligt. Helaas staat zijn molen niet goed open dus de vis voelt weerstand en laat snel weer los.

Dat was de laatste actie. We besluiten te gaan trollen.

Met het wegvaren uit de haven stuitert mijn aas over de bodem. Terwijl dit gebeurd komt mijn aas een soort van vast te zitten maar ik sleep het wel mee. Het blijkt een dikke vislijn te zijn. Raar genoeg zit het nog aan 2 kanten vast. We zitten zover van de kant af dat ik niet vermoed dat het een lijn is waar iemand nu mee aan het vissen is. Helaas is het tegenovergestelde waar. Een paar Duitsers hebben vanuit hun huisje de lijnen ver, heel ver uitgevaren. We brengen de hele rotzooi naar de kant waar ze hun excuses maken en ons nog een biertje aanbieden die we afslaan. Wat een idioten, zover weg vissen. 

We varen weer verder en na een tijdje heeft Joseph dan beet op zijn 50 cm burbot!




Een mooie snoek van een cm of 80 mag even voor de camera poseren.

Gaat het dan ook nog lukken om met het trollen om een paar knappe vissen te vangen?
Maar hoe Joseph ook zijn best doet om ons naar de vis te sturen, laten die het toch echt afweten. 



We besluiten maar terug te trollen naar de helling. Ik wissel mijn aas nog 1 keer om naar wat kleiners, de 9 cm Hornet. Dit blijkt een goede keuze als ik daarmee de laatste vis van de dag vang. De vis heeft het aasje alleen zover naar binnen gezogen dat ik de vis in het water onthaak. De vis zal ergens rond de 70 cm zijn geweest!



Een mooie laatste vis, van een hele mooie dag. We hebben vis gevangen en ook nog mooie formaten. Dik tevreden gaan we terug, al hadden we er stiekem wel wat meer van verwacht.



Op naar de volgende mooie vis dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews