"Braassem"ermeer

Een dag waar ik flink naar uit had gekeken. Laatste keer al lekker met Mike op pad geweest met de boot. Toentertijd ook Dennis benaderd om mee te gaan, die kon toen niet. Maar daar kwam wel deze afspraak uit voort!

Samen met Dennis zou ik een dagje met de boot weg gaan. Het is altijd even afwachten wat het weer doet. Meestal staat er te veel wind om lekker op het grote water te vissen. Dit keer zou de windkracht niet hoger zijn dan... 1. Windkracht 1, dat is weer de totaal andere kant. Maar beter dat, dan heel veel wind... Voordat je verder klikt, dit word een uitgebreid verhaal... Er is een hoop frustratie wat er even uitgeschreven moet worden..

Dit keer iets eerder afgesproken. Om 7 uur bij de boot. Het werd uiteindelijk 10 over 7, maar dat mocht de pret niet drukken. Dennis had 's ochtends alvast de sluis even open gedaan naar de goede kant, dus dat scheelde alvast!


De boot volgeladen, spullen geinstalleerd, gaat altijd wat tijd overheen! Dan de motor aantrekken, en hopen dat hij het snel doet. En ja hoor, een paar keer trekken en starten maar! Zo rond een uur of 8 varen we dan de Braassemermeer op! Heerlijk. Zo in de vroege ochtend, op weg naar de visstek!


Voordat ik verder ga, even een terug blik. Vorige week donderdagavond was het koopavond bij Hotspot Fishing. Ik was er al een tijdje niet geweest, dus Tom (eigenaar) had gevraagd wanneer ik weer gezellig langs kwam. Dus vorige week langs gegaan. Altijd gezellig, bakkie koffie, slap ouwehoeren, maar ook heerlijk om kennis te delen of te ontvangen! Ik sprak met o.a 1 van de andere gasten daar over het vissen op het grotere water. Ondanks dat ik het in Zweden ook heb gedaan, blijft het hier toch anders. Hier heb je niet zoveel structuur onderwater als daar. En, niet geheel onbelangrijk, ik heb hier niet zo een bóót als daar. Hoe ga je te werk als je niet al die luxe van zo een luxe boot hebt? 
Daar kreeg ik even een snelle beknopte uitleg over, hoe je zoiets het beste kan aanpakken. Uiteraard is het met al die apparatuur wel makkelijk, maar het is zeker niet nodig. Beetje wind, juiste manier van drifte, waar werp je... enz enz. Het was een leerzame avond en ik stond te popelen om het uit te testen in de praktijk!

Terug naar afgelopen zaterdag. Tijd voor de praktijk. We komen aan op de plek. Het word 'het gat' genoemd op dit meer. Over het algemeen is het meer tussen de meter en 3,5 meter diep. Dan heb je nog de vaargeul, die varieert tussen de 4 en 5 meter diep. En het gat, wel tot 20 meter, met soms super steile taluuds. 
De wind was ons dus echt gegund. Het rustige windje zorgde er voor dat we mooi rustig konden driften. We zoeken een plek uit, ver van een paar boten die aan de andere kant van het gat liggen. Ik ben er niet zo van om daar dan tussen te gaan liggen, al liggen ze vast en zeker niet voor niks aan die kant. 
Toch eigenwijs kies ik dus deze kant uit. Niet veel later komen er nog een paar boten bij die ook hier bij komen te liggen. Drukke bedoeling dus. Maar goed, niet te veel op letten en lekker gaan vissen. De fishfinder heeft op het wat diepere stuk een paar mooie aaswolken laten zien. Ik leg de boot om te beginnen op het ondiepe. 2 Meter diep, het taluud loopt hier dan vrij snel naar de 5 meter en dan (nog steeds snel, maar iets minder snel) naar de 10 meter.
Dennis had zijn hengels al klaar en begint met werpen. Ik pak de ERC Hellhound. De boot ligt inmiddels boven de 4 meter diepte volgens de fishfinder. Ik tik de jerkbait binnen. Ineens sla ik een slappe lijn. De jerkbait is dus van positie veranderd waardoor ik dus de volgende tik de jerkbait niet voel. Een aanbeet dus? Ik tik nog een paar keer en vlak bij de boot zie ik iets achter de jerkbait aan komen. Ik houd me rustig en zie een mooie snoek vol de jerkbait pakken naast de boot. Een hoop gespetter en de snoek duikt de diepte in! Dennis zag de vis ook. Inmiddels liggen we met de boot bij 8 meter diep water. Ik laat de vis even z'n gang gaan. Vol met adrenaline volg ik de vis die de diepte in duikt. 'Mooie vis' roep ik nog. Wat een heerlijk gevoel, zo een sterke snoek! En dan... Dan voel ik ineens iets langs mijn lijn gaan. Schelpen/mossels... Eerste wat er door mijn hoofd schiet, een schelpen bank, dat word de lijn checken straks. Dan ineens voelt het alsof de vis zich aan het vast zwemmen is. Ik zeg het gelijk tegen Dennis, 'de vis zwemt zich vast, maar zit er nog aan'. Maar dan merk ik al snel dat het aas inmiddels vast zit.... En de vis weg is... G*dv*r....
Het aas is niet los te krijgen, ik pak snel de kunstaas redder en laat deze zakken. Al snel heb ik beet. Ik til het geval van de bodem los. Het is erg zwaar en dan moet het ook nog is 8 meter omhoog. Eenmaal bij de boot blijkt het een winkelwagen te zijn... Een winkelwagen. Midden op het meer. Op 8 meter diepte. Hoe groot is de kans, dat je midden op een meer, op 8 meter diepte vast komt te zitten aan een winkelwagen. Had ik de vis maar eerder afgeremd... Dan had ik met een prachtige vis op de foto gekund!

Maar goed, dit gebeurd in de eerste 10 min. We hebben nog een hele dag! Vol goede moed gaan we verder! Terwijl we die winkelkar omhoog aan het halen waren, hoorde we al overal geplons om ons heen. Nu zien we ook wat het is. Zo ver als je kan kijken is er springende vis te zien. Grote vorens, soms een brasem, en soms het idee dat je misschien wel een snoeken vin ziet. Van gekkigheid weten we niet waar we moeten werpen. Na een paar min word het rustiger met het gespring.
Een kwartiertje verder is het voor Dennis dan raak. Hij staat te werpen met een Pigshad Jr. We hebben het er net over dat de andere vissers volgens ons veel aan het snoekbaarzen zijj. Hij stopt op een bepaald moment met indraaien, en kijkt achterom en heeft het er over dat die boot achter ons ook aan het snoekbaarzen is. Het moment dat hij weer gaat draaien krijgt hij een dikke aanbeet! De hengel gaat goed krom en we zien aan het kopschudden dat het een mooie vis is. De vis komt langzaam richting de boot. Eenmaal het wateroppervalkte doorbrekend, zien we een dikke rug! De vis word geschept en we staan in die boot te springen als 2 kleine kinderen! Onthaken is niet nodig, daar heeft de vis zich inmiddels al van ontdaan. Dan gaat Dennis de vis er uit halen. En wat een bak. Wat een beauty.... Foto's zeggen meer dan 1000 woorden. Let vooral op de glimlach van Dennis!



Een prachtige dikke bak van een vis. De vis meet 98 cm! Net geen meter! 
De vis mag na de foto shoot snel weer terug. Als de vis weg zwemt, kijken we elkaar lachend aan en geven elkaar een boks en een schouderklop. Dit is vissen, dit is samen vissen vangen. Dit is gewoon genieten. Wat een vis!! Dennis noemt het zelfs de mooiste vis die hij in Nederland gevangen heeft!

Na deze vis zit het gevoel er helemaal in, dit moet het gaan worden. Nu moeten er vissen uit gaan komen. Weer zien we om ons heen allemaal vis srpingen. Wat is dit toch? Het houd ook voor ons idee niet op. Maar wederom is er geen snoek die we tijdens het gespring van de aasvis te pakken krijgen.

Als we dan weer even verder zijn dimt mijn enthousiasme een beetje in. Ik denk weer steeds meer aan die verloren vis. Dit zal toch niet mijn enige aanbeet zijn geweest?
Na een verre worp met de savage gear lin thru roach, krijg ik toch een aanbeet! "Ja, hangen" roep ik. Maar de vis laat zich snel mee slepen. "Geen grote vis hoor" zeg ik nog. Eenmaal bij de boot valt mijn mond open van verbazing.... Een brasem, een hele lap ook. Ik denk dat deze wel over de 50 cm heen gaat, maar man, wat een vies ding. Snel die haak eruit tikken. Dit wil ik niet in mijn schepnet en al helemaal niet in de boot.

Helaas was dit ook gelijk de laatste actie. De wind valt ook compleet weg waardoor driften erg lastig word zonder elektro motor. We besluiten toch maar wat te gaan trollen over het gat. Het werpen hebben we even gehad. Na een kwartiertje trollen komt mijn planerboard (na het ondieper zetten van mijn aas) in de knoop met de lijn van Dennis. Ik draai binnen en loop wat te knoeien met de lijn los halen als er ineens een hoop gespartel aan het einde van Dennis zijn lijn is. Ja hoor, hij heeft weer beet! Gelukkig valt het planerboard snel uit de lijn van Dennis.

Motor neutraal, hengels indraaien en scheppen die vis! Yes! De 2e mooie vis in de boot! Beetje knoeierig, maar allemaal gelukt!


Prachtig getekende vis!!

Dan trollen we nog wat verder, zonder resultaat. We varen richting de kant om daar nog even wat uit te werpen. Opzoek naar de wat kleinere vis, om maar wat in die boot te krijgen. Helaas blijft het bij 1 lossertje voor Dennis. 

Inmiddels gaan we de middag in. We gaan toch nog even werpen op 'het gat'. We zoeken wat witvis op de fishfinder. Er is een stuk minder witvis dan in de ochtend. Als we dan toch wat vinden, gaan we als een gek werpen. Ik voel mijn aas weer ergens langs gaan, het voelt een beetje als een voorzichtige aanbeet en ik sla aan. Ja, weer vis! Maar net als ik dat denk, voel ik gelijk dat ik dit gevoel eerder heb gehad. En ja hoor. Weer een brasem... Dennis maakt het zelfde mee, hij slaat aan, en haakt ook een brasem... Nou, wat een feest dit! Een brasem festijn. Na nog een paar valsgehaakt brasems houden we het voor gezien. We trollen weer terug richting de sluis waar ik nog een mooie aanbeet krijg, maar blijft niet hangen. 

Dan maar de polder in om nog een uurtje te trollen in de kleine slootjes. Als ik in het laatste half uur een beetje me spullen opruim zegt Dennis ineens dat ik beet heb, en verdomd, ik heb beet! Een mooie kleine rakker, alleen erg rot gehaakt, dus probeer ik de vis in het water te onthaken. Geen mooie foto dus.

Toch nog een snoekje, en daar ben ik zeker blij mee, maar het helpt weinig tegen het gevoel van die ene vis. We meren de boot weer aan bij de lig plek. Het is niet anders. Ik had al zo een gevoel na die eerste mooie vis, dat dit mijn enige kans was, en dat bleek uiteindelijk ook zo. Ik heb het er met Dennis de dag zelf vaak over gehad en ook de avond erna, hoeveel pech ik wel niet had met die winkelwagen. En zelfs nu ik het van me afgeschreven heb, baal ik er nog van. Een vis kwijt raken/lossen, ach, dat kan gebeuren. Dat je een vis lost/kwijt raakt aan een winkelwagen als je ergens onder een brug, in de stad of een ander druk punt vist, tja, kan gebeuren... Maar de kans dat je midden op het meer, vlak boven een winkelwagen vist en de snoek er ook nog is besluit door heen te zwemmen... Die kans is gewoon nihil. Had ik die vis maar eerder afgeremd. Maar we doen er niks meer aan. Het enige wat ik kan doen, is weer gaan en weer gaan proberen, tot het wel lukt om via deze manier een bakbeest te vangen. Gelukkig was daar nog wel die prachtige vis van Dennis waar ook ik echt heel erg van kan genieten! Op naar de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews