Uurtje polderen

Afgelopen week appte ik even met Dennis. We hebben 17 oktober een afspraak staan om te gaan vissen! Tussendoor moet je dat wel een beetje warm houden door er even over te praten!

Het weer word echt steeds snoekeriger. De dagen worden donkerder, temperaturen dalen, regen doet de sloten weer extra vullen met wat water! De snoek is zich aan het klaar maken voor de winter. De snoeken die je gaat vangen worden steeds iets dikker en de kans dat je meerdere snoeken bij elkaar vind word groter. 

De snoek gaat zich vaak ook weer verplaatsen in de wateren waar ze zwemmen. Ze trekken soms de grote wateren af, opzoek naar de warmere binnen sloten waar de witvissen zich ophouden. Ze volgen dus gewoon de witvis. Witvis gaat ook meer in scholen zwemmen. Dat kan je in sommige sloten echt goed zien, zeker als de snoek dan gaat jagen. Hele scholen witvis schieten het water uit.

Het leuke van zo een blog is dat je kan zien op welke wateren je succes hebt gehad in welke periodes. Maar uiteraard onthoud je dat ook wel een beetje.

Maar ik dwaal af, ik had contact met Dennis....

Hij stuurde vrijdag middag een foto van een snoek, die had hij net gevangen op het moment van versturen. Niet veel later had ik weer 2 foto's binnen. Het ging op een bekende stek even goed los. Hij was al vaker succesvol geweest op die stek (1 keer 5 snoeken in een uur), alleen voor mij is het nooit een geweldige stek geweest. Ik heb er wel wat aanbeten gehad, ik heb er snoek gevangen zien worden, maar echt snoek vangen daar is me niet gelukt (voor wat ik me kan herinneren, misschien ooit is 1 gevangen...).
Het is een soort vloek die daar over heerst voor mij.

Vandaag wist ik aan het begin van de dag dat ik 's middags wel even een uurtje of 2 de tijd zou hebben. Dus ik appte Dennis vandaag, of hij misschien ook nog zou gaan. En jawel, Dennis zou samen met de kids daar even gaan vissen. Rond een uur of 3 afgesproken daar, maar Dennis zou wat later zijn. Dus ik zou eerst even een andere stek bevissen. Een stek waar ik veel vis gevangen heb, maar ze hadden nu geen trek. De witvis was al wel vol op aanwezig!

Ik stuurde Dennis een appje of hij wilde zeggen als hij naar de andere stek zou gaan, als antwoord kreeg ik dat hij er net aangekomen was. Ik snel naar de stek toe en eenmaal daar aangekomen zie ik Dennis al met een kromme hengel staan! Snel er naar toe gelopen, de vis lag al op de kant en hij was bezig met onthaken en de foto!

Super mooie vis! Echte polder snoek!

En nu snel met z'n alle door. Het is een drukte van jawelste langs de water kant. We staan met z'n 5en te vissen! Nou ja, de kinderen proberen het in ieder geval, maar zijn ook snel afgeleid! 

We proberen her en der wat te werpen en ook ik krijg een aanbeet, maar helaas blijft deze niet hangen! Met de 2e aanbeet die ik krijg van deze vis word duidelijk waarom, de vis is niet al te groot. Ach, dat maakt het allemaal een stuk minder zuur dat ik de vis mis!

Bij de volgende stek duurt het niet lang voordat Dennis weer beet heeft. En wat voor 1. Als ik dichterbij kom om te scheppen zie ik dat deze vis echt wel richting de meter gaat. Man, wat een kop! Ik probeer de vis te scheppen maar dit gaat compleet mis. Op 1 of andere manier heeft de haak het net zo gemaakt dat deze niet meer helemaal uit vouwt, de vis hangt met het aas aan het schepnet vast en zelf buiten het net. Dit is echt zo een situatie waar de vis 1 klap geeft en dan in de diepte verdwijnt. Ik besluit de vis maar met de kieuwgreep te landen. Het kost wat moeite maar het lukt toch nog. Gelukkig maar, deze hadden we niet kwijt willen raken!

Na wat langer meten komen we toch echt niet verder dan 97 cm, maar wat een bak! Ondanks dat ik hem zelf niet vang, is het wel genieten hoor. Zeker om hem ook even mooi op de foto te zetten!



Wat een vis!

Nou, nadat de vis weer rond zwemt, is de zoon van Dennis wel klaar met zijn aasje en wilt nu die van papa. Dennis is de moeilijkste niet en geeft zijn hengel weg en pakt die van zijn zoon. 3 worpen later staat Dennis tot ongenoegen van zijn zoon weer met een kromme hengel! Dit keer een wat kleinere maar zeker niet ongewenst!

Maar na deze vis houd het op deze stek toch ook wel weer op. Zeker weten dat je hier vanuit de boot veel meer kan vangen. Veel stekken kom je door de hoge rietkragen niet bij. Maar desalniettemin wel het maximale uit deze stek weer gehaald. Zoals ik gewend ben als ik met Dennis ga vissen, heb ik weer is keihard geblankt.
Was een gezellig uurtje en op naar de 17e! Fingers crossed voor goed weer en kijken of ik dan in ieder geval niet blank....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews