Seizoens opening!

Dit is mijn 10e keer op dit blog dat ik schrijf over de seizoens opening. Dit is inmiddels het 11e jaar dat ik schrijf op dit blog. Inmiddels hebben we ook al meer dan 50.000 views op mijn blog. Een gemiddelde van +- 4500 per jaar wat een prima gemiddelde is voor een amateur blog! De laatste tijd niet veel berichten. Inmiddels ben ik vader geworden van Lotte! De laatste keer dat ik schreef was dat allemaal nog niet gebeurd.

Logisch dat ik dan geen tijd had om te vissen in maart. En uiteraard is het in april en mei gesloten tijd, dus kan je helemaal niet vissen. Ook zat er geen trip naar Zweden in dit jaar, dus ja, dan word er maar weinig gevist.

Genoeg daar over, op naar de opening van het seizoen!


Zoals we de laatste tijd al vaker mee maken was het weer zomers tijdens de opening. De laatste paar jaar komt de gesloten tijd niet overeen met de paaitijd van de vis. Al in februari-maart word er volop gepaaid en is de vis al ruimschoots klaar in april en mei. Maar goed, dat is een hele andere discussie. Het nieuwe seizoen werd vandaag dus geopend!

Afgelopen donderdag avond ook weer even langs hotspot fishing geweest. Ik had mijn vis spullen opgeruimd en een hengel verkocht omdat ik deze niet veel gebruikte. Ik zocht nog wel een andere hengel in een bepaald segment, namelijk één voor de kleine shadjes en plugjes voor de snoek. Dus dan zou je al gauw ergens rond de 5-10 tot 30-40 grams hengeltje moeten hebben. Dit wilde ik dan wel met een reeltje. Een reeltje vind ik steeds prettiger vissen dan een molen, maar met de reel hengels die ik nu had kon ik dat kleine spul gewoon niet vissen.

Dus ging ik even bij Tom van Hotspot Fishing langs voor wat advies. Hij had een een paar mooie hengels staan. De keuze kwam bij 2 uit. 1 St.Croix en een Savage Gear. Om een (nu al veelste) lang verhaal kort te maken, uiteindelijk werd het de Savage Gear met een prachtig Lew's reeltje!




De reel en hengel passen perfect bij elkaar. Ik was dus erg benieuwd hoe het zou vissen! Tot nu toe weinig ervaring met licht vissen met een reel.

Om 8 uur vandaag afgesproken met Dennis. Niet te vroeg want we zijn geen ochtend mensen. We zouden beginnen in de wijk sloten. Heerlijk beetje struinen en de vis moest er gewoon zijn.
Het park waar we begonnen was helaas niks, op 1 volger na die zich maar 1 keer liet zien. In ieder geval wat gezien. In de sloten verderop kreeg Dennis een volger, ook niet over te halen helaas. We komen daarna bij een iets groter watertje uit. Mooie riet kraag en wat meer werp ruimte.

Maar ik merk dat ik nog niet scherp ben. Tijdens het werpen loop ik een beetje verder. Ik kijk een andere kant op en voel ineens geen spanning meer op mijn lijn. Een snoek heeft toegehapt en komt dus naar me toe zwemmen en ik loop ook nog is die kant op. Veelste slappe lijn en veelste laat met aanslaan. Helaas! Zo zie je maar dat je wel goed op moet blijven letten. Gelukkig is het 5 min later wel raak voor mij. Ik zet de haak goed en de dril met mijn nieuwe hengel kan beginnen. Dit snoekje van een cm of 50 geeft een mooi gevecht op deze hengel! Het is ook een wilde. Als de vis langs de kant ligt neem ik deze in de kieuwgreep maar spartelt een aantal keer goed waardoor ik maar weer los laat. Dit gebeurd nog een keer, maar daarna krijg ik de haak er toch gelukkig wel goed uit. Op het moment dat ik de haak eruit tik, spartelt de vis nogmaals en valt weer uit mn handen, maar de snoek blijft versuft liggen langs de kant waardoor ik deze in de kieuwgreep eruit kan halen. Even snel een foto en weer zwemmen!


Op naar meer! We vissen nog heel wat sloten af en dan sluit ook Robert zich aan bij ons! Zo vissen we door met z'n 3en. Dennis krijgt nog een aanbeet van een flinke snoek maar helaas blijft die niet hangen.

Als we dan weer bij een kleine vijver uit komen, krijgen we weer wat actie. Dennis heeft een volger en Robert vangt een mooie snoek op zijn busterjerk van een cm of 40, maar helaas lost hij deze vlak voor de kant. Dennis vangt niet veel later daar een mooie snoek van een cm of 70.


Hierna hebben we geen actie meer in geen enkele sloot die we bevissen. Even een korte pauze met koffie bij mij thuis en we gaan weer op pad naar wat oude vertrouwde sloten. Helaas was dat geen succes. Ik krijg één aanbeet wat voelt als vuil wat ik van de bodem til. Toch gaat het bewegen maar ik heb niet goed aangeslagen waardoor de vis dus los schiet. Dit voelde erg groot maar we zullen het nooit weten. Inmiddels was het ook al middag en werd het warm. En met dat zonnige weer erbij is dat meestal geen succes.
We stoppen vroegtijdig. Volgende keer vroeger beginnen of 's avonds nog een keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews