Lente in aantocht

Jaaa, afgelopen week schreef ik nog dat ik weinig gevist had en dat het tijd werd voor wat vistijd, was het deze dag weer even raak. De hengel kwam aan het einde van de middag te voorschijn en vertrek samen met mijn vrouw richting een bekende stek. Met de lente in aantocht moet hier vis zitten.

Overigens heb ik altijd wel vertrouwen in deze stek. Vandaag heeft hij mij ook niet teleurgesteld.

We gingen dus lekker even 2 uurtjes de polder in. Een plek waar vaak wel een paar kleine snoekjes te vangen zijn. En nu ook. Na een half uurtje vissen is er dan actie. Een misser zie ik achter me plug. De vis heeft geen haken gevoeld dus er is nog kans. Ik werp een paar keer over dezelfde plek, maar geen vis meer te zien. Dan maar even de plek met rust laten en even een ander hoekje bevissen om daarna terug te komen.
Na 5 min probeer ik het weer en dit keer wel raak! Een leuk snoekje eindigt in het net en onthaakt zichzelf al eigenlijk. Scheelt weer, dus de vis uit het net getild en even poseren voor de foto!


Het blijft dan even stil. Het is heerlijk weer, het zonnetje in de rug, een nog ietwat fris windje, maar genieten. Overal natuur geluiden. Paarden die voorbij komen, ganzen die heen en weer vliegen en dat alles bij een langzaam ondergaande zon. Het enige vreemde geluid is het geluid van een reel die in z'n vrij gezet word, het geluid van door de lucht vliegend kunstaas, een reel die afloopt en een plons in het water van een nepvis... Mooier kan het niet.
Het is te laat om nog van stek te wisselen dus besluit ik de sloot maar af te lopen. Een stuk waar ik nagenoeg nog nooit actie heb gehad. Maar nu halverwege de sloot in ene wel. Uit de kant schiet een kolk, maar ik voel niks in de hengel. Ik laat het kunstaas even stil hangen en draai weer in. Het voelt wat vreemd maar niet als vis. Toch zit de vis er aan maar komt dus ook snel weer los... Balen! Maar er zit dus toch vis in deze sloot!

We lopen verder en zijn bijna op het keerpunt aangezien de zon al bijna onder gaat. Ik werp langs het kantje zodat de jerkbait langs de afgestorven plantjes zwemt. Dan ineens zie ik ondanks het troebel water een grote bek open gaan waar mijn jerkbait compleet in verdwijnt. Een prachtige snoek aanval! De snoek zwemt echter direct de kant in, maar nadat de vis voelt dat het gehaakt is zwemt het daar gelukkig weg. Halverwege de sloot lanceert de snoek zich even uit het water. We zien een dikke vis die de 90 cm aan gaat tikken of voorbij gaat!
Mijn vrouw schept de vis netjes het net in! Yes!! Zo blij als een klein kind ben ik met deze vis. Wat een bak, wat een vis, hier doe je het voor!

De vis is nog erg druk op de kant, en de plug zit ver gehaakt. De bek gaat met moeite open maar de plug is er met 5 seconden uit. Even de vis afspoelen voor de foto, want deze vis mag even poseren! Na de foto's even meten, en tot mijn verbazing gaat hij niet verder dan 88 cm! Ik wil de vis nog wegen maar helaas is de batterij op van de weegschaal.



Een prachtige dikke winterse polder snoek! Genieten dit! De vis gaat terug en zwemt netjes weg.
We proberen nog een stukje maar vind het wel goed. Het is een zeer geslaagde visnamiddag geworden, ik had in gezet op een klein snoekje, en die was al gevangen en dan dit is extratje alleen maar mooi meegenomen!

We pakken de spullen in en besluiten lekker naar ons warme huisje te gaan om op te warmen van de koude wind en het koude water! Geweldig weer om zo een vis gevangen te hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews