Aantallen vangen!

Ja, vandaag was dan eindelijk de dag aangebroken dat ik met Joseph van het Snoek-Forum had afgesproken! Het stond al heel lang op de planning en het moest en zou dit jaar nog gebeuren. Eindelijk waren we op een datum uitgekomen. 9 november zou het worden. Niet me favoriete periode in het jaar wegens de kou e.d. maar goed, even doorbijten, warmte pak aan en gaan!

En wat een goede keuze...

Om 8 uur was ik bij Joseph. Even een bakje koffie en even wat praten. Even halen we het onderwerp Zweden nog even aan, hij zou er toch maar al te graag heen gaan volgens mij.
We gaan de boot te water laten. Hij vraagt mij de boot even naar zijn huis te varen, heel kort stukje. Dan kan hij de auto mooi even terug brengen.

Als ik bij ze huis aankom, leggen we de boot vast, en gaan we de boot inladen. Het gaat alweer steeds meer kriebelen... Het is erg snoekerig weer. Grauw weer, klein beetje wind en dreigende luchten. Ik hoop gewoon op weer een keer vis in de boot.

Rond 9 uur varen we weg. Joseph legt uit dat al dit water nagenoeg 1 meter diep is. En daar is geen woord van gelogen. Overal is het tussen de 0.7 - 1.2 meter diep. Eigenlijk verwacht ik er niet te veel van. Toch zoek je altijd wat meer water op waar wat meer diepte verschil in zit. Maar hier moeten we dus opzoek naar de schuilplekken. En gelukkig weet Joseph die echt te vinden! Overal waar we varen komt het ene na het andere verhaal boven. En nagenoeg bij elke plek waar hij over verteld dat hij vis gevangen heeft, krijgen we actie, zien we vis jagen of vangen we zelfs vis!

Ik besluit in het begin gelijk de Salmo Fatso er aan te hangen. Mooie plug voor in de koudere periodes, en loopt ook lekker ondiep.

Zoals de een van de eerste sloten die hij in wil varen, een doodlopend slootje. Volgens hem in de winter altijd erg gunstig! Dus we varen er in, en halverwege de sloot mag ik de eerste vis vangen! De 2e dreg zit alleen erg dicht bij zijn oog gehaakt. Ik vis de Fatso dan gelukkig zonder weerhaken. Het onthaken loopt verder soepel en daarna mag de vis even op de foto!


We varen weer verder tot het einde van de sloot. Eenmaal op de weg terug zien we ineens dat er gejaagd word. Als de boot dichterbij komt zie ik ineens alle witvis weg schieten en kan ik duidelijk zien dat er een snoek achteraan zit. Niet veel later heeft Joseph een mooie aanbeet op zijn Line Thru Roach, maar helaas blijft de vis niet hangen. We varen nog 1 keer heen en weer maar dan klapt de snoek nog 1 keer op een echte vis vlak bij het kunstaas van Joseph. Helaas!

Hierna varen we nog wat stukjes uit en overal hebben we wel wat actie of zien we actie. Daarna varen we de polder in. Wat Joseph al voorspelde, hier heeft hij meestal weinig actie, en zo nu ook. Prachtig water, mooie kantjes, maar nergens vis. Tot we bij een brug aan komen. Het stikt er van de wit vis, en continu word er gejaagd. Maar pluggen pakken, ho maar... Helaas. We varen weer verder. We komen bij Enkhuizen in de buurt. Hier varen we dus weer het stadswater in, en niet heel veel later is er dan weer vis! Een klein snoekje heeft Fatso wederom gepakt!


Deze word naast de boot maar even onthaakt. De vis is zo druk. Een stukje verderop is het wederom raak. Dit keer is het een beter snoek! 75 cm meet de vis uiteindelijk, wederom op de Fatso!


Mooie vis en leuke dril!

Na deze vis varen we weer rustig door. We komen langs een stuk waar niet duidelijk staat aangegeven dat de vaart gestremd is, het bord staat bij de verkeerde vaart, waardoor we dus een doodlopende vaart in varen. We keren weer om even vervolgen de geplande route. Wederom vang ik in korte tijd nog 2 kleinere snoekjes. Allebei naast de boot onthaakt.



We varen nog 1 sloot in waar Joseph veel verwacht, maar helaas blijven de aanbeten uit. Maar bijna aan het einde van dit ommetje krijg ik toch nog een mooie aanbeet van een snoek van een cm of 60! Hoppa!


Dan komen we bij een nieuw stuk water waar we besluiten om even met doodaas te gaan zitten aangezien we dan even droog zitten, en we de spullen niet voor niks hebben meegenomen. Helaas is het niks op deze manier. We gaan nog even slepen met doodaas, maar na 1 lange vaart gehad te hebben zonder een stootje stoppen we daar ook maar mee.


Dan het laatste stukje toch nog maar even slepen en weet daar uiteindelijk ook nog 1 snoekje te vangen.


Inmiddels zit ik op de 7 snoeken. 1 keer eerder voorgekomen dat ik zoveel snoeken wist te vangen, en dat was in Zweden. Al lag de gemiddelde lengte daar een stuk hoger, was dit ook heel erg leuk! Op het allerlaatst mis ik nog 1 snoekje. Bijna 8 snoeken op de dag gevangen dus. Al met al nog zeker een stuk of 6 aanbeten gehad en nog 2 missers. Hadden er dus nog veel meer kunnen zijn. Echt een top dagje gehad, ondanks de regen en de kou!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews