De eerste van 2016

Aller eerst iedereen de beste wensen voor 2016! Dat het maar een mooi jaar mag worden, hoop vis gevangen mag worden, vele PR's verbroken worden enzovoort enzovoort! De eerste afspraak voor dit jaar was vorig jaar al gemaakt. Samen met Mike weer even achter de snoeken aan!

Uiteraard weer even met de polder in het achterhoofd wat eerste stekken afgevist! Ik was van plan dit keer het grotere aas links te laten liggen en te focussen op wat kleiner aas.

Helaas roept die Pig Shad Jr. toch altijd erg hard vanuit die viskoffer! Ook deze keer gaat hij toch maar aan de speld. Dit keer heb ik wel me lichtere jerkbait hengel mee. Wat werpt dat als een zonnetje, zo licht allemaal, heerlijk!

Op de eerste stek krijg ik al gelijk een mooie 80+ volger die helaas niet hongerig genoeg is om toe te happen. Tot 3 keer aan toe krijg ik de snoek te zien, opent af en toe z'n bek, maar hapt niet toe... Na een tijdje vind ik het genoeg geweest, op zoek naar de volgende snoek!

Ik had de laatste keer een hele mooie sloot gezien, alleen was dit een afgesloten gedeelte. Ik ben er altijd wat meer van als water ergens in verbinding staat met groot water, maar goed, het was te proberen! Het eerste stuk is het doodstil. Ik vis dit keer met een klein streamertje op een licht hengeltje, prachtige manier van vissen, maar het streamertje is niet echt heel ideaal en mis net een beetje gewicht om lekker te werpen. Misschien maar is op zoek naar mooie streamers hiervoor. Al gauw gaat er een spinnerbait aan. Iet wat te zwaar voor mijn hengel, maar het is te doen.


Op het laatste stukje van de sloot kom ik aan lopen en zie al gelijk overal wat witvis zwemmen, dit gaat de plek worden. We beginnen met werpen en dit triggert de snoeken om ook te gaan jagen want we zien op meerdere plekken veel witvis wegschieten. Net als de snoek dus heeft aangevallen werpen wij op de plek in, en blijkbaar koos de snoek er voor om mijn spinnerbait te pakken! Maar helaas, de hengel is wat te slap, en de snoek laat ook te snel weer los waardoor ik de haak niet lekker kan zetten! Jammer, was een dikke 70'er!! Zonde. Hierna is het op deze stek vrij stil. De snoek leek weg gezwommen te zijn. Volgende stek dan maar.


Een oude bekende stek. Hier loopt wederom weer is een andere visser rond. Konden alleen niet goed zien of deze op snoek jaagde of op karper. Maar na heel wat worpjes daar en het bekijken van het water is duidelijk te zien dat het op dat moment daar heel veel karper zwom. Grote kolken van wegschietende vis en een hoop bubbels. Hier werd het niks. Onderaan dat stukje polder lag nog een ander stuk polder. Hier hadden we meer geluk!
Tot 3 keer aan toe mist een snoekje mijn aas. Om de snoek even te laten rusten werp ik 1 keer de andere kant op en knalt er gelijk een leuk snoekje op van een cm of 60! Heerlijk hoe de actie van deze hengel zo anders is dat het met zulke snoekjes nog een beetje sport is.




Na deze vangst werpt Mike terug naar de plek van de missers. Hij beland in het gras, en met een plug gras aan z'n aasje, vist hij z'n Buster Jerk binnen. Niet veel later heeft hij de snoek dan toch eindelijk beet, en word meteen duidelijk waarom hij zoveel miste. Het snoekje is hooguit 40 cm lang. Maar goed, vis is vis!


We besluiten toch weer terug te rijden richting de polder waar we begonnen om vanaf de andere kant te kijken of het wat is. Hier spreken we een man die verteld ons dat er in de zomer duidelijk veel snoeken te zien zijn. Maar het is een afgesloten stuk. Dus waar is die snoek dan nu heen? Het oogt ook wel echt als een zomer stek waarbij je waarschijnlijk heel mooi de plompenbedden uit kan vissen. Dus laten we dit stuk maar voor wat het is. De rest van de sloot, waaronder waar we 's ochtends wat actie hadden, is wederom stil. We gaan nog naar 1 stek voor we er mee op houden. Toch wel een plek waar ik stiekem op hoop dat er vis zit, maar helaas. We klappen de spullen in, bergen het aas op en rijden naar huis.

Onderweg naar huis zie ik op een mooie stek ineens dat het gemaal aan staat. Even twijfel ik. Spullen zijn al ingepakt, en zijn lekker op weg naar huis, maar iets in me schreeuwt om toch even te gaan werpen. Ik keer om, parkeer de auto en haast me naar de water kant. Mike laat ze hengeltje in de auto en loopt mee om even te kijken. Net buiten de stroming zie ik nog een vinnetje boven water komen. Ik werp er naar toe, maar helaas, toch nog maar een keer... Bam! Hangen! Een leuke vis komt te voorschijn uit het bruinige polder water! Heerlijk gevoel als zo een actie beloond word! Een mooie snoek van 75 cm mag even op de foto, om vervolgens weer weg te zwemmen!


Hierna is het echt klaar en rijden we naar huis. 2 visjes voor mij, en 1 voor Mike, mooi begin van 2016!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews