Zweeds voorproefje

Ik hoop niet dat de titel van dit verhaaltje ook echt het voorproefje van Zweden is. Ik zal eerst even uitleggen hoe en wat.

Begin dit jaar ben ik door een youtube filmpje weer eens gaan kijken naar een visvakantie naar Zweden en de prijzen hiervan. Na veel en lang onderzoek viel het me uiteindelijk wel mee hoeveel deze vakantie dan ging kosten als ik 3 andere personen kon vinden die mee wouden vissen! Ik wou dit al zo lang, zo graag, dat dit echt een droom vakantie voor mij zou worden! Mijn vrouw zou ook wel graag mee willen, maar zag ook in dat het voor deze keer ook niks voor haar zou worden als ik de hele dag aan het vissen zou zijn, de hele vakantie lang.

Als allereerst schoot Ruud door me hoofd. Ik had het er al vaker met hem over gehad, maar dit was net als voor mij, ook voor hem een droom vakantie! Uiteraard kreeg ik een bijna directe en duidelijke JA te horen van hem! Nog 2 andere vinden dus! Uiteraard vroeg ik Mike en me collega's Robert en Dennis. Robbert en Dennis moesten helaas nee zeggen.

Mike moest er even goed over nadenken en had even de tijd nodig. Ondertussen had ik het met Dimitri besproken, en deze leek het tegen me verwachting in ook wel wat! Ondanks dat hij niet veel vist, besloot hij toch ja te zeggen en de spullen er voor aan te willen schaffen!

Nadat Dimi ze jerkbait set gekocht had en de eerste vissen ving, was hij meteen verslaafd en kreeg zo nog meer zin in Zweden! Leuk om te zien.

Uiteindelijk gaf  Mike (na heeeel veel gezeur van mij) ook aan dat hij mee wou! Top! We hadden nu het Zweden team compleet!

En de planning was om afgelopen weekend even met elkaar af te spreken om even met elkaar te vissen! Iedereen kon elkaar wel van andere visdagen, maar toch leuk om elkaar allemaal even te zien, zeker voor Ruud, aangezien hij een eind weg woont! Dit weekend bleek achteraf alleen dat Dimitri alleen zaterdag kon, en Mike alleen zondag! Maar goed, het ging toch even om Ruud, Dimitri en Mike zien elkaar wel vaker!

Zo gezegd zo gedaan. Ruud was zaterdag erg vroeg hier omdat hij ze vriendin om schiphol moest afzetten, en om half 7 stonden we langs de waterkant! We besloten even lekker een dagje te dropshotten en evt verticalen. Einde van de middag konden we dan even jerkbaiten nog!
Dimitri kwam wat later. De ochtend was taai. Weinig aanbeten en met 3 baarsjes op de teller en de grootste van Ruud met 25 cm, was echt weinig.


Maar goed, we hebben vis gezien en waren opzich al blij! Om 10 uur kwam Dimitri erbij en na een bezoekje aan de viswinkel, waar we wat mooie aasjes gescoort hebben, stonden we weer wat te vissen op een mooie stek. Er moest gewoon vis zitten, maar op 2 baarsjes na voor Dimitri, was het hier ook niks.

Nou, uiteindelijk toch maar even met jerkbaiten geprobeerd en dat was voor Ruud in ieder geval even een succes, met een mooie snoek van 65 centimeter, op ze nieuwe jerkbait die hij hier gekocht had, de Salmo Sweeper!


Hierna nog zeker 4 missers/lossers gehad met ze alle, maar het was verder helemaal niks. Het valt gewoon tegen qua snoeken!

'S avonds het verdriet maar een beetje weg gedronken met Ruud, om de volgende dag om half 8 weer te beginnen! Mike zou om 12 uur komen, en Dennis kwam ook nog even buurten!

Omdat ik vis wou vangen en wou zien, toch maar met de jerkbait naar de polder gegaan. Hier kreeg ik op me 2e worp gelijk te maken met een losser en de rest van de sloot was wéér niks! Na wat andere stekken geprobeerd te hebben had Ruud eindelijk weer wat succes! Een volgertje die helaas niet wou toe happen en een mooie aanbeet van een snoekje van 65 cm die net voor het scheppen loste!
Helaas. Hierna naar groter water gegaan. Hier miste ik nog een snoek, maar hier bleef het verder ook weer stil. Dennis kwam er hier ook nog even bij en Mike was inmiddels ook onderweg. Na de middag lunch had ik een bepaalde plek in gedachte, waar ik nog maar 1 keer had gevist. En wat een keuze was dat!! Hier waren de snoeken lekker los. Gelijk op de eerste worp had ik al een misser, die na 6 keer opnieuw er langs te halen, niet meer toe wou happen, tot Mike met een andere plug voorbij komt! Ja hoor, hangen voor hem! Na een leuke dril scheppen we de snoek. De plug is bijna helemaal verzwolgen maar gelukkig hoefde we geen dreggen te knippen. Met 74 cm een mooie snoek voor deze sloot!


Gauw weer verder vissen waar Dennis en Ruud allebei een misser voor hun kiezen krijgen! Uiteindelijk kreeg ik de snoek van Dennis ook nog een keer verleid tot een aanbeet, maar deze loste helaas ook. Jammer. Was een mooie 70'er geweest! Je merkt gewoon dat de snoeken voorzichtig zijn. De aanbeten zijn zwak en niet echt overtuigend, op een paar aanbeten na dan.
Hierna was het eventjes stil, tot een eind verderop Mike weer een mooie snoek wist te strikken! 81 centimeters! Nog mooier snoekje, en gaaf om te zien dat zulke snoeken in zulke slootjes zwemmen!


Dennis krijgt wederom te maken met een misser, die nog groter zou zijn geweest. In deze sloot zijn ze dus echt los. Op de terug weg slaat Mike nog bijna ze hengel in 2en tegen een bruggetje op een aanbeet, maar ook deze blijft niet hangen! Vol goede moed rijden we naar nog wat andere mooie stekken waar het helemaal niks blijkt te zijn, geen volger, misser of losser meer!


Het water was overal zo helder en er was zeker meer planten groei dan normaal. In de sloten waar we gevangen hebben was het wel leuk om de snoeken er soms op te zien duiken, en opzich is het heldere water ook goed voor snoek, maar door de overdreven vele planten die daardoor ook groeien naar mijn idee, is er op sommige plekken ook gewoon niet te vissen!

Dus vandaar hoop ik ook dat de titel niet klopt in vergelijking met de vangsten straks in Zweden, het ging meer om het voorproefje met vissen, te samen met Ruud, Mike en Dimitri! En deze was dik geslaagd! Uiteraard nu nog een dagje met ze 4en afspreken, maar dat gaat zeker nog een keer gebeuren!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews