Weer vissen met de boot!

Na lang proberen af te spreken was het vandaag toch eindelijk zo ver. Het was nog tot 9 uur s ochtends onduidelijk of het door ging, maar om half 10 belde ik met Dominic en kreeg het verlossende woord dat het door ging. Het weer was stralend, misschien wel iets te mooi! Maar mochten we niks vangen hebben we in ieder geval lekker gevaren!

Om 1 uur haalde ik hem op van het station om even thuis eerst wat te eten en daarna de boot klaar te zetten. Dus na een paar worsten- en saucijzenbroodjes gingen we de boot maar is klaar zetten!

Na een half uurtje rommelen lagen alle spullen er in en waren we klaar om te gaan! Dominic met 1 bakje kunstaas, en ik nam (omdat het gewoon kan) al me zooi maar mee.


En weer een half uur later lag de boot in het water en konden we vertrekken. Het water was nog redelijk rustig, her en der wat sloepjes en zeilbootjes maar het kon nog een stuk drukker. Met een water temperatuur van 21 graden konden we met een gerust hart gaan snoeken. Ik besloot een oude route te varen die ik al eens met Tom had gedaan. Dominic zoekt ze kunstaas nog even uit en besluit dat de BBZ het vandaag moet gaan doen. Rustig trollend geeft dit stuk kunstaas een hele mooie actie! Daarnaast heeft hij ook nog de Pikefighter die het verschil gaat maken! Grote verhalen, maar eerst zien en dan geloven. Ik pak de swimbait van Strikepro en het trollen kan beginnen. Maar geen 15 min later was de koers al gewijzigd en gingen we een rondje over het grote water waarbij we dieptes van 40 meter tegen kwamen. Uiteraard sloeg de fishfinder alarm vanwege de grote vissen, maar het duurt erg lang voordat je shad beneden is met 40 meter! Gauw maar mee gestopt, want echt verantwoordelijk tegen over de snoekbaars is het ook niet, en toch maar weer verder getrolt. Hier kreeg ik op een mooie aanbeet op me shad waarmee ik aan het vissen was. Een snoekje van ongeveer 40-50 cm had toegehapt. De vis lag naast de boot, maar met dat ik de motor in ze achteruit wil zetten omdat we bijna midden op het water liggen, valt zo de haak uit ze bek omdat ik me lijn slap laat vallen. Dominic probeert hem nog snel te pakken, maar helaas. Daar ging de eerste vis!

Dominic vind nog een dode voorn die hij gelijk aan een fireball takel hangt, maar ook dat trucje werkt niet! De snoek is gewoon niet te vinden. Ook word het inmiddels steeds drukker op het water.
Varend vervolgen we onze weg met her en der een worpje, maar helaas, de vis blijft weg. We besluiten ook maar is wat te gaan eten, en dat doen we door even gauw bij de Mac te gaan eten. We varen daarbij even door een mooi stukje van Leiden, echt even genieten zo! Na ons 3 gangen menu van de Mac vaart dit keer Dominic even terug Leiden uit. Aangezien we toch niet in Leiden centrum mogen vissen, hebben we mooi even de tijd om rustig Leiden uit te varen en te genieten. Ondanks de slechte vangst tot nu toe is het toch lekker en hopen we stiekem dat het in de avond wat beter gaat worden!

Als we Leiden dan eenmaal uit zijn gaan de hengels weer over boord, nou ja, de kunstaasjes natuurlijk! We hebben een mooie poel met veel diepte verschillen en rustig water, waterplanten en overhangende bomen, maar zelfs hier langs trollend is het niks. Verderop komen we ook nog een hoop karper vissers tegen, dus besluiten we maar om te keren.
De moed zakt ons een beetje in de slippers. Toch nog maar even proberen te verticalen onder een grote spoorbrug. Het is rustiger op het water en genoeg ruimte om heen voor de andere boten om omheen te varen dus proberen het maar gewoon. Electro motor aan en rustig langs de pilaren van de brug varen. Boven het water lijkt het net alsof het een hele muur is die in het water staat, maar zo met het zonlicht erop wat er dan onderdoor schijnt zie je duidelijk dat het onder water gewoon palen zijn waar de muur, die boven water staat, op steunt. Op een gegeven moment zie ik tussen 2 van die palen in een schim, even moet ik goed kijken maar zie dan ook echt vinnen.
Ik roep nog naar Do dat ik een snoek zie, en langzaam zie ik de snoek weer weg zwemmen. Maar Dominic weet niet goed waar hij moet kijken. Op goed geluk gooi ik mijn shadje opnieuw in in de richting waar die naar toe zwom. Even denk ik dat ik de snoek toch gemist heb maar dan ineens een volle beuk op me verticaal hengel!! Hangen! Eindelijk!
En wat een dril! Me verticaal stok gaat helemaal rond en het voelt zeker wel als een goede vis. Als hij bij de boot komt zien we dat het een mooie vis is, maar de vis is nog niet moe en gaat er nog een paar keer goed vandoor! De vis is zo druk dat de kieuwgreep niet te doen is, dus pakken we snel het schepnet erbij. We scheppen de vis en laten deze naast de boot in het water liggen, en onthaken daar de vis. Eenmaal onthaakt til ik hem met de kieuwgreep de boot in! Wat een beauty van een vis! En wat een kracht! Tot 2 maal toe gaat hij nog helemaal los in me handen. Na een paar mooie foto's even gemeten, en kwamen uit op 84 cm!




Met een prachtige tekening op de rug! Hierna zetten we de vis weer snel terug. De snoek heeft even nodig om te oriƫnteren, maar zwemt met een hard klap weer weg!

O wat een heerlijk gevoel, na lang zoeken toch een vis vangen! Heerlijk. Dominic heeft er ondanks dat hij het mooi vond wat meer moeite mee dat hij nog niks heeft gevangen! Maar we gaan gauw opzoek naar een vis voor hem! We besluiten na nog ene drift langs de kanten naar de volgende brug te gaan. Ook hier zijn zeker 3 openingen om door heen te varen, en het is relatief rustig. Mensen groeten ons en varen netjes door de andere openingen, en er lijkt niks aan de hand. Tot er een man en een vrouw met een sloep vol kinderen moeilijk doet en perse door de opening moet waar wij een beetje voor liggen. Na wat heen en weer gediscussieer over dat ik me vaar bewijs moet halen omdat hij niet door de andere opening mag, maar er vaart werkelijk niemand anders. We worden nog even op de foto gezet door de mensen en varen dan toch maar door. Wat een gedoe, om niks. Ondertussen varen de boten die er inmiddels weer zijn wel weer om ons heen, vriendelijk groetend...

We zijn wat afgedreven en besluiten weer te gaan trollen, met dat ik me spullen klaar maak gooit Dominic zijn BBZ in een boot garage die daar open staat. Ineens hoor ik geschreeuw en zie hem roepen dat hij beet heeft, al zie ik nog niks aan ze hengel, tot hij ineens krom gaat! Hangen, eindelijk ook vis voor hem! Hij had de snoek zien volgen en zien toehappen, vandaar dat hij al schreeuwde voordat de vis daadwerkelijk gehaakt zat! De vis komt tot 3 keer aan toe volledig uit het water! Wat een kracht en energie heeft deze vis ook weer. Snel scheppen we de vis want hij wil deze niet verliezen! Maar eenmaal in het schepnet zien we ook dat het goed mis is. Deze vis heeft de BBZ volledig naar binnen gezogen! Alle dreggen zitten in de bek verstopt. Kunnen dus ook niet zien waar ze zitten en dus ook geen kieuwgreep uitoefenen. Na een hoop gekloot en gedoe kunnen we met de kniptang alle dreggen door knippen. Er blijft geen dreg punt heel en kunnen daarna de snoek verlossen van het kunstaas.
Do spoelt de vis een beetje schoon en mag daarna nog even snel op de foto. Echt gemeten hebben we hem niet, alleen even langs de stel van het schepnet gehouden, en we houden het op de 75 cm, mooie vis!


Zo, allebei vis gevangen en ook allebei geen kleine. We trollen nog wat terug en werpen nog wat stukjes uit, maar het is voor de rest niks! Met het zonnetje achter ons die ondergaat varen we weer terug naar de trailer helling.


We laden de spulletjes weer uit en ruimen alles op en traileren de boot weer de trailer op. Snel zet ik de boot even thuis neer, zetten de motor even in de schuur en breng Dominic weer naar het station.
Het was echt weer een mooi dagje, alleen al om op het water te zitten, heerlijk! Dan ook nog is allebei een leuke vis gevangen en ik heb Dominic een klein stukje van het mooie water hier in de omgeving kunnen laten zien! Was een taaie dag qua vissen, maar voor de rest een gezellig top dagje! Bedankt Do!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews