Leiderdorpse wijkslootjes

Het werd weer eens tijd dat er hier in Leiderdorp gevist zou gaan worden. Dennis was van plan om het hier weer even in het park te gaan proberen, en zo kon ik niet achterblijven en ging met hem mee. Hij was er om 11 uur en rond half 12 ging ik ook richting het park. Ze hebben kort geleden in het park alle water planten gesnoeid, dus het was nog redelijk troebel. Ook stonk het op sommige plekken naar dode vis, die zijn gestorven door het snoeien.

Daar aangekomen had Dennis al een volger en een misser gehad. Maar het bleef erg stil in het park. Of dit te maken had met het snoeien? Ik denk het wel. De vis moet er gewoon nog van bij komen.

We besluiten om eens de wijk hier in te duiken. Bij Dennis in de buurt vissen we al vaak in de wijksloten, waarom hier niet! Er word hier wel veel gevist, door jonge ventjes die met spinnertjes en plugjes wat staan te kloten. Ook word er door hun wel wat gevangen, aangezien ik al wat foto's voorbij heb zien komen dat er snoek in de buurt gevangen is. Dus het moet er zitten. Met jerkbaits word er sowieso niet veel gevist, maar dat is dan weer een voordeel voor ons, zodat we een stapje voor hebben op de plugjes en spinnertjes. Dus de vis zit er, en kan zeker weten gevangen worden, dus aan ons de taak om de snoek te vinden!

In de eerste sloot is het wel wat onwennig voor mij. Ik heb er een aantal keer gevist een paar jaar geleden, en toen was het niet veel. Maar nu met jerkbaits moet het gewoon lukken, al heb ik er niet heel veel vertrouwen in. Ondanks dat het voor het oog makkelijk water is (vrij klein), zijn er niet heel veel schuilplekken voor de snoek meer te zien. Aangezien
Als we dan net een 20 min lopen is het als het eerst raak voor Dennis, en wat voor een vis! We hadden wel verwacht dat we wat zouden vangen, maar dat de eerste vis gelijk een mooie 80'er is hadden we allebei niet verwacht!!


83 centimeters. Mooie vis!

Hierna duurt het weer even voordat er wat actie is. Een snoekje van hooguit 20 cm valt de hellhound van Dennis aan, maar die blijft uiteraard niet hangen. Wel een grappig gezicht! We merken wel dat hoe verder we de wijk in gaan, hoe troebeler het water word. Ook hier is gesnoeid zo te zien. Hier en daar komen we toch aardig grote dode brasems en karpers tegen. Blijft vervelend om te zien, ondanks dat het geen vis is waar ik op vis, is het gewoon zonde! Het baart me ook wat zorgen. Hoe lang zal het nog duren voor we de eerste dode snoeken tegen komen?

Aan het einde van de sloot is er dan actie voor mij. Op een mooi stukje water wat iets breder is krijg ik een missertje, die bij de volgende worp wel blijft hangen! Alhoewel? Hangen? Uhm, hij zit wel aan me 'lijn', maar het kunstaas hangt naast ze bek zonder dat de haken vast zitten in ze bek!
Al gauw zie ik dat de onderlijn er voor zorgt dat de snoek blijft hangen. Snel scheppen dus! En dat lukt gelukkig ook nog en zodra de snoek in het schepnet zit valt de onderlijn ook uit ze bek. Geluk!


Niet gemeten, maar zal rond de 65 centimeters geweest zijn! Leuk snoekje in ieder geval!

We vissen weer verder, en krijgen nog een tip van een voorbijganger om het nog op een andere plek te proberen waar ze niet gesnoeid hebben. Maar helaas is dat voor nu te ver. Verderop krijgt Dennis nog een missertje, maar meer gaat het niet worden. We komen nog langs heel veel water waar we wel wat langer willen blijven staan, maar helaas moet ik er weer vandoor. We komen nog wel tegen waar ik al bang voor was. Dode snoek, 2 stuks, 1 van ongeveer 60 en 1 van ongeveer 70. Zonde. Dan doen wij zo ons best om de snoeken ongeschonden terug te zetten, en worden vissers altijd gezien als de dierenbullen. Maar na meer dan 20 dode brasems/karpers en de 2 dode snoeken (die we gezien hebben), maakt de gemeente meer vissen dood dan dat vissers doen. Zonde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews