Visdag op werk 2014!

Het was weer is tijd voor de jaarlijkse vis- en zeildag op werk! Altijd leuk en gezellig, en sinds vorig jaar een steeds drukker wordend evenement op werk, met dit keer wel 20 deelnemers voor het vissen! Ook me vrouw is gezellig mee als visser. De deelnemers voor het zeilen worden er iedere keer wat minder. Dit vanwege de wind die er bijna nooit is op de dag dat het vis- en zeildag is!

Ook deze keer zat het weer voor de zeilers niet echt mee. Ze moesten het op het hoogte punt doen met een zwakke windkracht 2.
Maar voor de vissers was het prachtig weer! Rustig water, redelijke temperatuur, dus dat word weer genieten!

Als de wedstrijd eenmaal in volle gang is, vallen de vangsten iet wat tegen. Dennis en ik gingen allebei voor 1 hengel doodaas, en 1 kunstaas. Robert ging 1 doodaas hengel gebruiken, en 1 vaste stok. Ton ging compleet voor de witvis, met een vaste stok en een hengel met een voerkorfje. We zitten met ze alle te vissen voor het dok van het bedrijf. Een goede 4 meter diep, met een drijfsteiger op een meter of 30 uit de kant, waar de meeste mensen ook op zitten te vissen.

De rest van de vissers zaten op witvis, en een aantal nog op de roofvis. Maar de baarsjes waar we op vissen laten het een beetje afweten. Hier en daar word er is 1 gevangen. Als dan de zeilers van start gaan, blijkt dat de wind niet echt gunstig is, ook voor de vissers. De zeilers komen vlak voor de kant langs, waarvan er 1 dacht dat het misschien de zeil- en 'verpest-de'-visdag was, want die vaart door Ton z'n lijn heen waardoor hij ze voerkorf e.d. kwijt is.

Inmiddels zijn er ook wat voorntjes gevangen, wel zo handig als we met doodaas willen vissen! De eerste vissen die gevangen worden vind ik wat te klein. Ik was van plan om een grote aasvis op de bodem aan te bieden voor een mooie snoek!
Als er dan een vis gevangen word die groot genoeg is voor aan me hengel duurt het niet lang voor deze in het water ligt, maar dit keer dood aan mijn haak!

Natasja is ondertussen bezig met de shad hengel voor de drijfsteiger. Als ze het aasje omhoog haalt om er een andere shad aan te doen, blijkt dat het staartje van de shad af is, zonder dat ze wat door heeft gehad! Vreemd.
Ondertussen zie ik dat me doodaashengel een beetje in de weg ligt, en besluit deze op te schuiven. Als ik de aasvis omhoog haal, zie ik ineens een dikke snoek deze volgen en vrij rustig toehappen op mijn aasvis! Even wil ik aanslaan maar bedenk me op tijd om de molen open te gooien. Vol verbazing roep ik naar de rest dat ik een dikke snoek beet heb! Even snappen ze niet wat er aan de hand is want ik heb nog niet aangeslagen, dus hoezo dikke snoek? Beet? Okee ik had ook nog geen beet, er moest nog aangeslagen worden.

Langzaam haal ik de lijn op en zoek ik contact. Ik dacht wat te voelen en sla snel aan, maar compleet mis. Hé? Snel opdraaien en nog een keer slaan, en ja hoor! Toch wel hangen! Dan volgt er een dril zoals ik nog nooit een dril van een snoek heb meegemaakt. De snoek zwemt hard weg en trekt hem flink door de slip!


Dit gebeurd een aantal keer. Ook onder het drijfsteiger door waardoor ik de hengel diep onder water moet steken zodat de lijn niet kapot gesneden word aan de onderkant van het steiger. Iedere keer als de snoek boven komt volgt er een flinke klap en duikt deze weer de diepte in! Ik hoor Dennis het woord 'metersnoek' al zeggen. Groot is hij zeker maar ik druf nog niet te juichen.



Voor het zelfde geld is hij weer 'maar' 99 cm. Inmiddels staan bijna alle vissers te kijken. Ook de boot met de fotograaf van de dag vaart voorbij en zie ik druk fotograferen. Wie er allemaal om me heen zijn gaan staan en hoeveel mensen het zijn, dringt niet tot me door. Ik ben zo bezig met het drillen van deze vis, echt super! Iedere keer dat de vis boven komt en denken ik hem moe gedrild te hebben gaat hij er toch weer vandoor. Wat een geweld! Maar dan is de vis toch echt moe gestreden. Dennis schept de vis perfect, en ik loop met de vis naar het grasveldje.


Als ik de vis hier neerleg, begint het tot me door te dringen dat dit waarschijnlijk wel mijn eerste metersnoek gaat worden.


Uit alle hoeken worden foto's gemaakt.


Zwaar was de vis zeker! De meetplank word erbij gehaald en dan word het een spannend moment. Eerste even onthaken. De haak zit echt perfect in de hoek van zijn bek en heb dan ook niet heel veel moeite met het onthaken!


En dan het moment van de waarheid. De meetplank. Hij word er op gelegd, en het bewijs is daar. Mijn eerste meter snoek is een feit! Een mooie 102 cm! Het bovenste stuk van zijn staart had ook nog even iets 'scherper' moeten staan. Nu is het net of hij er naar toe getrokken is! Maar hij was echt 102 cm! Wauw!



En dat moet er uiteraard even geposeerd worden! En wat is het beest zwaar! Nog wat zwaarder dan die dikke 90'er uit de polder! Ook wel weer leuk dat er weer wat foto's van het onthaken bij zijn!


Wat een buffel van een snoek! Prachtig, echt genieten! 


Dan is het tijd voor de snoek om weer te gaan zwemmen. Met een zet gooi ik hem terug, en zwemt hij weer rustig richten de bodem!

Wauw! Mijn eerste meter. En hoe! De aanbeet zien en daarnaast ook nog is een prachtige dril! Ik leg me hengels even aan de kant, en ga er gewoon even bij zitten en even bijkomen. Mijn hengel heeft de rest van de avond ook geen doodaasje meer gezien. Ik werp na het genieten nog wel in wat hoekjes waar ik nog een baarsje vang, maar vind het allang goed. Mijn avond is al top!

Voor de rest blijft het ook wat stil rondom iedereen. Her en der word nog wel wat gevangen. Maar niet heel veel. Gelukkig wel genoeg voor Ton, Robert en Dennis. Want die blijven 's nachts slapen op het bootje van Robert, lekker 's nachts en morgen ochtend doodazen!

Aan het einde van de avond komt de prijs uitreiking, waarbij ik helaas niet de meeste centimeters in totaal gevangen heb, maar wel de grootste vis! En daar voor kreeg ik een mooie trofee en een pondje paling als prijs!


Het was weer een geslaagde avond, wat heb ik genoten. En met dat genieten ga ik nu nog even lekker verder! Tot de volgende visdag!

2 opmerkingen:

  1. Superr man mooie foto en ook nog tijdens een wedstrijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ben ook erg blij met alle foto's! En met de vis natuurlijk :-D! Mijn avond kon niet meer stuk!

      Verwijderen

Totaal aantal pageviews