Dagje met de boot

Hehe, eindelijk was het weer eens zover. Samen met Robert en Dennis weer een keer door de weeks een dagje met de boot weg! Lekker! Als dag de vrijdag uitgekozen, zo heb je lekker lang weekend en het zag er naar uit dat het goed vis weer zou gaan worden!

Niet dat het mooi weer zou worden, maar in ieder geval droog. Zwaar bewolkt met in de middag wat opklaringen. Mooi snoek weer dus! Het enige nadeel was de wind. Windkracht 4. Best pittig, zeker als de planning is om te trollen en tussendoor wat hoeken uit werpen.

De wekker ging wel weer erg vroeg op deze vrijdag, maar dit keer met een glimlach. Om half 7 haakte we de trailer vast aan de auto en gingen we op weg. Gelukkig was het niet ver rijden, en om half 8 gingen de eerste pluggen te water! Eerst gingen we maar even een stukje trollen. En het duurde dan ook niet lang of Dennis had ze eerste visje alweer binnen de boot! Een leuk snoekje van ongeveer 45-50 cm!


En weer snel verder! Zou dit beteken dat het een goed dagje gaat worden? Nou voor 1 iemand in de boot wel!

Na een stukje verder trollen krijgt Robert een aanbeet op ze hengel, en de dril kan beginnen! Niet veel laten 'hangt' de vis aan boord.


Hongerige beestjes altijd die baarzen!

Na deze vangst besluiten we een mooi luw hoekje op te zoeken en wat te werpen met jerkbaits. Alleen word dit lastiger dan ik dacht. Het luwe hoekje vinden we wel, maar omdat we ook in de boot staan vangen we toch wel aardig wat wind. Robert en Dennis gooien de eerste jerkbaits al naar de rietkragen toe, en hoor al dat de eerste snoeken al volgen! Na een tijdje zien we zelfs een aanval van een klein snoekje op de jerkbait van Dennis.
Het werpen voor mij zit er niet echt in. Ik ben in verband met de wind meer bezig met het goed sturen van de boot. Uiteraard is het ook nog gewoon wennen om het bootje onder controle te krijgen, maar ook de wind werkt niet mee. Helaas is deze even te krachtig voor mij. Geef mij maar windkracht 0, 1 of 2.

Maar dat was het nu niet, dus we moesten het er maar mee doen, goede oefening in ieder geval. Na een tijdje is het dan weer raak, en dit keer voor Robert!! Zijn plug land in een kleine inham in het riet, en bijna direct heeft hij beet! Een dikke vis komt langzaam naar de boot. De dikke snoek heeft ze nieuwe buster jerk volledig verorberd! Hij is bijna niet meer te zien. Snel leggen we de spullen klaar om de vis aan boord goed te kunnen onthaken. Als alles klaar ligt en we bijna klaar zijn om te scheppen, zien we dat inmiddels de plug er bij ze kieuw al uitkomt. Snel scheppen dan maar!

Gelukkig blijft de vis vrij rustig aan boord. Gauw knippen we de laatste haak eraf om het makkelijker te maken met onthaken. Met de kieuwgreep houd Dennis ze bek open en onthaak in de andere haak. Omdat we de plug van de onderlijn af hebben gehaald kunnen we de plug zo door de kieuw naar buiten duwen.

Dan kan Robert hem eindelijk op tillen voor de foto! Eerst even meten, en de vis blijkt een mooie 91er te zijn! De vis bloed wel verschrikkelijk omdat de kieuwbogen toch wel goed geraakt zijn, maar alles was nog wel heel!


Uiteraard mocht de vis daarna weer gauw zwemmen. Even had ze het moeilijk, maar daarna zwom ze weer de diepte in! Robert kan ze geluk niet op! Ze eerste vis op de jerkbait! En eindelijk weer is vis voor hem, en dan ook nog is zo een beste. Prachtig!

Met een glimlach op zijn gezicht gaan we gauw verder. Inmiddels zijn we door de wind een eind afgedreven en laten het jerkbaiten even voor wat het is. We gaan weer een stukje trollen, opzoek naar een nieuwe plek om te jerkbaiten. Als we net onderweg zijn krijg ik een dikke aanbeet op me steun hengel maar helaas, blijft deze niet hangen. De volgende stek waar we jerkbaiten is helaas niks en begint het daarna ook nog is even te regenen. Gelukkig duurt dit niet heel lang en gaat daarna zelfs af en toe de zon schijnen. De wind neemt helaas niet af!

We driften nog 1 keer het stuk af waar Robert zijn eerste snoek ving, maar na een lange drift en waar we wat grappige belgen tegen komen, met hun vreemde accent, is het hier helaas niks meer.

We varen even wat sneller naar de volgende stek die we willen uit trollen. Eenmaal daar aangekomen gaan de pluggen weer te water. Daar merken we weer hoeveel wind er staat. Weer krijg ik een mooie aanbeet, maar weer blijft de beste vis niet hangen. Door de wind gaat het aardig te keer op het water. Als je vaart valt het wel mee, maar als Dennis weer wat aan zijn haak heeft merken we weer dat de boot lekker heen en weer gaat! Met wat geknoei krijgen we de vangst aan boord. De lijnen van 2 hengels waren in elkaar gekomen maar de gehaakt baars bleef gelukkig hangen. Een mooie 26 cm.


Eenmaal weer op koers varen we richting een haventje, waar het weer raak is voor Robert! Maar mede door de wind ontstaat er een beetje chaos in de boot. Dennis krijgt de 2e hengel van Robert aangereikt, Dennis moet dus snel 3 hengels ophalen, maar ik moest door de wind de boot nog van de kant houden. De lijn van de hengel van Robert komt door dit gedoe in de motor terecht. De snoek is inmiddels in de boot. Een mooie 55 centimeter die zich heeft vergist in de triple pike fighter! Blijven super pluggen!


De golven beuken nog hard tegen de boot aan en er zit nog steeds een stuk draad en een stuk staaldraad in de motor. De motor kantel ik uit het water maar let niet op de benzine slang. Deze buigt dubbel en raakt lek, snel de motor maar de kant op. Eenmaal op de kant krijgen we de lijnen uit de motor en knippen we de benzine slang op maat en sluiten we hem weer aan. Gelukkig kunnen we weer verder.

Na een lang stuk getrold te hebben, gebeurd er weinig meer. We besluiten nog even een plasje op te varen waar je in principe alleen met de elektro motor op mag. Hier driften we nog even langs de kanten met de jerkbait hengels in de hand.
Wederom is het door de wind voor mij niet te doen om goed en geconcentreerd te jerkbaiten. De keren dat ik kan werpen merk ik gewoon dat ik niet de goede actie in me plug krijg. Als we een lang stuk hebben afgedrift zonder succes, duiken we een wat luwer hoekje in.

Dan gebeurd het weer, Robert heeft gewoon weer beet! Nog 1 voor hem! Het hele jaar doet hij al moeite om wat vis te vangen en hij heeft er tot deze dag nog maar 2 kunnen vangen. En dan vandaag vangt hij er gewoon 3! Dit keer 1 van 62, wederom op de buster jerk!


Hierna zetten we Robert af bij de trailer helling en varen wij nog even terug naar de vijver waar hij de laatste ving. We zagen nog een paar mooie hoekjes die we uit wouden proberen.

Dennis en ik werpen dus nog wat kanten af en of het aan de wind ligt, of dat er een persoon minder in staat, maar eindelijk lukt het om een drift netjes te maken. Ook het jerkbaiten gaat hier door voor beter en krijg zelfs beet. Met het klaar leggen van de onthaakmat los ik helaas de vis. Ach, in ieder geval wat actie gehad! Verder is het in deze drift niks, maar eindelijk ging hij goed, wat ook een heerlijk gevoel is. Ik moet het echt vaker doen om het te leren!
Helaas raakt de accu ook nog is leeg van de elektro motor, waardoor we met de motor verder moeten.

Inmiddels is het voor ons ook tijd om naar de helling te gaan. Op de terug weg hangt Dennis zijn Busterjerk nog even achter de boot. We hebben het nog even over speed trollen als hij vast komt in de planten. Hij trekt er nog een paar keer hard aan aan ze hengel om de planten er af te krijgen. Net als hij denkt dat het er af is, besluit hij hem toch maar naar binnen te halen om het even na te kijken. Net als hij met volle kracht aan ze hengel trekt klapt er in volle vaart en snoek op! Wat een klap!
Eenmaal naast de boot zien we dat hij erg lichtjes gehaakt zit. Ik probeer de snoek net achter ze kop te pakken, maar net als ik hem vast heb zwemt deze naar achter en zie aan de vis dat hij met ze kop wil gaan schudden. Gauw laat ik los, aangezien ik geen haak meer in me hand wil. En helaas lost Dennis hierdoor de vis. Uiteraard is Dennis even gepikeerd, maar het was even niet anders. Volgende keer maar weer met het schepnet!

Dus de eindstand was Robert 3 snoeken 1 baarsje, Dennis 1 snoek en 1 baars, en ik weer is niks! Vorige keer was ik ook al met Ruud met de boot weg zonder dat ik wat ving, en dit keer ook.

Mag hopen dat 3 keer scheepsrecht volgende keer van toepassing is! Als het goed is ga ik 5 oktober met Tom een dagje vissen met de boot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews