Weer een gezellig visweekend!

Het was weer zo ver, Ruud kwam weer langs om te vissen! Altijd gezellig en we proberen er iedere keer weer wat van te maken, al is het af en toe best lastig. En toch ligt het denk ik vaak aan de vissen, want we doen toch iedere keer erg ons best.

Vrijdag avond begon de pret al met de voorbereidingen. Verhalen over grote vis, kleine vis, veel vis en weinig vis. Gezellig ouwehoeren over van alles en nog wat en het voorbereiden op de volgende dag. Whaar gaan we vissen en welke technieken gaan we toepassen. Met de elektro motor gemonteerd ( zie Boot project '003' voor de laatste update) konden we een keer proberen om wat bruggetjes uit te vissen!

Zaterdag

Het werd dus trollen, verticalen, dropshotten en misschien een stukje grachten van Leiden. Hoop zooi mee dus! Maar we waren met ze 2en, dus dat zou prima passen in de boot! Dus al het kunstaas en spullen er voor uitgezocht, wekker zetten en slapen maar, om de zaterdag ochtend om 5 uur op te staan!

Het was wel weer vroeg, maar als je eenmaal wakker bent en richting de trailer helling rijd, weet je weer waarom het niet zo erg is! Er is niks zo lekker als wakker worden in de frisse lucht met een hengel in je hand en/of hengel steun. Om 6 uur lag de boot in het water, en bijna klaar voor vertrek.

Even de steun voor de elektro motor monteren, en gaan. Heerlijk weer even. Lekker stukje varen en hengeltjes uit, genieten dus. Maar je gaat ook voor de vis, dus die wouden we ook wel zien. We hadden van te voren al een route uit gedacht door wat kanalen naar wat ondieper water. En dan eindelijk rond half 9 de eerste aanbeet, me hengel in de steun geeft even een tik, waarna het stil blijft, en daarna toch ineens een hardere aanbeet. Hangen, nou ja, hangertje... Een klein snoekbaarsje komt naast de boot te liggen, wel nog punt gaaf! Wat een pracht beesten als ze zo klein zijn.

42 hele centimetertjes! Gauw weer terug gezet, en weer door. Zoiets geeft toch een beetje hoop. Het zonnetje begint lekker door te breken als we een smaller kanaaltje op varen. We varen de eerste brug onder door en het verticalen begint gelijk te kriebelen, maar we varen toch nog even door. En even verderop is het dan raak voor Ruud, dit keer een klein snoekje.

46 centimeters, het word al wat groter! Maar snel nog even door varen dan, om dan bij het volgende brug toch te gaan verticalen. Dus elektro motor installeren en verticalen maar. Het is even wennen met de motor sturen. Hij zit niet in het midden en het heeft een andere kracht dan de benzine motor uiteraard. Maar het lukt redelijk, alleen komen we onder dit bruggetje vaak vast te zitten, maar zien genoeg baars. Het lukt ons niet om wat te vangen, en ook de volgende bruggetjes niet.

We varen rustig op de elektro motor een stuk terug en Ruud heeft inmiddels een Toad 2 meter achter de boot hangen wat geen verkeerd idee was want na nog geen 50 meter volgt er een snoek die even toe hapt maar dan toch weer de diepte in duikt! Zonde. We varen nog een heel stuk langs allemaal lelies maar het blijft akelig stil.

We verticale nog wat bij wat bruggen maar helaas, het wil niet meer. We gaan richting het centrum van Leiden, want daar hadden we afgesproken met Natasja en Maayke om even wat te eten. We zitten komen een mooie brug tegen en we hebben nog wat tijd, dus hengels uit en gaan. Inmiddels is het al een stuk drukker op het water dus ook meer golven. Dit maakt het allemaal wel wat lastiger met sturen enz, maar Ruud kan zich redelijk goed concentreren op het vissen en haakt al gauw een mooie baars! Na wat gekloot hebben we de vis in de boot, maar hij zit erg klote gehaakt, dus knippen die haken!

Beetje donkere foto, maar dat heb je onder een brug. Een mooie 35 centimeter! Prachtige baars. We proberen het nog even, maar helaas. Niks meer. Snel maar even richting de Mac varen!

En na deze lekkere lunch weer snel verder. Het word alleen helaas alleen maar drukker en drukker en de wind en golven werken niet mee. We trollen nog wat stukken en verticalen nog wat bruggen uit maar niks schijnt te werken. Ze willen gewoon niet meer, hoe graag we ook willen. Ik was ook meer bezig met sturen en om me heen kijken dan met vissen, ook met het verticalen. Maar daar moet je zo goed opletten of je aanbeten voelt dat het net handig is als je zoveel moet sturen en op boten moet letten. Ook heb ik er helaas nog geen hele goede hengel voor.

We varen maar terug richting de vlietlanden waar we met Natasja en Maayke hadden afgesproken, aangezien het vissen niks meer zou worden, en het nog wel even leuk was om te varen. We zoeken een luw hoekje op en werpen nog een hengel, maar vis zien we niet meer, behalve een andere vent die er een mooie snoekbaars uittrekt. We varen weer terug en ruimen alles op, want dat is ook nog een hoop werk! De elektro motor werkt in ieder geval prima, en dat verticalen is ook wel erg leuk! Op naar de volgende dag.

Zondag

Na de ochtend lekker even bijgekomen te zijn met een wandeling door het bos met de hond, gaan Natas en Maayke lekker vrouwen dingen doen, en wij lekker nog even 3 uurtjes vissen. Na wat afwegingen gemaakt te hebben heb ik toch wel erg zin om even te jerkbaiten. Bij me vaste polder stekje aangekomen staat te molen al hard te draaien, wat betekend dat er stroming is. Toch maar even kijken bij de uitgang van de molen. Naast die sterke stroming ligt vast wel een snoekje te wachten!

Ik hang de Rozemeijer Tracker eraan en werp uit, bij de 2e worp is het dan al gelijk raak! Maar helaas lost de snoek. Zag eruit als een mooie 60-70'er. Snel nog maar een paar keer er langs halen. En ja hoor na een paar worpen weer! Maar dit keer mist hij de plug volledig! Balen!

We laten de plek even met rust en werpen wat andere stukken uit, maar helaas blijft het daar stil. Ruud gaat nog even kijken bij de molen en ja hoor, hij lost hem ook! We proberen het nog velen malen, maar hij is niet meer over te halen!

Snel gaan we nog wat andere plekken af, want de tijd gaat alweer hard. Als we dan besluiten toch maar richting groter water te gaan, bedenk ik nog net op tijd wat ander polder water. Hier hebben we nog niet veel actie gehad, maar al wel een paar keer een misser en een volger. Dus hopen op vis hier.
Al snel mist Ruud ze eerste vis. Hij werpt richting een planten bed, geeft 1 tik, en de snoek is verkocht. Hij klapt erop maar mist, snel nog 2 tikken met de hengel en ja hoor dit keer wel even hangen, maar helaas ook weer lossen dus. Weer actie in ieder geval! Dan lopen we wat bruggen af zonder resultaat. Bij de 3e brug is het dan toch nog raak! Vanuit het planten bed pakt de snoek rustig Ruud zijn jerkbait. Echt vechten doet de snoek niet, maar ze geeft zich niet makkelijk gewonnen en zwemt iedere keer weer weg als we dichtbij komen. Na een aantal pogingen krijgen we haar langs de kant en zien dat de haak vervelend zit voor de kieuwgreep.

Precies in het midden onderaan ze kaak.
Ze sprint nog een aantal keer weg maar dan krijgen we haar te pakken. Dan pas valt ons op dat ze eigenlijk best groot en breed is bovenop. We besluiten haar in het water te onthaken, hopen dat de snoek dan niet weg zwemt, en dan met een beetje geluk in de kieuwgreep nemen en haar de kant op trekken. Gelukkig lukt dit!! Het was even spannend toen ik de haak uit de onderkaak van de snoek tik, waardoor ze eigenlijk weer los in het water lag om zo weer weg te zwemmen. Ik pak haar snel in de kieuwgreep en til haar uit het water. Ze spartelt nog een keer flink, maar door de stevige kieuwgreep hou ik haar toch nog vast. Snel een foto met mij gemaakt, mocht het niet goed gaan bij het overgeven, en dan neemt Ruud haar gauw over.

Hier nog even de foto met mij, waarbij je goed kan zien dat het een best stevige vis is!

En dan het meten, 83 centimeter!! Wat een vis voor zo een watertje! Prachtig. Snel weer terug het water in, en ze zwemt ook weer snel weg gelukkig!

Hier blijft het dan ook nog bij, helaas. Ik had er ook nog graag 1 gevangen op de jerkbait, maar deze, kan ik toch wel zeggen, hebben we samen gevangen. Het uit het water halen kosten nog al wat moeite namelijk, dat was ook een hele klus!

We gaan naar huis, gaan lekker eten, en bekijken gelijk mogelijke datums voor de volgende afspraak. Deze staat nu op het weekend van 5 oktober. Ik ben benieuwd!!