Dagje trollen

Na de proefvaart kriebelde het wel heel erg om te gaan vissen met de boot. Toen de boot net af was heb ik gelijk contact gehad met Ruud om daar een dagje mee te gaan vissen. Dus gister (2 augustus) was het zover. De boot ging een echt lange tocht maken. Nu konden we het motortje goed testen, kijken of het zitten een hele dag lekker zou gaan, hoe het bootje aan zou voelen, en of er vis zat in de polder.

Er was mooi weer voorspelt deze dag dag, maar helaas zaten de weerberichten er af en toe toch een beetje naast.

De dag begon in ieder geval vroeg. Om 4 uur al wakker wegens heftig onweer, en om half 5 ging de wekker, en liet ik de hond even uit, om daarna even wat brood te smeren en de laatste dingen in te pakken. Voor Ruud was het zeker niet de eerste keer dat hij met de boot ging vissen, maar wel de eerste keer met zo een boot als dit. Hij was dus sowieso erg benieuwd hoe het er allemaal uit zag.

Eenmaal bij de boot pakte we hem eerst uit. Het afdekzeil was zeik nat, dus die lieten we lekker liggen om te drogen. Hier kon Ruud gelijk de boot aanschouwen, om tot de conclusie te komen dat hij toch wel erg mooi was! Altijd leuk om te horen, en snel reden we naar de plek en lieten de boot het water in zakken. Hij lag snel in het water, en na het inladen voeren we om kwart over 6 weg. Hier en daar wat wolken, klein beetje wind, zag er goed uit.

Eerst gooit Ruud maar even een hengeltje uit en ik blijf voorlopig even varen om het even aan te voelen. Hierna gooi ook ik een hengeltje uit en Ruud gooit een 2e uit. Niet snel hierna komt de eerste vis de boot in!

Mooi baarsje van 26 cm. Snel door trollen, maar het blijft lang stil. Vrij lang blijven we door varen, tot we in de verte toch wel erg donkere wolken zien. Dat was niet voorspeld op dat tijdstip. Snel richting een bruggetje varen dan maar. Maar helaas, we waren al te laat. Er valt aardig wat regen hard naar beneden en we zijn gelijk goed nat. Ook als we onder de brug liggen blijft het regenen. Niet voor niks er heen gevaren dus!

De bekleding van de boot was ook nat geworden, en dat was wel een beetje te voelen, maar je zat niet gelijk te soppen gelukkig. Nadat de bui over was, snel weer verder gevaren, waarna al snel het eerste snoekje van de dag werd gevangen! Ruud was weer de gelukkige!

51 hele centimeters! Wat een joekel! Maar goed, niet klagen, snoek is snoek. Daarna blijft het weer even stil, maar wat vaart dat bootje toch lekker door zeg! Motortje draait prima en als hij uit is geweest, is het 1 keer trekken en hij doet het gelijk!
Inmiddels begint het weer een beetje dicht te trekken, als ik dan toch een keer beet krijg, eindelijk! Maar helaas, nadat hij bij de boot is, zie ik al dat hij licht gehaakt is, waardoor hij lost. Helaas, hij was ongeveer even groot als Ruud zijn snoekje. Hierna moeten we dus weer richting een brug varen, en ja hoor, tank van de motor leeg. Snel vullen en richting de brug, maar helaas, te laat, en weer zitten we in een regen bui!

Eenmaal onder de brug, regent het nog vrij lang door, en na een kwartiertje varen we verder. Op dat moment is het rond 9 uur/half 10, en nadat deze kant van de polder vrij leeg gevist blijkt, besluiten we richting het iet wat grotere water van de polder te gaan.
Ook hadden we de fishfinder mee genomen om te kijken hoe of wat de polder deed qua diepte. Nou deze is zo strak als het maar kan, 1.0 tot 1,5 meter. En dan verliep het allemaal zo geleidelijk. Onderweg naar de grotere gedeeltes zijn we nog even bij het sluisje gestopt. Hier hebben we nog even op wat baars gevist. Nadat Ruud er 1 wist te vangen van een centimeter of 15, en ik alleen maar volgertjes had die allemaal nog veel kleiner waren, voeren we maar gauw door. Onderweg voor de rest geen tik of wat dan ook gehad, en alleen maar dooie brasems tegen gekomen. Op het wat grotere water was het ook niks. Hier was het 2.0 tot 2.5 meter diep, maar ook nergens interessante plekken voor vis. Bij het enige mooie taludje, komt Ruud nog vast te zitten, en verliest hierbij een mooie plug. Na een paar mooie plekken over gevaren te hebben, houden we het hier ook maar voor gezien. Het valt allemaal wel erg tegen! We vullen de tank van de motor, en ik ren even naar het tankstation om het benzinetankje bij te vullen.

De boot was ook nog steeds wat vochtig, en onze kleren wouden ook niet echt lekker drogen, want er was maar geen zon te bekennen.

Het is inmiddels een uur of 1 als Ruud toch wel graag op het hele grote water wil kijken, het Braassemermeer. Maar met windkracht 3/4 (waar je in de polder niks van merkt) was het toch wel even spannend.  Maar we besloten het gewoon te doen, want we konden ook zo weer terug als het nodig was.

Eenmaal in het sluisje, zien we nog wat grote baarzen zwemmen die we helaas niet weten te vangen. Eenmaal op het Braassemermeer, vang ik, tot mijn verbazing, eigenlijk al snel een baarsje.

We vergeten hem alleen te meten, maar denk dat het rond de 25 cm geweest zal zijn. Snel door vissen. Op een hotspot waar ik toch wel een beetje op gokte, zitten helaas al een paar wit vissers. Dus dan maar weer terug varen. We komen een erg mooi taludje tegen, en Ruud merkt dat gelijk, want hij krijgt een snoeiharde aanbeet. Helaas lost hij deze voordat we hem goed konden zien.

Het blijft dan even stil, en varen dan richting het gat. Het loopt hier van 3 meter in 1 keer naar de 10 meter. Prachtig talud, alleen niet met dit weer. De golven zijn te heftig om goed te zien en te voelen wat je kunstaas doet, dus besluiten het dan maar in de vaar geul en langs de kant te proberen. We komen bij 1 kommetje die ons interessant lijkt, en die werpen we even uit. Hier krijgt Ruud een dikke volger achter ze jerkbait, maar is verder niet te verleiden. We vullen de tank nog even, en varen verder.

Dan begint de tijd toch wel een beetje te dringen, en eindelijk word het mooi weer. We besluiten nog 1 keer het gedeelte af te vissen waar ik de baars had. Ik ving de baars op een vrij vlak gedeelte op 2,5 meter. We varen vanuit de vaargeul naar dit vlakkere gedeelte toe, waar Ruud een leuke aanbeet krijgt. Eenmaal naast de boot maak ik snel een foto, want hij zit losjes gehaakt. En inderdaad, wéér lost de vis.

Centimeter of 65. Had een leuk snoekje geweest. We varen nog wat verder, als niet veel later Ruud weer een aanbeet krijgt. Dit keer op zijn Shad Clone. Een idioot groot stuk kunstaas, wat een brasem/grote voorn of iets dergelijks moet voorstellen.
Deze blijft wel hangen!

67 Centimeters!

Heerlijk zo een bootje die dicht bij het water ligt. Ik had nog een onthaak mat gekocht en het schepnet mee, maar die zijn allebei niet gebruikt. Vis in de kieuwgreep, boven het water onthaken, en hop de boot in voor foto en meten, en gauw terug het water in! Ideaal.
Hierna varen we er nog 1 keer overheen, maar daar blijft het bij. Terug naar huis dan maar, en nog even bij het sluisje proberen.

En daar vang ik dus gelukkig nog een baarsje.
Dan is het gauw naar de trailer plek varen, als halverwege de motor uit valt. Oververhit. Op dit probleem zaten we niet echt te wachten. We inspecteren de motor nog even, maar helaas. Er spuit geen water meer uit het koel gedeelte. Wat het probleem is, geen idee. Daar zal ik van de week maar naar moeten gaan kijken. Maar ik baal wel. Sowieso omdat het al vrij laat was, half 7. Nou moeten we nog terug roeien. Wat een pokken klus. Gelukkig hebben we het laatste stuk mee wind.

We laden de boot uit, traileren hem het water uit, en rijden terug naar zijn standplaats. Nog balend van het motortje, gaan we naar huis en om 10 over 8 staan we bij de pizzeria. En dan zijn we er ook echt helemaal klaar mee. We zijn aardig gaar geworden van zo een dagje vissen. Snel naar huis om de pizza op te eten, en nog even lekker na te genieten. Wat een dag, en jammer genoeg een beetje tegenvallend einde vanwege de motor.

Wat ook tegenviel was het aantal vis in de polder. Hier hadden we echt meer verwacht. Maar op het echt grote water, hadden we meer actie dan in de polder. Toch wel vreemd, want op dat grote water weet ik nooit waar ik moet beginnen, en in de polder heb je van die lekkere smalle slootjes waar je de snoek bijna niet kan missen. Dit keer dus andersom.

Eindstand:
2 Snoeken gevangen, Ruud 2
3 Snoeken gelost, Ruud 2, Kevin 1
1 Snoek volger, Ruud
3 Baarsjes gevangen, Ruud 1, Kevin 2
En een hoop baars die volgde, Ruud en Kevin.

Ruud bedankt! En als de motor het weer gaat doen, gaan we dit snel nog eens doen!

1. Je bent nog te vroeg in het seizoen.
    Er zit zo nu veel aasvis dat de snoek jou plug lekker met rust laat.
    Kom maar eens terug als het kikkerblad weg is.