Weer een stapje dichterbij

Het einde van mijn vakantie nadert. Voordat de vakantie begon, had ik het idee dat ik 4 weken lang kon gaan vissen! Maar helaas is dat er niet van gekomen. Veel te druk gehad met de nieuwe hond en andere dingen. Ik heb zat dagen gehad dat ik wel kon vissen, maar als het zo warm is zoals in de eerste week van mijn vakantie, kan je bijna net zo goed thuis gaan zitten. Ik heb uiteindelijk wel wat gevist, en hier en daar wel wat gevangen. Maar niet echt bijzondere dagen meegemaakt.

Gelukkig heb ik wel een dagje kunnen trollen met de boot. Ook hiervan had ik meer dagen ingepland. Maar in deze periode van het jaar is het toch lastig. Vaak is het met goed weer veelste warm, en met slechter weer ook daadwerkelijk te slecht. Zoals ook afgelopen dinsdag. Ik had een ochtend Haarlemmermeerse bos gepland staan met iemand van het roofvisforum, maar na 2 uur vissen vonden we het genoeg, veelste warm! Maar na vandaag heb ik zeker niks meer te klagen over de vakantie.

Het zou een wat minder warme dag worden. Een graad of 20-23. Dus dan moest het 's ochtends in de schaduw goed uit te houden zijn voor de visjes. Me spullen lagen nog lekker in de auto, dus om 9 uur reed ik weg naar de plek waar Ruud met dropshotten een snoekbaars had gevangen. Ik had me spullen voor het dropshotten ook mee, want dat was de insteek van vandaag. Ik verwachte wel dat de vis redelijk passief zou zijn.

Op de plek aangekomen pakte ik toch ook maar wat ander kunstaas mee om even de eventuele actieve vissen er al tussen uit te pikken. Na de Spro Aruku shad, Pike Fighter jr. en de Salmo Hornet, werd het tijd voor wat groters. Het was heel lang geleden dat ik met shads gevist had. Op 1 of andere manier vis ik daar niet zo lekker mee, hoewel ik er mooie aanbeten en vangsten op gehad heb! Het voordeel van een shad is dat het gewoon echter aanvoelt voor de vis. Voor nu werd het deze shad:


Ik denk ongeveer 14 cm lang, en een 21 gram loodkop eraan. Het verliep allemaal wel redelijk, aanbeten bleven uit, maar het viste wel weer lekker rustig binnen. Tot ik bij de kant kom met de shad. Ik haal hem omhoog tot ik hem zie, en laat hem nog 1 keer zakken, precies op het goede moment, want onder de kant vandaan zie ik een dikke snoek omhoog komen en op z'n gemak de shad naar binnen schuiven.
Gelukkig blijf ik rustig en sla ik niet de shad weer uit z'n bek, maar wacht 2 seconden, geef hem dan een tik.
Van de schim kon ik al vertellen dat dit een mooie 80er zou zijn. Maar aan zijn runs, merkte ik wel dat het een dikke 80er moest zijn, misschien wel een 90er, zodat ik me PR misschien verbreek?

De snoek blijft maar weg zwemmen, telkens als hij boven komt, lijkt het wel of hij me aankijkt en denkt, nee nog even niet, en neemt weer een run de diepte in, tussen de pijlers van de brug door. Me hengel staat rond tot in het handvat en ik hoor me Stradic 1000 maar gieren. En net weer als je denkt daar is die dan, neemt hij nóg een run!

Hij begint dan toch wat moe te worden, en inmiddels staat er een vrouw half geschrokken op de brug toe te kijken. Ze wist niet dat er zulke grote vissen zwommen.



Zo groot ziet hij er niet uit van boven af. Ik schiet snel wat foto's voor het geval dat ik hem in het water moet onthaken ofzo. Want los komen doet hij niet meer. De hele shad is niet meer te zien. De vrouw loopt weer verder, als ik het schepnet klaar ga leggen om hem er uit te scheppen. Helaas ben ik in me eentje, dus moet ik alles zelf doen. Tangen worden gepakt, en scheppen maar.
Maar dan schrik ik toch wel een beetje van zijn formaat. Volgens mij gaat dit een PR worden dacht ik nog. Eenmaal op de kant in het gras gelegd, en even goed gekeken hoe hij gehaakt zat. In de kieuwgreep ermee, en dan, wauw, wat een muil! De shad lijkt gewoon klein in die bek! De onthaak tang is net even te kort, maar het lukt toch.

Even meten...... 99 CM! Wauw! Mijn oude PR met 9 cm verbeterd! Helaas net geen meter, maar stapje voor stapje kom ik dichtbij die magische grens!
Inmiddels gaat de brug open en staat er een flinke rij met auto's. Dit is mijn kans. Ik moet deze vis mooi op de foto hebben. Ik spreek de man in de eerste auto aan en gelukkig wil die wel even een foto maken.




Gelukkig maakt de man genoeg foto's! Echt super! 2e foto is een beetje mislukt, maar ik liep naar de man toe om te kijken of het goed ging. Net als ik de vis terug zet en hem weg zie zwemmen, komt die vrouw aangelopen met een foto toestel. Helaas, de vis is net terug. Maar ze ziet dat ik aardig wat beschadigingen heb aan me hand van de kieuwgreep. Het bloed aardig door en de vrouw vraagt of ik me handen even wil gaan wassen, want ze woont daar toch aan de overkant. Dat komt wel goed uit.

Hierna ga ik nog even door met vissen, maar helaas. Het blijft stil. Temperatuur loopt aardig op, en na het afvissen van wat andere plekjes waar ik enkel nog 3 baarsjes van van 15 cm, en 1000 volgers, houd ik het voor gezien. Mijn dag kan niet meer stuk. Wat een prachtvis, en wat een topdag. Mooie afsluiter van de vakantie. De volgende keer dat ik mijn PR ga verbreken, ga ik in ieder geval over de magische meter grens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews