Weekendje vissen!

27 Mei:

Het nieuwe seizoen is weer geopend. En als eerste op de planning stond een weekend vissen met Ruud. Hij zou er op zondag en maandag zijn. Dus zaterdag avond hadden we hem opgehaald, omdat dit wel zo makkelijk was, zodat we zondag ochtend vroeg konden gaan vissen! 

Ochtend:

De weer goden hadden het redelijk goed geregeld. Het was zonnig, strak blauwe lucht en een licht windje. Prachtig weer, alleen net even te warm. Maar in de ochtend en avond in ieder geval niet!
Dus vol goede moed gingen we van start! Er zou en moest wat gevangen gaan worden. Op de eerste plek waar we aan kwamen viel het al een beetje tegen.

We begonnen bij Ofwegen. Kanten waren niet gesnoeid, en de planten groei in het water was aardig op gang gekomen, en dit zou niet veel goeds betekenen voor andere plekken!

Ik had van te voren een idee waar we naar toe zouden gaan, maar eenmaal onderweg schoten allemaal andere plekken in me gedachten waar we ook langs reden. Dus na Ofwegen reden we even langs een ander plekje, die niet op de planning stond, maar wel interessant leek.
Ruud had voor dit weekend nog even de viswinkel bezocht om wat laatste spulletjes te halen, en daarbij ook een ratachtig plugje gehaald, met strikje!


Op de andere plek aangekomen vangt hij binnen 10 minuten op de niet geplande stek de eerste snoek van het weekend met deze rat plug achtige ding!
Hij ziet de snoek er zo op klappen, helaas is het niet een al te mooie vis! Maar de eerste is dus binnen!


Deze vis had goed gepaaid waarschijnlijk, aan al z'n wonden te zien. Snel de vis weer terug gegooid, helemaal vergeten te meten. Maar we gokken zo tussen de 60-65!

Daarna gingen we naar de volgende plek, kaag eiland. Proberen met dropshot wat te vangen. Maar helaas. Wat we ook proberen, het wil niet. Ook totaal geen actie in het water. Dus misschien zitten ze er vandaag niet. Dus houden we het daar voor gezien, en proberen bij het pontje nog even. Hier blijkt toch nog een beetje baars te zitten, en vang ik me eerste baarsjes. Ook niet gemeten, maar we gokken 25-30.


Gelukkig, allebei iets gevangen in ieder geval! Daarna gaan we maar weer snel door naar de volgende stek. En zo kwamen we bij een ander stekje waar meestal wel wat actie is. Maar ook dit keer, nergens voorn te bekennen! Toch maar even wat werpen, aangezien het een watertje is waar snoek en baars altijd wel zit. En inderdaad, de snoek was toch aanwezig, wat resulteerde in de grootste snoek die we op dat water hebben gevangen!


Ruud is de gelukkige om deze snoek van 83 cm te vangen! Het landen ging niet helemaal als gepland, eenmaal op de kant schuift deze snoek zo het net uit en terug het water in! Gelukkig nog gehaakt, dus we kunnen hem er zo weer uithalen. Als we de snoek meten staan we er zelf van te kijken dat deze de 83 red. Zelf dachten we rond de 70-75.

Hier vang ik ook nog mijn 2e baars(je!)!


Hebben we maar niet gemeten...

Middag:

Het begint al aardig los te komen denken we, maar bij de volgende watertjes blijft het toch wat stil. We gaan thuis nog even wat eten en dan gaan we weer op pad. We gaan even dropshotten op een paar plekken. Helaas is de zon al aardig aan het branden en verwachten er niet veel van. Op het water is het ook idioot druk!
Toch weet Ruud er wéér wat uit te halen! Een prachtig snoekbaarsje heeft toe gehapt! Prachtig vissen dat dropshotten! Alleen mij lukt het niet.



47 cm, niet gigantisch, maar Ruud is hard op weg naar z'n hattrick (snoek, snoekbaars en baars op 1 dag vangen). Hij hoefde alleen de baars nog! Ik moest nog een snoek en snoekbaars, dus ik zag het niet echt gebeuren voor mij!

De volgende plekken zijn niks met dropshotten. Ook geen plug waar ze op willen bijten, dus besluiten toch maar even naar het centrum van Leiden te gaan, waar ik vorige keer met Ruud voor het eerst ben wezen vissen. Ik hang de Pike-Fighter Jr. er maar weer eens aan. Hier vang ik al gauw eindelijk me eerste snoek van het weekend en van het seizoen! Hij schoot zo uit de kant, was alweer bijna vergeten hoe dat voelde!


Helaas ook niet gemeten maar het zal rond de 50-55 zijn geweest! Zo komt mijn hattrick ook wat dichterbij. Hierna krijg Ruud nog een tikje op z'n dropshot, maar daar blijft het bij. We besluiten naar huis te gaan om even te eten om 's avonds weer verder te gaan.

Avond:

We beginnen op een plek waar ik in ieder geval vaak baars heb gezien, om Ruud z'n hattrick compleet te maken. Ik moet een snoekbaars, maar dat word wat lastiger vangen dan baars, dus dat eerst maar proberen. Maar hier zijn kinderen aan het zwemmen, en na wat worpen houden we het voor gezien.
Dan maar naar een plek waar op zwoele/zomer avonden altijd wel wat te vangen is. En daarvan is niks gelogen als ik na de 3e worp met de Pike-Fighter Jr. een aanbeet krijg! Deze lijkt wel naar beneden te duiken, en ja hoor. Al snel komt er een snoekbaars boven! Super! Mijn hattrick toch nog eerder compleet!


Een prachtige snoekbaars van 57 cm! Altijd leuk om te vangen! Maar nu die baars nog! Maar helaas, die komt maar niet. We staan bij een bruggetje en ik sta net aan Ruud uit te leggen dat de plek waar mijn plug net langs gegaan was, ik daar al meerdere keren een aanbeet heb gehad. Terwijl ik dat vertel kijk ik niet naar me plug die stil in het water ligt. Een dikke plons volgt en zie een snoek weg schieten, maar helaas kan ik hem niet op tijd haken! Jammer!

Dan word het toch echt wat donkerder en besluiten nog snel een paar worpen te doen op een oude bekende plek. En dan gebeurd waar Ruud en ik nog een grapje over maakte. Een hattrick op de Pike-Fighter Jr., en ja hoor. Bij 1 van de laatste worpen klapt er nog een baarsje van 15-20 cm op me plugje!


We gaan hierna maar naar huis om lekker even een biertje te drinken en naar bed te gaan. Want de volgende dag is het toch om 6 uur opstaan!

28 Mei

Ochtend:
 
Deze dag zou wat koeler zijn, dus wat beter naar ons idee. Dus we begonnen de dag waar we de vorige avond de snoekbaars hadden. Hier en daar zie ik wat baars volgers achter de Pike-Fighter Jr. maar willen niet happen. Dus ik besluit de Illex Chubby er aan te doen. Ruud, die er inmiddels ook een Pike-Fighter Jr. aan heeft gedaan, heeft al snel een baarsje.


Heeft hij in ieder geval snoek, snoekbaars en baars in het hele weekend gevangen!
Nog geen 5 worpen later is het raak voor mij. Wéér een klein snoekbaarsje! Dit keer maar 37 cm.


Prachtige vis!
Hierna is het stil en besluiten naar de volgende plek te gaan. Inmiddels heeft Ruud aasje gewisseld en ziet op de volgende plek 2 dikke baarzen achter z'n plug aan zitten. Ze zijn erg voorzichtig maar Ruud weet er toch een aanbeet uit te halen. De andere krijg ik niet te pakken! Maar wat een mooie baars heeft Ruud wel gevangen! Dit komt erg dichtbij zijn PR!


Beter nog, hij gaat zijn PR verbreken met deze baars! 37 cm! Mooie baars!
We werpen nog wat maar helaas. Weer stil.

Hierna gaan we maar eens kijken bij het park in de buurt. Het water is hier kraak helder! We zien de snoeken letterlijk liggen! Maar wat zijn ze voorzichtig zeg. We gebruiken misschien ook iets te groot aas, want we hadden onze jerkbait hengels mee. Sommige snoeken duiken weg voor onze baits, andere zijn toch wel geïnteresseerd. Op 1 plek zie ik een snoek liggen, ik werp daarnaar toe, en de snoek schiet weg. Nog geen 2 meter verder op, klapt een andere snoek er vol op! Maar blijft helaas niet hangen.

We besluiten het water even met rust te laten en gaan naar huis. We zien nog een paar plekken onderweg en werpen wat. En dan gebeurd er iets wat er niet had moeten gebeuren, maar waar Ruud niks aan kon doen.
We komen op een plek, en ik werp hier uit. Vlak daarna zie ik een reiger weg vliegen, en Ruud uitwerpen. Ruud heeft de reiger nooit gezien, en deze vliegt recht door zijn lijn. De plug heeft het water nog niet geraakt, of het vliegt alweer door de lucht. Gelukkig draait de lijn om de vleugel, in plaats van de haak!

De reiger stort neer in het water. Maar probeert toch weg te vliegen. Dit lukt niet echt meer, want de plug zit gelukkig vast in de water planten aan de kant! Hier hebben we veel geluk mee, want nu kunnen we de lijn bij e plug los knippen waardoor de reiger de lijn uit zich zelf zou kunnen vliegen, of wij trekken. En zo gebeurd het ook. Ruud trekt aan zijn lijn, de reiger klapt wat met z'n vleugels en komt gelukkig los! Wauw, wat had dit erger kunnen aflopen!

Hier nog even een foto van de snoeken die je overal zag liggen. Uiteraard was dit een klein exemplaar, die je heel veel zag. We hebben een stuk of 5 60+ gezien, en zeker 5 tot 30 cm! Zeer positief nieuws. Een hoop nieuwe snoeken erbij dus!


We gaan maar gauw naar huis om wat te eten!

Middag:

We gaan 's middags nog even in het park de lossers weer proberen te vangen. Hier zien we de meest gekke dingen gebeuren. Dingen die je normaal niet ziet als je aan het snoeken bent. Aangezien we alles kunnen zien wat de snoek doet, kun je ook op inspelen. We merken namelijk dat de snoek heel voorzichtig is. We zien ergens een dikke 70er liggen, en Ruud probeert hem te vangen met zijn slider jerkbait. We zien de snoek omdraaien als de bait voorbij komt. Door de sliding actie van de jerkbait, gaat dit aasje van links naar rechts door het water. Wonderbaarlijk genoeg, zien we de snoek niet alleen volgen, maar ook de actie. Hij volgt de bait gewoon precies! Als deze naar links gaat, gaat de snoek ook naar links enz enz. Dan bijt de snoek toch toe, alleen blijft hij niet hangen, helaas.

Maar wat een actie! Nog nooit gezien op deze manier! Zo zijn we toch 1 á 2 uurtjes bezig met het spelen met snoeken, want dat is het, en het is leuk! Maar dan houd het toch echt op. We zien ze niet meer, en ze willen niet meer.

De rest van de plekken willen ook niet meer. Een beetje jammer!
Al met al, een prachtig weekend en wil ik Ruud bedanken voor zijn gezelligheid! Heb het super naar mijn zin gehad. Hopelijk verderop in het jaar nog maar een keer wat plannen met Ruud!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews