Eerste visdag 2012!

Ruud had al een tijdje geleden aan mij gevraagd of ik 2 en/of 3 januari mee kon vissen in Zoetermeer met 2 vrienden van hem. Uiteraard kon ik wel, ik wachtte alleen wel het weer even af! Uiteindelijk bleek vandaag (2 januari) een mooi dagje te worden. Windkracht 4, 8 graden en een mooi zonnetje.

Dus ik meldde Ruud dat ik deze maandag dan wel mee ging! Ik zou hem dan oppikken van het station in Leiden en zo naar Zoetermeer rijden. Uiteindelijk stonden we dus rond 11 uur langs de waterkant!

Het had de avond er voor hard geregend dus de waterkanten waren erg modderig en het water dus ook! Het eerste water dat zeker wel snoek op moest kunnen leveren eindigde op een volger en een misser.

We gingen dus maar naar het volgende watertje waar veel metersnoeken waren gevangen. Ik had zelf nog nooit een metersnoek meegemaakt/gezien. Dus ik was heel benieuwd. Als ik zo het water zag vond ik het niet heel bijzonder. Breed en groot was het water wel, lag alleen midden in een woonwijk. We liepen het water een beetje af tot we richting een gemaal liepen. Dit zag er al wat beter uit.
Gemaal stond aardig hard te draaien en er zat dus veel stroming in het water!

Onze visgidsen liepen voorop en Ruud en ik bleven nog even rond het gemaal hangen. Tot we ineens geschreeuw hoorden! Ze hadden beet! Op afstand zag het er niet spectaculair uit, maar aan het geschreeuw te horen was het groot!

Toen we dichterbij kwamen zag het er inderdaad groot uit! Ik gokte het ook wel rond de meter. Er was 1 klein nadeel, de stroming. Dit zorgde voor genoeg zuurstof in het water voor de snoek waardoor de snoek vaak weg dook als ze hem met de kieuwgreep eruit probeerde te halen. Nadat Ruud en z'n vriend het geprobeerd hadden bood ik aan het even te proberen.

Eenmaal wat dichterbij het water en de snoek was het inderdaad wel erg groot! Maar zonder al te veel te twijfelen voerde ik de kieuwgreep volledig goed uit. Goed vast houden en de graskant op! Op het laatst kon ik haar toch niet helemaal meer houden en glipte toch uit me handen. Maar gelukkig waren we al halverwege met neerleggen!
Even onthaken en op de foto. Wat een beest! En dat uit zo een watertje! Prachtig!
En dan was dit nog 1 van de kleinere die daar gevangen was van de meter snoeken! Deze kwam op de 110 cm! Wauw!


Hiermee verbeterde hij zijn PR!

Na deze prachtige vangst gingen we gauw verder. Even verderop kreeg Ruud een aanbeet die even bleven hangen, maar voor de kant toch loste! Deze was rond de 50-60 cm. Het begon er in ieder geval op te lijken!
Terug gekomen bij het gemaal kwam er nog een 60er achter mijn plug aan! Maar deze miste hem helaas! Deze kwam er bij Ruud ook nog achteraan maar bleef daarna weg!

Helaas! We probeerde nog wat andere plekjes maar helaas was het daar niks meer. Dus we sprongen weer in de auto om het weer heel ergens anders te proberen.
Op deze plek was het ook weer gauw raak. Een mooie 70er was blijven hangen bij 1 van onze visgidsen!


Een prachtig getekende onbeschadigde snoek! Een foto waard!

Helaas gaat het steeds harder waaien en blijft het ook heel stil met de aanwezigheid van snoeken!
We rijden even langs de plaatselijke supermarkt omdat Ruud weer eens honger heeft! Na deze pitstop rijden we naar een plek waar 1 van onze gidsen nog voor het weekend 3 snoeken had gevangen. Maar helaas word het hier ook niet veel. Of toch wel?
Als ik mijn plug binnenhaal lijkt het of het ergens langs glijd en in eens zwemt het weg! En dit gaat wel zo ontiegelijk snel! Eerst dacht ik nog aan een kleine snoek. Maar dit blijkt toch snel wat anders te zijn.
Het is een vals gehaakte rijenkarper.


En wat kunnen deze vissen hard vechten! Het duurt ook even voor hij eenmaal bij de kant is waar Ruud de vis in het water van de haken ontdoet!
Even later op deze plek heeft Ruud ook beet.
Dit monster komt niet van de bodem los en heeft dan ook even de hulp van de kunstaasredder nodig.
Maar dan komt hij toch bij de kant.


 Ruud heeft hem te pakken...


 Hier word even netjes de kieuwgreep uitgevoerd....


Onthaakmat had geen overbodige luxe geweest!


En dan uiteraard even met de vangst op de foto!

Na deze mooie vangsten hebben we het nog een een winderige polder geprobeerd waar er tot 2 keer toe volgers waren. Maar gewoon niet wouden happen.

Zo eindigde een mooi visdagje met niet al te veel vis. Maar voor sommige genoeg vis om deze dag nooit te vergeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews