Dé opening van het seizoen!

Om 04:15 ging de wekker om de eerste dag van het seizoen te gaan beleven. We zouden gaan doodazen op snoekbaars. Ik was er al gauw uit om wat te eten zodat ik snel in de auto kon springen, zodat ik om 5 uur bij mijn collega was. Onderweg naar de boot nog een andere collega opgepikt en zo vloog de tijd even snel voorbij.

Bij de boot aangekomen, moesten we de laatste dingetjes nog even doen om vervolgens om half 7 voor anker te liggen.

Het was even wennen omdat we met een nieuwe boot waren. Geen visbootje maar een kajuit bootje. Even iets lastiger dus. En helaas hadden we geen goed anker voor achter. Dit was een paraplu anker en niet sterk genoeg om de boot te houden.

Maar goed, des al niet te min wierpen we dus rond half 7 de eerste hengels uit. Ik kon het niet laten om een foto te maken voor een goed verhaal.


Zo begon de dag dus. Een mooie zonsopkomst. Het was nu nog bijna windstil, maar dat zal niet veel later veranderen.

In de verte zag je her en der een andere vis boot die het probeerd. Maar echt druk werd het niet.

Nadat het op de eerste stek niks was, besloten we te verplaatsen. Toen we op deze plek ook al niets vingen merkte we ook dat de wind al aardig begon aan te zetten. Ook draaide hij. Dus snel weer even de hengels ophalen en naar de volgende plek.
Toen ik mijn laatste hengel op wou halen lag deze nog 3 meter vanaf de boot. Na de eerste slag indraaien voelde ik dat ik beet had. De aanbeet voelde als een zachte aanbeet van een snoekbaars en de lijn begon te lopen.
Hij zwom erg snel weg en dacht na ongeveer 30 seconde dat ik wel aan kon slaan. Dus lijn strak, lijn volgen en aanslaan!
MIS! G*dv*rd*mm*! arg! Balen! Dit was om kwart over 8 dus ik dacht dat komt nog wel goed, niet te veel over in zitten.

Maar helaas. Na nog 1 plek geprobeerd te hebben liep het helemaal de 'soep' in (hier kom ik nog op terug). De windkracht was zoveel toegenomen dat we ook al geen andere vis boten meer zagen. Iedereen had het naar ons idee een beetje opgegeven of naar andere plekken verhuist.

Dit probeerde we ook nog even. Op zoek naar inhammen waar bijna geen wind zou zijn. Maar de wind was overal. Bij de laatste inham was de ondergrond te zacht voor het paraplu anker en probeerde het zonder, maar de boot ging alle kanten op. We gaven het op. Maar om nog even terug te komen op het 'liep het helemaal de 'soep' in', dat was precies wat we deden.


Na dit lekkere kopje erwten soep, namen we er nog maar 1. Daarna besloten we maar weer terug te gaan richting de haven, waar we alweer rond half 1 aanmeerde. Toen moesten we alles nog uit de boot in de auto laden.

Na 1 collega afgezet te hebben ben ik met de andere nog een uurtje vanaf de kant gevist met dood aas en toen was het toch echt voorbij. Om half 4 was ik thuis. De eerste visdag zat er weer op en hij viel tegen. Je leeft er zo naar toe en verwacht er toch wel wat van. Maar dan valt het toch weer tegen, helaas.

Maar 3 juni word de volgende dag! Het ligt eraan of dat vanuit de boot of vanaf de kant gaat worden. Hoop dan WÉL wat te vangen!

Gegroet!

1 opmerking:

Totaal aantal pageviews