Op zoek naar de snoek!

We waren het al een tijdje van plan. Ruud en ik moesten nog een keer gaan vissen op De Vlietlanden bij Enkhuizen. Na een paar mislukte planningen hadden we eindelijk een dag. 14 November zou de dag worden. Alleen de vooruitzichten waren niet al te best. Maar voornamelijk het zuiden zou last krijgen van zware regenval dus besloten we toch te gaan.

Maar het kon ook niet anders dat op het laatste moment het weer toch veranderde. Het zou in heel  Nederland gaan regenen. Maar we lieten ons niet uit het veld slaan dus gingen toch!

De wekker ging al om kwart voor 7. Snel de visspullen in de auto geladen en nog even goed gecontroleerd of ik alles had. Ook moest ik nog even tanken en nadat ik dat had gedaan ging ik met een goed gevoel weg. Maar na 100 meter ging het al regenen. Als dat maar goed kwam.

Op het moment van aankomst regende het nog maar een klein beetje. Niet veel later komt Ruud aan. Nog even een praatje en op naar het gehuurde bootje. We moesten even wachten op de beste man want hij stond te douche. Maar toen hij er was kregen we even wat tips en instructies. Zo kregen we de tip dat er heel erg veel met Super Shad Raps gevist werd. Dus die moesten we maar niet gebruiken. Tevens waren de afgelopen 3 weken en ook deze week helemaal volgeboekt geweest. Dus veel kans op vis was er niet. Oftewel figuurlijk dood gevist.

Dat viel dus een beetje tegen. Maar we waren er toch en gingen niet terug! Dus de boot vol gegooid met onze troep en weg waren we. Het weer viel nog mee. Het was gelukkig niet koud. We kwamen al snel wat andere mensen tegen. Voornamelijk Duitsers. Het viel gelijk op dat veel mensen inderdaad de Super Shad Raps gebruikte. Dus ik ging voor een mooie Natural Perch Fox Shad en een Jointed X-rap.

Ruud had zoveel pluggen bij zich dat ik niet eens meer weet wat hij er allemaal aan heeft gehangen! Hij wisselde een hoop van pluggen en ik bleef het toch een beetje met dezelfde proberen.

Na een goeie anderhalf uur was het toch raak op me shad. Snel de andere hengels binnen halen en kijken wat het is. Het vecht lekker en springt af en toe het water uit. We kunnen dus gelijk zien dat hij niet heel groot is. Als hij bij de boot ligt zien we dat deze snoek van ongeveer een cm of 50 de shad er wel erg lekker uit vond zien want hij heeft hem diep in zijn keel zitten.

De kieuwgreep zou dus niet makelijk gaan. Snel even een foto en dan onthaken. Met 1 beweging is de shad eruit en voelt de snoek zijn vrijheid en glipt uit de vingers van Ruud.

Gelukkig hadden we nog een foto!

Snel verder vissen. Af en toe nog last van een klein buitje maar dat mag de pret niet drukken. We varen nog een mooi haventje in waar veel andere vissers ook bezig zijn. We legge nog even aan maar helaas word dit ook niks. Dus we besluiten na wat gegeten te hebben nog lekker rond te varen.

Het duurt dan lang voor er weer wat gebeurd. Af en toe voel je wel wat maar dat kan net zo goed bodem zijn. Inmiddels heb ik de Jointed X Rap verwisseld voor een Spro Long Minnow 125. Die had ik er nog niet heel lang aan zitten en het was weer raak. Een nog kleiner snoekje dan de eerste duikt op de plug.
Eenmaal naast de boot zien we dat hij maar met 1 haakje vast zit. En net als ruud hem eruit wil halen geeftie een tikkie en weg is hij. Geen foto, maar we vonden allebei dat die telde.

Dus nummer 2 was een feit. Alleen wouden we toch een grotere vangen.

We voeren de polder in waar we nog langs hele mooie plekjes kwamen. Maar zelfs hier kwamen ze niet los. Ondanks alles bleven we de hoop er in houden. We besloten even de benen te gaan strekken en even wat te eten. We zagen verderop nog wat mensen een slootje afwerpen maar voeren ook verder. Niet veel later kwam de volgende boot het met dood aas proberen maar ook die vingen niks. Ze wouden dus echt niet.

Nadat de lunch naar binnen was gewerkt gingen we maar weer richting het stads gedeelte.
We voeren richting een duiker waar net een paar andere onder vandaan kwamen dus we moesten even wachten. Met wat gekloot gingen we dan toch richting de duiker. Ik had net van kunstaas gewisseld en had een curl tail wildeye shad eraan gedaan. In ieder geval iets wat daar op leek.

En een heel klein snoekje die blijkbaar honger had werd toch verleid door dit kunstaas dat ongeveer 1/3e van zijn lichaams lengte was.

Deze was dus nog kleiner. We gokte op zo een 25-30 cm. Nou konden ze in ieder geval niet veel kleiner worden! Dus de volgende moest groter zijn dan deze.

Maar na een paar uur trollen was er weinig leven mee te bekennen. We waren nog even van plaats gewisselde waardoor ik even kon sturen maar dit was niks voor mij. Ruud is een held in het trollen met 2 hengels en sturen te gelijk. Ik had al moeite met 1 hengel en sturen!

Maar ik loodste ons toch nog een sloot in die er zeer baars rijk uitzag. Maar helaas veel was het niet. Ruud wist er toch 1 te vangen en was daarmee ook van de 0 af.

Wat een monster!

Even verder op zag Ruud nog een snoek even boven komen maar deze wisten we niet te verleiden. We begonnen stiekem de hoop een beetje op te geven. Het weer werd ook iets slechter. De buien duurde langer en werden heviger. We besloten het haventje nog in te varen en dan maar richting de aanleg plek te varen.

Het was helemaal niks meer. Na nog een paar takken van de bodem gesleept te hebben en een aardige regenbui op ons hoofd voeren we rechtstreeks terug naar het begin en legde aan. Daar stonden nog 4 mensen die ook maar 2 snoekjes gevangen hadden.
De boot maar uitgeladen en dat duurt altijd langer dan verwacht. De man van wie we de boten huurde vertelde ons dat we het niet eens zo slecht hadden gedaan met 3 snoeken. Dus ondanks de slechte vangst was het eigenlijk toch nog een goede vangst. Altijd leuk om te horen.

En daarna besloten we maar richting huis te gaan rijden en onderweg zagen we dat we net op tijd terug waren. Wat een beesten weer.

Al met al een heerlijke dag gehad! Goed weer en schijnbaar niet eens zo een slechte vangst voor zo een dag. Heb het hartstikke naar me zin gehad. En de eindstand? Voor mij 3 snoeken en voor Ruud 1 baars.
Volgende keer beter! Want we gaan zeker nog een keer!