Visdag 2012

Het was weer tijd voor de visdag op werk. Eerste keren dat ik mee deed zaten we met 3 man. Vorig jaar dan met 5. Maar dit jaar zaten we met 13 man! Maar het was wel gezellig druk!

Dit jaar was het ook 's middags na werk. Het zonnetje scheen prachtig en het was gewoon lekker warm. De vis avond kon dus beginnen! De meeste mensen gingen op witvis. In de vorige jaren had ik dat ook gedaan, maar ik besloot dit jaar 1 hengel met doodaas op snoekbaars neer te leggen en 1 lekker met kunstaas klooien.

Ik had een plekje op de hoek gekozen, maar je kon sowieso wel overal gaan staan. Ik moest voor mijn doodaas hengel wel even wachten tot er voorn gevangen werd, maar na een kwartier tot half uur werd er een redelijke grote voorn gevangen die een collega samen met mij deelde. Even doormidden, en ik kreeg de kop mee, hij hield de staart.

Uitwerpen maar en lekker verder kloten met kunstaas. Inmiddels had ik al een baars gevangen van 24 cm. In het begin had ik ook nog de doodaas hengel vaak in me handen om hem langzaam binnen te halen. Maar helaas, geen enkel tikje. Op een gegeven moment nadat ik hem een end weg had geworpen, vergat ik de hengel een beetje en liet ik hem stil liggen. Dit was uiteindelijk geen verkeerde keuze. Want ineens zie ik me hengel een stukje verschuiven. Ik dacht eerst nog dat het misschien stroming of een boot was, maar ik zag me lijn toch wel erg strak staan, en me reeltje af lopen.

Wat gaaf is dat toch altijd. Je weet gewoon dat er aan de andere kant van de lijn een roofvis jou aasvis te pakken heeft. Je weet alleen nog niet hoe groot en welke roofvis het is. Ik besloot even een halve minuut te wachten en de lijn even te laten lopen. Hij liep wel snel af, dus heel groot zou de vis niet zijn.
Na die halve minuut zette ik mijn reel dicht, zocht contact met de vis, liet de hengel mee vieren en gaf een hengst aan de hengel. Ik voelde gelijk dat hij goed gehaakt zat!
Door de korte klappen die de vis gaf zat ik eerste te denken aan snoekbaars. Maar hij kwam ineens wel heel snel naar boven toe. Toch niet dan? Maar hij dook weer naar beneden, en gaf weer van die snoekbaars achtige kopstoten. Maar eenmaal voor de kant bleek het toch snoek te zijn. Snel scheppen, want ik viste niet met stalen onderlijn. Wel met fluorocarbon, dus het kon wel wat hebben. Maar de enkele haak zat prachtig mooi in het hoekje gehaakt.
Toch was de snoek nog een mooie 67 cm. Niet al te groot, maar wel een hele mooie vis!


Gauw weer terug gezet, en na deze vis wist ik nog 2 baarzen te strikken van rond de 20 cm. De rest kon helaas niks vangen aan de doodaas hengels. Ook ik niet meer. Het toch wel leuk geweest als er wat meer van deze vissen gevangen werden, maar voornamelijk baars en voorntjes werden er gevangen, alhoewel dat er ook niet heel veel waren.

Helaas kon ik zelfs met deze vissen niet winnen, want Ton die wist met zijn witvissen aan een totaal van 158 cm te komen, maar ik was toch nog wel 2e geworden in ieder geval!

Maar wat een prachtige avond. We hebben weer lekker genoten! Volgend jaar weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews